Nu er en del af renoveringen gjort, men i entréen ville jeg gerne lægge klinker ved hoveddøren, det er ca. 1,5 m langt x 1 m, så det er ikke stort.

Nu ligger der almindeligt trægulvbrædder (råspont?), så hvordan skal jeg gøre?

Min tanke var følgende:

Save en del op, tjekke hvordan det er understøttet, det skal vel være mindst ca. 30 cc mellem bjælkerne, når der skal klinker på. Derefter lægge gips, men hvad skal man bruge til at tætne alle kanter? Da jeg har tænkt mig at flydespartle det, da der skal være gulvvarme med vandbåret system, og så på med klinkerne.

Er det godt eller dårligt?

Glem ikke at kortle mellem reglarne og armera flydespartelmassen.
Skal du have vandbåren gulvvarme, rækker det nok, hvis du har gulvspånplader med spor til slangen i stedet for gulvgipset.

Regel 30cc og Kortle
På med...
Gulvspånplade
Slang
Armera
Flydespartel
Klinker

Hvordan skal jeg kortla i mellem?
Så er det sikkert reglat på 60cc, så hvordan skal jeg regla på 30cc uden at skulle tage hele gulvet op? Kan man regla den anden vej? Så det bliver "rutigt" eller hvad man skal sige.

Jeg har et lignende tilfælde, bare på et toilet. Skal man have fugtspærre der?

Har bjælker på cirka 50 cc, tænkte at opregle og isolere først. Hvilken retning burde jeg opregle? På tværs af bjælkerne eller på tværs af brædderne? De er 28 x 140 mm tror jeg.

Har aldrig lagt gulvvarme, men kan altså flydespartle direkte på gulvspån? Men ikke i vådrum vel?

Det går helt fint at flyde på spån.
Fugtspærre på gulvet og ca 10 cm op ad væggen (folie).

berne88 sagde:
Hvordan skal jeg kortlægge imellem?
Så er det sikkert reglet på 60cc, så hvordan skal jeg regle på 30cc uden at skulle tage hele gulvet op? Kan man regle den anden vej? Så det bliver "ternet" eller hvad man skal sige
Du behøver ikke regle hele gulvet, tag bare lidt mere op end det, du skal flise. Sæt en kortling mellem reglarne et stykke udenfor området, der skal have klinker, fastgør den nye regel med en balksko mod kortlingen. Kortlæg derefter mellem de gamle og nye reglar.

Når du er færdig, ring til en tung kammerat, som kan komme forbi og hoppe lidt. Hvis det svajer alt for meget, kortlæg lidt mere :)

Senest redigeret:
Henrik Enkel sagde:
Jeg har et lignende tilfælde, blot på et toilet. Skal man have fugtspærre der?

Jeg har bjælker med cirka 50 cc, tænkte at opregne og isolere først. Hvilken retning burde jeg opregne? På tværs af bjælkerne eller på tværs af brædderne? De er 28 x 140 mm tror jeg.

Har aldrig lagt gulvvarme, men kan altså flydespartle direkte på gulvspån? Dog ikke i vådrum, vel?
Er det bare toilet uden bruser, behøver man vel ikke have fugtspærre?

6.2.3 Øvrige rum
I toiletter, vaskerum og rum med vandvarmere, som ikke er vådrum ifølge definition i kap. 2.1, skal gulvet forsynes med et tætningssystem af folietype (VTgF) eller andet godkendt tætningssystem (VTg). Tætningslaget skal bøjes op på væg min. 50 mm.

noone70 sagde:
Du behøver ikke lægge regel hele gulvet, tag blot lidt mere op end det du skal flise. Sæt en kortling mellem bjælkerne et stykke uden for området, der skal have klinker, fastgør den nye regel med en bjælkesko mod kortlingen. Kortl derefter mellem de gamle og nye bjælker.

Når du er færdig, ring til en tung ven, der kan komme forbi og hoppe lidt. Hvis det svajer for meget, kortl lidt mere :)

Skal jeg bruge krydsfiner til at kortle?
Jeg er selv tung, så det kan jeg klare:)

Du skal have en lineal (mindst 145mm) til det.

Hvor meget vil det hele koste at bygge? Da jeg vil have, at de skal være i samme højde som resten af gulvet.

Jeg tror ikke, du kan få det på samme niveau som det eksisterende gulv. Du har brug for noget, der bærer, oftest bruger man gulvspån, og derefter gips eller flydespartelmasse på det, klinker skal ligge mod en død overflade. Så jeg tror, at underlaget kommer til at bygge mindst 30-35 mm fra oversiden af bjælkerne, og så yderligere 10-15 mm til for klinker med fix.

Det, man kunne overveje, er, om det er muligt at afveksle gulvbjælkerne, der går under din overflade, så man kan "rense" bjælkerne der væk og derefter bygge et nyt gulv et stykke ned og justere højden med flydespartelmasse.

Man kan jo klare afstanden ned mellem bjælkerne og lægge spånet i samme højde som bjælkerne, så arme og flyde (ingen gips) så bygger man jo i alle fald spånets tykkelse mindre.

Hmm de her virker sværere/krongligere end hvad jeg havde ventet mig:(

Må se op gulvet og tjekke hvordan det ser ud, og lægge ind billeder her så det bliver rigtigt.

Stefan N sagde:
6.2.3 Øvrige rum
I toiletter, vaskerum og rum med varmtvandsbeholder, som ikke er vådrum i henhold til definition i kap. 2.1, skal gulvet forsynes med vådrumsmembransystem af folietype (VTgF) eller øvrigt godkendt vådrumsmembransystem (VTg). Vådrumsmembran skal foldes op på væg min 50 mm.
Ok, tak... kan være godt at vide :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.