Hej,

Jeg kom lige til at knække en boremaskine (billig skit) i en regel i garagen. Det vil garanteret begynde at ruste, men vil det påvirke træet på nogen måde? Altså, kan jeg lade det sidde, eller skal jeg forsøge at få det ud?

Bliver vel ikke anderledes end et antal milliarder søm? (Har du hørt om træhuse der er rustet væk?)

Hej, tænkte at sømne er galvaniseret, mens boret bare er stål...? Men det virker måske ikke sådan... :-)

Nej lad den være der for at skamme sig over sin skæbne!

Ola78
Lad den blive siddende, præcis som haavard skriver ingen forskel mod at have masse af søm. Desuden ruster galvaniserede søm før eller senere også. Det eneste, der kan være en ulempe, er vel, at når den ruster, kan det muligvis løbe rust på reglen, men er den skjult bag f.eks. en gipsplade, ses det jo aldrig alligevel.

Ældre huse er fyldt med ugalvaniserede søm.

Fuld af *rostiga* ugalvaniserede søm, endda. :)

Hvad kræves der for luftfugtighed for at en ugalvaniseret søm skal ruste egentlig? Læste om nogen, der havde rustne sømhovedet på indersiden af en planke væg, bag masoniten.

Jeg mener, at jern begynder at ruste ved 60% relativ luftfugtighed.

Søm i ydervæg bliver koldere end den omgivende luft, så det kan kondensere fugt på dem.

Forslag:

Bor op rundt om det afbrudte bor med en hulsav ca. 20 mm i diameter et stykke ned.
Hug træet væk, så du kan få fat i boret med f.eks. en polygrip.

// Perfektionisten (i teorien) KoW
"Bak ud" boret ved at dreje det mod uret.

Eller bor i boret og brug skruvutdragare.
Alternativt lad det være da det garanteret kun er dig der ser det ;)

-MH- sagde:
Fyldt med *rustne* ugalvaniserede søm, endda. :)
Ifølge min erfaring plejer de ikke at være rustne, hvis de har været indendørs, hverken i kolde eller varme rum. Ikke mere end en enkelt plet.

Blindnit sagde:
Eller bore i boret...
Har du forsøgt at bore i et bor nogen gang? :wow:

KnockOnWood sagde:
Har du forsøgt at bore i et bor nogensinde? :wow:
Har aldrig haft behovet det indrømmer jeg men ifølge TS var det et skidtbor så rent praktisk burde det gå med et bedre bor ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.