Hej,
jeg kan ikke alle termer på vinduer, derfor har jeg lavet en skitse af den til tænkte konstruktion. Kig på billedet, så forstår I direkte.

http://muffincreative.com/privat/fonster_utan_list.png

Jeg vil have et lige hjørne ind til vinduet, ingen liste der dækker over isoleringen. Havde tænkt at fastgøre mdf-pladen direkte ind i karmen (ikke væggen), fordi jeg har hørt, at man ikke skal gøre sådan, afklippede søm + trælim. Gør intet ved at fordybe og skrue den fast, da det virker svært at bore lige så langt i hånden.

Men virker det at fastgøre en hjørnebeskytter med fx papir og spartel fra mdf til gipsen?
Eller tænker jeg forkert? Måske skal jeg have fat i en bredere hjørnebeskytter end hvad byggmax har. Eller lade obs-pladen og gipsen gå længere over isoleringen (drevet)?

Hvordan ville du have løst dette for at minimere, at det sprækker ved maling? Jeg tænker på, at vinduet og mdf'en skal bevæge sig som én enhed og væggen som en anden.
Huset har træstomme.

Mange tak til alle som forsøger at hjælpe, har tænkt og tænkt, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre dette. (Jeg er lige blevet husejer, så det var i mellemskolen, jeg sidst skulle vise mine snedkerefærdigheder...)

/Erik

Hjørnebeskytter
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20802.aspx

• Skitse af vindueskonstruktion med detaljer om MDF fast i karm, isolering, OSB- og gipsplader samt hjørneskærer. Viser, hvordan dele er monteret.
Senest redigeret:
Hmm
var jeg så uklar?
Jeg vil jo bare have et vindue uden liste og udsætte mig for så lille risiko som muligt for at malingen sprækker senere...

Nogen der har gjort noget lignende?

Venligst
/Erik

Jo tykkere MDF jo bedre, en beklædning i 22 mm MFD skrues direkte ind i karmen med ca 30cc på skruen, den sidder som et bjerg, den kan stå alene. Hvis du er usikker på at bore helt igennem, så find en søjleboremaskine (f.eks. en skole, værksted m.m.) i nærheden. Glem ikke at forsænke for skruehovedet.

Om du vælger at lade MDF flugte med gipsen, eller gipsen går over MDF, er lige meget (se det praktisk, hvilken sætter du først). Derefter på med stålhjørner og spartel. Hjørnet skal gå ind på både MDF og gips.

Lad en maler udføre arbejdet med spartel og maling, så bliver det perfekt.

En variant er at kante fast beklædningen (MDF) mod karmen i stedet for at skrue, men det er mere, da beklædningen stikker ud ca. 1 cm og markerer vinduet.

Toppen så føler jeg mig tryggere, tak!

Skal se om jeg kan låne svigerfars model mindre søjleboremaskine, ikke sikker på om den er høj nok...
Fæster man virkelig hjørnebeskytteren med skrue i begge materialer? Gipsen & mdf
Gør man det ikke sværere for sig ved spartlingen da?

oj nu afslørede jeg mig, han kan vist ingenting den der lemon...

Søjleboremaskine model-mindre virker, kun du får de første 5-10 cm lige kan du køre færdig med en almindelig boremaskine bagefter (glem ikke at løfte boret i omgange, da MDF spåner klæber fast i hullet, det mærker du).
En metalvinkel kan skrues fast uden problemer i MDF og i gips (hvis der er noget bagved, fx osb at skrue i).
Professionelle bruger en speciel tang, men jeg har skruet (gipsskrue 38mm) ca. 20m hjørnelister i mit hus og dette løste maleren elegant.

ps.
jeg har stillet hvor mange dumme spørgsmål som helst her, men hellere det end at ikke spørge alls. Man lærer altid noget.

Senest redigeret:
Vi har gjort efter denne model på alle vores 20 vinduer, men jeg brugte ikke mdf, jeg brugte gips både på væggene og på lysningen.
Gipslysningsdelen er selvfølgelig ikke fastgjort i vindueskarmen, men i den bærende ramme, som også vinduet sidder i, og der er en stribe blød fugemasse mellem gipslysningsdelen og vindueskarmen.

Jeg er enig i, at det bliver en meget pænere løsning end med indvendige karme, men det er en del arbejde at sætte hjørneprofilerne samt at spartle og slibe.
Vi synes, det bliver meget godt i kombination med vores hjemmelavede støbte vindueskarme.

tak for gode svar! nu er det bare måle, skære, måle, bore, skrue, bande lidt, færdig!

Prøv først på en stump MDF, hvor meget du skal forsænke skruen, det afhænger lidt af, hvor lange skruer du kan få fat i, men 1-2 cm plejer at være passende. Men har du 120 mm, og udforingen er 150, skal du forsænke mere (5-6 cm). Prøv også at skrue den mod en regel, så du får fornemmelsen af, hvor hårdt du kan trække skruen uden at ødelægge MDF.
PL400 lim kan også bruges til endnu bedre fastgørelse mod karm, men så sidder udforingen der.
Fordelen ved PL400 sammenlignet med andre monteringslim er, at det er vandopløseligt og let kan vaskes af det, der presses ud.

Nu måske du allerede har forkastet dette, men jeg synes det er pænere at lade mdf'en stikke ud et par millimeter og støde gipsen mod mdf. Så maler man forsiden af mdf'en samme som smygen og får på den måde en 22mm (f.eks.) 'liste' rundt om vinduet. Jeg fuger også mellem gips/mdf for at minimere risikoen for revner.

Danne ja det lød jo smart og flot, men det blev godt som min tegning også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.