61,455 læst ·
18 svar
61k læst
18 svar
Knækkede vindueskarmen af marmor, lime sammen?
Side 1 af 2
Jeg kom til at knække en af vindueskarmen af marmor, da jeg tabte den på gulvet, hvilket føles meget ærgerligt q(;^
p
Da kanterne er forholdsvis intakte, tror jeg, det alligevel ser okay ud, hvis jeg lykkes med at lime dem sammen.
Spørgsmålet er bare, hvordan man er gået til værks?
Jeg har en tube PL400 liggende, som jeg ved, mange siger virker til det meste.
Da kanterne er forholdsvis intakte, tror jeg, det alligevel ser okay ud, hvis jeg lykkes med at lime dem sammen.
Spørgsmålet er bare, hvordan man er gået til værks?
Jeg har en tube PL400 liggende, som jeg ved, mange siger virker til det meste.
Ingen tips?
Jeg tænkte på at prøve at sætte kanterne sammen med en skruetvinge efter at jeg har påført en god portion PL400.
Derefter måske lime en stålskinne på undersiden over selve sammenlimningen for at styrke yderligere.
Er jeg helt ude på et sidespor, eller kan det fungere?
Jeg tænkte på at prøve at sætte kanterne sammen med en skruetvinge efter at jeg har påført en god portion PL400.
Derefter måske lime en stålskinne på undersiden over selve sammenlimningen for at styrke yderligere.
Er jeg helt ude på et sidespor, eller kan det fungere?
Jeg ville hellere prøve med en form for epoxy. PL400 vil nok kunne ses som en farvet kroget mat stribe i snittet. Jeg har ingen erfaring med at lime marmor, men epoxy plejer at kunne blive stærkt. Sådan epoxy, som man køber i bådtilbehørsbutikker, er bedre end hurtigtørrende universelprodukter.
Der er jo ikke meget at miste. Lim er billigere end en ny marmorplade. Nogle gange sælges der marmorplader på blocket.
Erik
Der er jo ikke meget at miste. Lim er billigere end en ny marmorplade. Nogle gange sælges der marmorplader på blocket.
Erik
Du bør måske undersøge lidt mere, hvilket lim der er passende. Selv tænker jeg Cyanoakrylatlim, men jeg er slet ikke sikker på dette. Ellers noget 2-komponent hærdende såsom epoxy af en variant.
Kan du ikke ringe til en stenhugger, gravstensmager eller sådan?
Giv gerne besked her om, hvad du kommer frem til, og hvordan det hele går.
Kan du ikke ringe til en stenhugger, gravstensmager eller sådan?
Giv gerne besked her om, hvad du kommer frem til, og hvordan det hele går.
Hmm lyder avanceretMikael_L sagde:Du bør måske forske lidt mere i hvilket lim der er passende.
Selv tænker jeg Cyanoakrylatlim, men jeg er ikke helt sikker på dette.
Ellers noget 2-komponent hærder som epoxy af en eller anden variant.
Kan du ikke ringe til en stenhugger, gravstensmager eller sådan noget?
Meld gerne her hvad du finder ud af og hvordan det går.
Problemet er, at jeg har så meget andet at lave og ikke har tid til at gøre dette til et stort projekt.
Sagen er også den, at jeg skal male overfladen bagefter, så en grim overgang kan jeg sikkert male pænt.
Tror I ikke, at PL400 virker?
Jeg tror PL400 er for blødt lim.
edit:
Det afhænger jo af hvordan det er knækket, er det et lille hjørne, der er slået af, eller er brættet knækket på midten, og limfugen vil blive udsat for betydelig belastning?
Smører du PL400 på, så har du måske kørt racet for visse andre lim.
edit:
Det afhænger jo af hvordan det er knækket, er det et lille hjørne, der er slået af, eller er brættet knækket på midten, og limfugen vil blive udsat for betydelig belastning?
Smører du PL400 på, så har du måske kørt racet for visse andre lim.
Senest redigeret:
Jeg har gjort det samme med en gammel Kolmårdsmarmor vinduesbænk. Den indleverede jeg til en stenhugger. De fræsede spor på bagsiden, limede forstærkninger ind og limede pladen sammen. Desuden polerede de den. Det kunne slet ikke ses bagefter. Så min anbefaling er at tjekke med en stenhugger, hvad de vil have for at sætte din plade sammen igen.
