Vi har efter megen vaklen besluttet, at vi må installere en kattelem i vores nybyggede og velisolerede træhus. Jeg havde håbet, at vi kunne undgå det, men det går ikke (af forskellige grunde).

Vi har også diskuteret frem og tilbage, om vi skal sætte den i en yderdør (grovindgangen) eller i væggen ved siden af og er kommet frem til, at vi vil sætte den i væggen, hovedsageligt fordi vi synes, det ser bedre ud. Vi har et lille vindue i grovindgangen og har tænkt os at sætte lemmen under dette (se billede).

Diagram over vægdesign med specifikationer; viser placeringen af en kattelåge under et lille vindue i groveentréen.

Væggen består af (udefra): 22 mm panel, 28 + 12 mm luftspalte, 9 mm udengips, 170 mm reglar/isolering, dampspærre, 70 mm reglar/isolering, 17 mm råspont, 13 mm gips

Tegning af vægkonstruktion med materialelag, inklusiv isolering og dampspærre. Indikerer placering af kattelem under et lille vindue i bryggerset.

Jeg har overvejet at lave en indbygning i væggen udefra (så væggen bliver tyndere der) og sætte lemmen i denne (se billede). Min tanke var da at beholde isoleringen i den indre reglar-struktur og lade væggen have den tykkelse i indbygningen, men jeg er usikker på, hvordan jeg skal gøre med dampspærren der.

Skematisk tegning af væg med markeret hulrum til kattelåge ved siden af grovindgangens vindue, hvor tykkelsen af isolering er reduceret.

Kan jeg lave en sådan løsning på nogen måde uden at få problemer med kondens? Hvordan skal jeg gøre med dampspærren og tætning?

Ekstakt hvordan du skal gøre i væggen kan jeg ikke svare på, men jeg anbefaler dig at lave et dobbelt system med to luger, så trækket fra lugen mindskes. Tænk også på, at det skal være let at tage lugen/lugerne af og gøre rent! Fx en rimelig tung flamingoisoleret kasse med hul i den ene ende og luge i den anden ende, som står på indersiden.

Anna_H Anna_H sagde:
Præcis hvordan du skal gøre i væggen kan jeg ikke svare på, men jeg anbefaler dig at lave et dobbelt system med to klapper, så du mindsker trækket fra klappen. Tænk også på, at det skal være nemt at tage klappen/klapperne af og rengøre! Fx en rimelig tung flamingoisoleret kasse med hul i den ene ende og klap i den anden ende, som står på indersiden.
Ja, tanken er, at det skal blive en form for luftsluse (dobbeltklapper), men det er næste skridt. Først skal jeg have klappen i væggen på plads.

Skift vinduet til et mindre og byg kattelemmen ind der? Så behøver du ikke at rive dele af væggen ned og heller ikke eventuelt forsøge at genskabe væggen i fremtiden.

Z z_bumbi sagde:
Udskift vinduet til et mindre og byg kattelemmen ind der? Så behøver du ikke rive dele af væggen ned og heller ikke eventuelt forsøge at genoprette væggen i fremtiden.
Så har katten brug for en form for rampe, både på ydersiden og indersiden. Det er desuden et drejevindue udstyret med integreret magnetkontakt til alarm, så det bliver besværligt. Nej, vi vil have lemmen i væggen, hvor jeg har markeret på tegningen. Det jeg undrer mig over, er om det er muligt at lave en indbygning, som jeg har tænkt.

En variant er at lave indbygningen indefra og beklæde med lysninger og lister, som om det var et vindue. Så kan man jo bøje pladen ind og tætne mod reglarne, og selve "vægblokken" med kattelemmen (svarende til vinduesrammen med vindue) ender jo på ydersiden af dampspærren.

Ulempen ved at lave indbygningen indefra er dog (udover at det ikke ser lige så godt ud), at indbygningen skal være meget større, for at vi kan nå knapper og display på kattelemmen indeni.

En anden variant er selvfølgelig slet ikke at lave en indbygning, men jeg tænker, at det kan give problemer med kondens, da man også laver hul i dampspærren og desuden ikke har nogen mulighed for at tape/tætne den på nogen måde.

L
Vi har en kattelem i vores ydervæg. Kommer ind i bryggerset hvor jeg har bygget en kasse af MDF som de skal hoppe op og ud af. På den måde fanger jeg den kolde luft, som er tungere - så den ikke strømmer ud på gulvet. Fungerer relativt godt indtil videre.

Lemmen til os sidder direkte under facadeskabet. Jeg vidste hvor reglerne sad, men selvfølgelig endte det skårne hul direkte på røret til kablerne ind til centralen inde så jeg måtte ændre lidt i væggen. I kassen jeg har bygget har jeg også et kamera så jeg kan se når kattene kommer og går og hvad de trækker med sig ind.

Katteluge i gult træværk ved siden af et elektrisk skab; ledninger synlige.

• Synes
  • Haha
Mats Ekström1 og 8 andre
  • Laddar…
Hvilket kamera har du sat op?

L
Nogen almindelig ip-kamera med app osv. Har skrottet den til fordel for et unifi system nu.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.