4,930 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Klinker falder af ved pejs - hvad er fejlen?
Hej!
For nogle måneder siden satte jeg fliser omkring pejsen i kælderstuen. Rummet over indsatsen blev lidt større, da jeg fjernede den opmurede og pudsede "udbygning", hvorpå jeg brugte fibercementplade fra byggmax (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043), som jeg monterede udenpå skorstenen og væggen. Jeg tænkte, den ville fungere godt, både da den er uorganisk og ser ud til at kunne tåle varme. Brugte derefter almindelig fliseklæb og satte fliser.
De har siddet på plads i flere måneder uden problemer. Jeg har nu fyret op, og i forbindelse med dette har fliserne sluppet fliseklæben og sad mere eller mindre kun fast med fugemassen. Fjernede dem, og alle har stort set ingen fliseklæb/klæbemateriale på sig overhovedet, alt sidder tilbage på fibercementpladerne, se billeder.
Jeg spekulerer nu på, om det skyldes, at fibercementpladerne bevæger sig på grund af varmen og fliserne slipper på grund af dette, eller om det skyldes, at fliseklæben ikke kan tåle varmen? Noget, der har en anden årsag?
Jeg brugte ingen primer eller lignende på pladerne, inden jeg satte fliserne op, hvilket måske var en fejl, hvis det er sådan, at pladerne suger fugten fra klæbematerialet – men så burde fliserne jo også være løsnet, inden jeg fyrede op, kan man jo tænke...
Det kan tilføjes, at de øverste fliser, som det ses på billedet, sidder godt, hvilket måske kan forklares med, at det ikke bliver lige så varmt der.
For nogle måneder siden satte jeg fliser omkring pejsen i kælderstuen. Rummet over indsatsen blev lidt større, da jeg fjernede den opmurede og pudsede "udbygning", hvorpå jeg brugte fibercementplade fra byggmax (https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043), som jeg monterede udenpå skorstenen og væggen. Jeg tænkte, den ville fungere godt, både da den er uorganisk og ser ud til at kunne tåle varme. Brugte derefter almindelig fliseklæb og satte fliser.
De har siddet på plads i flere måneder uden problemer. Jeg har nu fyret op, og i forbindelse med dette har fliserne sluppet fliseklæben og sad mere eller mindre kun fast med fugemassen. Fjernede dem, og alle har stort set ingen fliseklæb/klæbemateriale på sig overhovedet, alt sidder tilbage på fibercementpladerne, se billeder.
Jeg spekulerer nu på, om det skyldes, at fibercementpladerne bevæger sig på grund af varmen og fliserne slipper på grund af dette, eller om det skyldes, at fliseklæben ikke kan tåle varmen? Noget, der har en anden årsag?
Jeg brugte ingen primer eller lignende på pladerne, inden jeg satte fliserne op, hvilket måske var en fejl, hvis det er sådan, at pladerne suger fugten fra klæbematerialet – men så burde fliserne jo også være løsnet, inden jeg fyrede op, kan man jo tænke...
Det kan tilføjes, at de øverste fliser, som det ses på billedet, sidder godt, hvilket måske kan forklares med, at det ikke bliver lige så varmt der.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 indlæg
Havde du nogen primer på pladen inden du flisede? Godt nok burde det have sluppet mod pladen i stedet for mod flisen, hvis det var fejlen. Men formålet med en primer er at reducere materialets vandopsugning. Mangler primer, kan man forestille sig, at vandet suges ind i pladen fra fixet. Det når ikke at hærde, inden vandet forsvinder.
Ellers er jo en klassisk fejl, hvis pladerne løsner sig, at fixet har stået åbent for længe, så der dannes skind på fixet, inden pladen sættes på.
Hvor længe fik det hærde, inden du begyndte at bruge kaminen? Varmebevægelser, inden fixet hærder helt, kan også give sådanne fejl. Fliser på gulvvarme skal jo ikke udsættes for varme, før der er gået en måned. Kan være lignende her.
Ellers er jo en klassisk fejl, hvis pladerne løsner sig, at fixet har stået åbent for længe, så der dannes skind på fixet, inden pladen sættes på.
Hvor længe fik det hærde, inden du begyndte at bruge kaminen? Varmebevægelser, inden fixet hærder helt, kan også give sådanne fejl. Fliser på gulvvarme skal jo ikke udsættes for varme, før der er gået en måned. Kan være lignende her.
Ingen primer brugt. Jeg satte fliserne direkte, så minimal åbentid. Brugte ikke kaminen i mindst to måneder, så det bør jo have hærdet ordentligt.H hempularen sagde:Havde du nogen primer på pladen, før du lagde fliserne? Ganske vist burde det have sluppet mod pladen i stedet for mod fliserne, hvis det var fejlen. Men formålet med en primer er at mindske materiale suget af vand. Mangler der primer, kan man forestille sig, at vandet suges ind i pladen fra fixet. Det ville så ikke kunne tørre, inden vandet forsvinder.
Ellers er en klassisk fejl, hvis fliserne løsner sig, at fixet har stået åbent for længe, så der dannes skind på fixet, før flisen sættes på.
Hvor længe fik det hærde, før du begyndte at bruge kaminen? Varmepåvirkninger, inden fixet er hærdet helt, kan også give sådanne fejl. Fliser på gulvvarme skal jo ikke udsættes for varme, før efter en måned. Det kan være noget lignende her.
Jeg tipper på fixet - hvad brugte du? Til sådan en situation bør man bruge polymer-fix f.eks. Kiilto highflex S2 DF. Det er også godt at påføre hele flisen med et tyndt lag fix, inden du sætter den i fixet på væggen.
Det ser mere og mere ud til det, især fordi det sidder fast på pladerne og slet ikke på fliserne. Jeg tror, jeg brugte Bauhaus Probau flexi low dust eller lignende.N Nikorasu sagde:
Tak for tipsene angående Kiilto. Det ser ud til, at jeg vil fjerne fixen, bruge primer og fix fra Kiilto.
Klik her for at svare



