Så var det tid til nyt projekt. 100 kvadratmeter terrasse udendørs, som skal dækkes med 60x60 klinker. Underlaget er en konstruktion af armeret letklinkerbeton i bjælkeform (lignende struktur på overfladen som lecablokke). Bifoger billede.
Har I erfaringer/tips til fliseklæber at bruge udendørs? Der er et ret stort areal, så forslag hvor man ikke vælger den absolut dyreste, modtages gerne
En anden aspekt er, at underlaget suger meget fugt, hvis der findes klæber som kan være tilpasset den type af materiale?
Har I erfaringer/tips til fliseklæber at bruge udendørs? Der er et ret stort areal, så forslag hvor man ikke vælger den absolut dyreste, modtages gerne
En anden aspekt er, at underlaget suger meget fugt, hvis der findes klæber som kan være tilpasset den type af materiale?
Da det måske ikke er en helt almindelig konstruktion, ville jeg ringe til en af de større leverandører og tale med deres tekniske support.
Du har dels storformat plader, udendørs og letbeton underlag...
Du får måske ikke de svar, du ønsker, men du vil absolut ikke begynde at bryde plader op, fordi det har løsnet sig.
Du har dels storformat plader, udendørs og letbeton underlag...
Du får måske ikke de svar, du ønsker, men du vil absolut ikke begynde at bryde plader op, fordi det har løsnet sig.
nino sagde:
Da det måske ikke er en helt almindelig konstruktion, ville jeg ringe til en af de større leverandører og tale med deres tekniske support.
Du har dels storformat fliser, udendørs og letbeton underlag...
Du får måske ikke de svar, du gerne vil have, men du vil absolut ikke begynde at bryde fliserne op, fordi de løsner sig
Tak for svar. Har lykkedes at finde gode ting fra Schönox tror jeg!
Medlem
· Blekinge
· 12 296 indlæg
Fortæl. Jeg har klinker på beton-altan i 10 år nu, men de begynder at slippe, og fugt siver igennem. Firmaet havde først lagt et tætningslag (duka af en slags, blå) og derefter klinker med fix og fuge. Ved kanten er der trængt vand ind under, som til sidst fik fliserne til at løsne sig. Jeg kan huske, at det også var en Schönox-produkt. Firmaet kammade fixmassen tværs det lille fald. Jeg tror, at vand også er kommet ind gennem fugerne (som aldrig er vandtætte) og har samlet sig under klinkerne. Jeg undrer, om det er bedre ikke at kamme fixet overhovedet for at forhindre tomrum. Det skal siges, at det er i sydlig retning med ekstremt høje temperaturer om sommeren. Der er nu risiko for, at jeg må gøre det hele om. Fortæl gerne, hvad du tænker.
T Thomas_Blekinge sagde:Fortæl. Jeg har klinker på betonaltan siden 10 år, men de begynder at slippe nu, og fugt siver igennem. Firmaet havde først lagt en membran (duka af en slags, blå) og derefter klinker med fix og fugemasse. Ved kanten har det trængt vand ind under, som til sidst fik fliserne til at løsne sig. Jeg vil mene, at det også var et Schönox-produkt. Firmaet kammade fixmassen tværs af det lille fald. Jeg tror, at vand også er kommet ind gennem fugerne (som aldrig er vandtætte) og har samlet sig under klinkerne. Undrer om det er bedre ikke at kamme fixet overhovedet for at forhindre tomrum. Skal siges at det er i sydvendt position med ekstremt høje temperaturer om sommeren.
Der er nu risiko for, at jeg skal lave alt om.
Fortæl gerne, hvad du tænker.
Kommer til at bruge Schönox TTS8 fix
Hvad angår konstruktionen, har jeg lavet meget research omkring forskellige metoder netop for at forhindre det, du beskriver, som er et almindeligt problem (næsten uundgåeligt) med klinker udendørs i Sverige. Jeg vil ikke bruge nogen membran, da konstruktionen slipper vand igennem, hælder man en spand med vand, løber det lige igennem. For at undgå frostsprængning vil jeg dobbeltlime fliserne. Jeg tænker desuden at bruge epoxyfuge for at forsøge at forhindre, at vand trænger igennem fugerne. Efter et par år vil også denne fuge sandsynligvis slippe igennem, men jeg vil da tro, at underlaget i letklinkerbeton vil optage fugten i stedet for, at der opstår vandansamlinger mellem fix/flise og underlag. Desuden har hele altanen et fald på 1 cm/meter.
Har overvejet en slags membran, men tror ikke på det udendørs, da almindelig overfladespænding af vand mellem membran og fix bør være tilstrækkelig til at sprænge en flise løs ved frost? Min egen teori, men hører gerne, hvad andre synes?