Brættet er helt knækket, brudpunktet er vel i den ene kant, således at den ene del nu måske er 30cm, mens den anden del måske er 150cm.Mikael_L sagde:
Selvfølgelig vil limfugen blive udsat for belastning, men jeg tror også, at den er ret tæt på en af i alt 3 vinduesbrætsholdere.
Det er jeg overbevist om, at de ville løse på en god måde, men samtidig tror jeg, at det kan være dyrt, jeg skal ringe og høre, om jeg kan få fat i ngn.pinebar sagde:Jeg har gjort det samme med en gammel Kolmårdsmarmorbænk.
Den afleverede jeg til en stenhugger. De fræsede spor ud på bagsiden, limede forstærkninger ind og limede pladen sammen. Desuden polerede de den. Det kunne slet ikke ses bagefter. Så min anbefaling er at høre med en stenhugger, hvad de vil have for at samle din plade igen.
Ringede et stenhuggeri, men de syntes, det lød for avanceret at fræse ind forstærkninger og sådan.
De syntes, det var bedre, at jeg limede det sammen på egen hånd.
Brug noget almindeligt epoxy-lim, sagde de.
Hvor får man fat i det spurgte jeg, hvorefter han svarede: på en eller anden tankstation.
Antager, at de mener noget sådant:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lim/
Hmm, tør man give sig i kast med det?
De syntes, det var bedre, at jeg limede det sammen på egen hånd.
Brug noget almindeligt epoxy-lim, sagde de.
Hvor får man fat i det spurgte jeg, hvorefter han svarede: på en eller anden tankstation.
Antager, at de mener noget sådant:
Hmm, tør man give sig i kast med det?
Senest redigeret:
Jeg synes ofte, at resultatet bliver bedre, hvis man bruger en variant, der hærder langsomt. Clas Ohlson har en variant af superepoxy, der hærder på 4 timer.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852
Har du mulighed for at sætte det i spænd på en eller anden måde? Jeg ville påføre epoxy på begge overflader og sikre, at der ikke er nogen bare pletter. Derefter sætte det sammen og lade det ligge i spænd natten over uden at røre eller belaste det overhovedet. Tør ikke overskuddet væk, men lad det hærde og fjern det herefter med et stemmejern. Hvis du skaffer en hurtigtørrende, der siges at hærde på 15 minutter, så lad det alligevel ligge stille i spænd natten over. Fuld styrke kommer aldrig på 15 minutter for epoxy.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852
Har du mulighed for at sætte det i spænd på en eller anden måde? Jeg ville påføre epoxy på begge overflader og sikre, at der ikke er nogen bare pletter. Derefter sætte det sammen og lade det ligge i spænd natten over uden at røre eller belaste det overhovedet. Tør ikke overskuddet væk, men lad det hærde og fjern det herefter med et stemmejern. Hvis du skaffer en hurtigtørrende, der siges at hærde på 15 minutter, så lad det alligevel ligge stille i spænd natten over. Fuld styrke kommer aldrig på 15 minutter for epoxy.
Det afhænger jo lidt af, hvilken sten det er. Naturligvis kan det være billigere at købe en ny i stedet. Jeg havde alle vindueskarme i Kolmårdsmarmor af den gamle model, hvilket er svært at få fat på nyt, så jeg syntes, at det var værd at reparere. Men en ny af en af de sorter, der findes på Bauhaus, bliver sikkert billigere.savio sagde:
Tak for jeres svar!
Jeg har nu været ude og købe den lim jeg linkede til før.
Jeg vil teste og se, hvordan det går.
Men jeg overvejer at forstærke sammenlimningen med noget på undersiden, som alligevel ikke vil kunne ses?
Hvad kan man forestille sig der? Ville glasfibervæv gøre nogen nytte overhovedet tror du?
Jeg har nu været ude og købe den lim jeg linkede til før.
Jeg vil teste og se, hvordan det går.
Men jeg overvejer at forstærke sammenlimningen med noget på undersiden, som alligevel ikke vil kunne ses?
Hvad kan man forestille sig der? Ville glasfibervæv gøre nogen nytte overhovedet tror du?
Beklager, men jeg forstår intet... Skal du lime en vindueskarm af sten sammen for derefter at male den? Jeg har sandsynligvis misforstået dig, men du må meget gerne præcisere dine hensigter.savio sagde:
MVH
Ronnie
Helt korrekt!Pysslarn sagde:
Vinduespladen er af marmor og er brun og utroligt grim, derfor skal den males hvid.