Hej,
Sidder og tegner på et attefallsprojekt hvor vinduespartierne bliver lidt brede nogle gange. Skulle have brug for en slags bjælke ovenover. Læste på träguiden.se at man kan bruge såkaldte kassebjælker: "Afvekslinger over flere regelrum udføres nemmest med kassebjælker af K-plywood som sømlimes til flænger af konstruktionsvirke."
Finder næsten intet når jeg googler "kassebjælker".
Tre spørgsmål. 1. Kan man købe færdige kassebjælker, eller skal disse fremstilles på stedet? 2. Hvad betyder "til flænger af konstruktionsvirke"? 3. Jeg antager at en fordel med kassebjælk er at disse kan fyldes med isolering? Skal det være skum der sprøjtes ind efter gennem et boret hul eller skal man proppe fiberisolering ind før?
Sidder og tegner på et attefallsprojekt hvor vinduespartierne bliver lidt brede nogle gange. Skulle have brug for en slags bjælke ovenover. Læste på träguiden.se at man kan bruge såkaldte kassebjælker: "Afvekslinger over flere regelrum udføres nemmest med kassebjælker af K-plywood som sømlimes til flænger af konstruktionsvirke."
Finder næsten intet når jeg googler "kassebjælker".
Tre spørgsmål. 1. Kan man købe færdige kassebjælker, eller skal disse fremstilles på stedet? 2. Hvad betyder "til flænger af konstruktionsvirke"? 3. Jeg antager at en fordel med kassebjælk er at disse kan fyldes med isolering? Skal det være skum der sprøjtes ind efter gennem et boret hul eller skal man proppe fiberisolering ind før?
1. Ved ikke
2. Det betyder, at reglar af konstruktionsvirke skal anvendes i yderkanterne, og krydsfinerpladerne skal limes og sømmes fast i disse reglar. Kig i denne tråd for eksempel på udseende: https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruera-ladbalkar.201055/
3. Ja, fyld dem med isolering, almindelige plader kan fint lægges i, inden man "lukker" bjælken med krydsfiner.
2. Det betyder, at reglar af konstruktionsvirke skal anvendes i yderkanterne, og krydsfinerpladerne skal limes og sømmes fast i disse reglar. Kig i denne tråd for eksempel på udseende: https://www.byggahus.se/forum/threads/konstruera-ladbalkar.201055/
3. Ja, fyld dem med isolering, almindelige plader kan fint lægges i, inden man "lukker" bjælken med krydsfiner.
Tak for svar. Ja jeg så den tråd tidligere, der blev skrevet nogle svar der om at han/hun burde købe lådbjælker i stedet for det krævedes en lim-jigg, så jeg undrede mig. Ok, antar at det er lige så godt at snedkerere egne helt enkelt. Alt. køre med limtræbjælker.
Kassettebjælker bygger man let selv. Det, der er brug for, er en vældig masse skruetvinger.B Bjornedorne sagde:Hej,
Sidder og tegner på et attefallsprojekt, hvor vinduespartierne bliver lidt brede nogle gange. Jeg har brug for en slags bjælke ovenover. Læste på træguiden.se, at man kan bruge såkaldte kassettebjælker: "Afvekslinger over flere regelfelter udføres nemmest med kassettebjælker af K-finer, der sømlimes til flanger af konstruktionsvirke."
Finder næsten intet, når jeg googler "kassettebjælker".
Tre spørgsmål. 1. Kan man købe færdige kassettebjælker, eller skal disse fremstilles på stedet? 2. Hvad betyder "til flanger af konstruktionsvirke"? 3. Jeg formoder, at en fordel ved kassettebjælker er, at disse kan fyldes med isolering? Skal det være en slags skum, der sprøjtes ind senere gennem et boret hul, eller skal man stoppe fiberisolering ind først?
Fyld den med almindelig glasuld, inden du sætter den anden væg på.
Jeg har absolut ingen erfaring, men det lyder ikke urimeligt, at det skulle være meget enklere med færdige bjælker! Prisen spiller nok ingen større rolle for lige disse dele for mig, bliver en relativt lille del af totalen alligevel...
Når man kører med LVL eller limtræsbjælke, antager jeg, at man har en regel, der står på højkant og som stadig giver plads til isolering, med typ lignende dimensioner som konstruktionsvirket? For de er vel stivere selv med samme tykkelse som virke? Eller bliver det til at have en massiv bjælke, der optager hele væggens bredde? Bliver dette i så fald ikke dårligt ud fra et isoleringssynspunkt? Som I kan se, så er jeg lidt nybegynder på dette.
Når man kører med LVL eller limtræsbjælke, antager jeg, at man har en regel, der står på højkant og som stadig giver plads til isolering, med typ lignende dimensioner som konstruktionsvirket? For de er vel stivere selv med samme tykkelse som virke? Eller bliver det til at have en massiv bjælke, der optager hele væggens bredde? Bliver dette i så fald ikke dårligt ud fra et isoleringssynspunkt? Som I kan se, så er jeg lidt nybegynder på dette.
Klik her for at svare