Jeg lagde først tætningslag, ardex tricom med 8+9 (lidt forbehold for at jeg husker forkert), så fliserne i Ardex X78, 60x60cm.
Det er nok snart 10 år siden, plejer at spørge ham, jeg lagde det for, om det stadig fungerer, og indtil videre har det gjort det.
Nu var det på beton og muligvis varmt rum nedenunder, men ikke gulvvarme. Ret sikker på at vi fugede med Ardex fugemasse, almindelig ikke epoxy.
Men som sagt så ville jeg have ringet til schönox supporten og snakket lidt først.
Det er nok snart 10 år siden, plejer at spørge ham, jeg lagde det for, om det stadig fungerer, og indtil videre har det gjort det.
Nu var det på beton og muligvis varmt rum nedenunder, men ikke gulvvarme. Ret sikker på at vi fugede med Ardex fugemasse, almindelig ikke epoxy.
Men som sagt så ville jeg have ringet til schönox supporten og snakket lidt først.
nino sagde:
Jeg lagde først tætningslag, ardex tricom med 8+9 (lidt forbehold for at jeg husker forkert) så fliserne i Ardex X78, 60x60cm
Det er nok snart 10 år siden, plejer at spørge ham jeg lagde det for om det stadig virker, og indtil videre har det gjort det.
Nu var det på beton og muligvis varmt rum nedenunder, men ikke gulvvarme. Ret sikker på at vi fugede med Ardex fuger, almindelig ikke epoxy.
Men som sagt ville jeg have ringet til schönox supporten og talt lidt med dem først
Okay tak for infoen. Har snakket med schönox og de siger at fixet fungerer fint til formålet. Kan du se noget negativt ved ikke at have tætningslag men køre på et underlag der slipper evt. fugt igennem?
Jeg synes, at man lægger fliser 60 x 60, 20 mm tykke, og den ligger på fødder. Svært med fix -5 nat, +4 dagnino sagde:
Jeg lagde først tætningslag, ardex tricom med 8+9 (lidt forbehold for at jeg husker forkert) så fliserne i Ardex X78, 60x60cm Det er nok snart 10 år siden, plejer at spørge ham, jeg lagde det for, om det stadig fungerer, og hidtil har det gjort det. Nu var det på beton og muligvis varmt rum nedenunder, men ikke gulvvarme. Ret sikker på at vi fuge med Ardex fuge, almindelig ikke epoxi.
Men som sagt så ville jeg have ringet schönox supporten og talt lidt først
Hej lægge klinker på fødder er godt, kan løftes for vedligeholdelseT Thomas_Blekinge sagde:Fortæl. Jeg har klinker på betonaltan siden 10 år, men de begynder at slippe nu, og fugt siver igennem. Firmaet havde først lagt et tætningslag (duka af en slags, blå) og derefter klinker med fix og fugemasse. Ved kanten har der trængt vand ind under, som til sidst fik pladerne til at løsne sig. Jeg husker, at det også var et Schönox-produkt. Firmaet kæmmede fixmassen på tværs af det lille fald. Jeg tror, at vand også er kommet ind gennem fugerne (som aldrig er vandtætte) og har samlet sig under klinkerne. Undrer om det er bedre at lade være med at kamme fixet overhovedet for at forhindre tomrum. Skal siges, at det er i sydvendt retning med ekstremt høje temperaturer om sommeren.
Risikoen er nu, at jeg må gøre det hele om.
Fortæl gerne, hvordan du tænker.
Jeg har lært mig at man bør stryge på fix på flisen med når man lægger udendørs og fx på garageplade. Det er ikke nok kun med fix på gulvfladen dvs.T Thomas_Blekinge sagde:Fortæl. Jeg har klinker på beton-altan siden 10 år men de begynder at slippe nu, og fugt siver igennem. Firmaet havde først lagt et tætningslag (duka af en slags, blå) og derefter klinker med fix og fuge. Ved kanten har der trængt vand under som til sidst fik fliserne til at løsne. Jeg vil mindes at det var også en Schönox-produkt. Firmaet kammade fixmassen tværs det lille fald. Jeg tror at vand også er kommet ind gennem fugerne (som aldrig er vandtætte) og har samlet sig under klinkerne. Undrer om det er bedre at ikke kamme fixen overhovedet for at forhindre tomrum. Skal siges at det er i sydvendt position med ekstremt høje temperaturer om sommeren.
Der er risiko nu for at jeg skal gøre det hele om.
Fortæl gerne hvordan du tænker.
Klik her for at svare