Y
Jeg skal montere en indvendig dørkarm. Synes karmhylsesystemet ser interessant ud, men undrer mig over, hvad der er at foretrække, karmskrue eller karmhylse?

- Ifølge Essve behøver man ikke bøvle med kiler, hvis man bruger hylserne?
iu
iu

Hylstre hvis man vil have det smidigt, synes ikke den gamle model har nogen fordel overhovedet.

• Synes
fremax
  • Laddar…
Har ikke monteret så mange karme i mit liv, men dem jeg har monteret har været med karmhylstre. Har egentlig kun 2 negative oplevelser med karmhylstrene, den første er, at hvis ikke reglen som karmhylstret klemmes mod er helt parallel med dørhullet/hvordan karmen skal være, så vrider karmen sig gerne, og det er svært at få det godt. Så skal man rode med kiler eller med reglen for at få en paralleloverflade at spænde mod. Tænker at karmeskruer er mindre følsomme overfor netop dette fænomen. Den anden lidt negative ting er vel, at skruerne kan føles overdimensionerede til en almindelig indvendig dør. 7,5x60mm er KRAFTIGE skruer.

• Synes
Yrrol
  • Laddar…
Mikael_L
Karmhylse kan jeg rigtig godt lide. Det er bare en skam, at prisen er højere, hvilket jeg ikke kan forstå, for det er ikke et mere kompliceret produkt, snarere tværtimod.

Jeg er enig i de nævnte ulemper her, men karmeskruer har andre ulemper.
Jeg har nogle gange fastgjort med lidt tyndere skruer med tilstrækkeligt stort hoved.
Hvis det er hoveddøre (som er tungere og ofte mere belastede) samt vinduer, som heller ikke er specielt lette, føles karmhylse ordentligt mere robuste.

Ja, du forstår, hvad jeg stemmer på - karmhylse !! :)

S Snappahaneklanen sagde:
Jeg har ikke monteret så mange karme i mit liv, men de jeg har monteret har været med karmhylser.
Jeg har monteret med begge systemer, i starten af husbyggeriet vidste jeg ikke engang om karmhylser, men så kom åbenbaringen! :cool:

• Synes
tommib
  • Laddar…
Framequick til indvendige døre

• Synes
karlemils
  • Laddar…
En muffe låser vel ikke døren i to retninger som en karm skrue. Hvad gør muffen, som ikke en skrue med skive gør?

Kør karmhylse på indvendige døre men bruger andre skruer end de, der er tænkt. Anser at de er alt for grove

karmhylser bruger jeg, når man har en fast ramme, såsom et vindue/yderdør, da man kan spænde den op og flytte den, indtil den bliver perfekt, derefter skrue skruen i. Karmeskruv bruger jeg til indvendige døre, da de ofte ikke har en fast tærskel og ikke kan "spændes fast" i bunden, da bruger jeg skruen, som låser den direkte.

Y
S Snappahaneklanen sagde:
Har ikke monteret så mange karme i mit liv, men dem jeg har monteret, har været med karmhylstre. Har egentlig kun 2 negative erfaringer med karmhylstre, den første er, at hvis ikke reglen, som karmhylstret klemmes imod, er helt parallel med dørhullet/hvordan karmen skal være, så vrider karmen sig gerne, og det er svært at få det godt. Så er man nødt til at rode med kiler eller med reglen for at få en paralellyve at spænde imod. Tænker at karmeskruer er mindre følsomme overfor netop dette fænomen. Det andet lidt negative er vel, at skruerne kan føles overdimensionerede til en almindelig inderdør. 7,5x60mm er STORE skruer.
Jeg skal montere dørkarmen mellem to vægge, der stikker ud forskelligt meget (~1cm), altså havner ikke karmen parallelt, så dit indlæg var ekstra værdifuldt.

Jeg overvejer at købe det slagdon, som Essve har og foreslår, at man bruger for at lave et punkt først, så den rigtige skrue havner rigtigt bagefter. Selvom majoriteten af privat-YouTube-videoer ikke anvender det.

Y
I en Dansk video så lagde de papir under tærsklen/karme.
Jeg forstod ikke, hvad de sagde, om det var for at få den rette hældning, eller om man altid bør gøre det mellem gulv og karm? Tænker at parket og karm er træ, der bevæger sig?

På arbejdet bruger vi altid karmeskruer med modhager. https://www.hornbach.se/shop/Karmsk...jSFeBu50er2pWizZvnKAefhYJSB6QvbBoCfiIQAvD_BwE.
Mere praktiske end begge alternativer, så er hullerne ikke 14 mm hele vejen igennem karmen, så jeg ville bruge disse. Bare at skrue i og så bakke ud til den rette afstand. Husk bare, at man ikke kan trække dem helt ud igen, for så virker justeringen med modhagerne ikke.

• Synes
raspen86
  • Laddar…
For at genoplive en tråd med det rette emne… Jeg købte Karmhylsor til en indvendig dør tidligere fastgjort med karmskrue. Jeg tænkte, at det ville blive en mere solid fastgørelse uden de slør, som i det mindste mine karmskruer kan have.

Enten gør jeg det forkert, eller også er en stor ulempe, at man ikke kan tvinge ind karmen i de to fastgørelser i midten af karmen?
Som det ser ud nu, vil den gerne bule ud i midten nu, og da opdagede jeg hurtigt, at det kan jeg jo ikke rette op på. Eller findes der en løsning til dette?

M mickeforsberg sagde:
For at genoplive en tråd med det rette emne... Jeg købte Karmhylsor til en indvendig dør tidligere fastgjort med karmeskruer. Jeg tænkte, at det ville blive en mere stabil fastgørelse uden de slør, som i hvert fald mine karmeskruer kan have.

Enten gør jeg noget forkert, eller så er en stor ulempe, at man ikke kan tvinge ind karmen i de to fastgørelser i midten af karmen?
Som det ser ud nu, vil den gerne bule ud i midten nu, og da opdagede jeg hurtigt, at det kan jeg jo ikke løse. Eller findes der en løsning til dette?
Jeg gjorde sådan, at jeg af en eller anden grund brugte karmhylsor til de to øverste og nederste fastgørelser, og karmeskruer til de fire resterende for at kunne tvinge karmen ind.
Det føltes ikke helt meningsfuldt, kunne nok lige så godt bare have brugt karmeskruer hele vejen igennem. Måske blev det en smule mere stabilt med hylserne, der klemmer oppe og nede alligevel... bilder mig i det mindste det ind.
Måske gjorde jeg noget forkert som sagt, men mit problem lyder ligesom det @Snappahaneklanen beskriver bl.a.

M mickeforsberg sagde:
For at genoplive en tråd med det rigtige emne… Jeg købte Karmhylsor til en indvendig dør tidligere fastgjort med karmskrue. Jeg tænkte, at det ville blive en mere stabil fastgørelse uden disse slør, som i hvert fald mine karmskruer kan have.

Enten gør jeg noget forkert, eller så er en stor ulempe, at man ikke kan tvinge ind karmen i de to fastgørelser i midten af karmen?
Som det ser ud nu, så vil den gerne bule ud i midten nu, og så bemærkede jeg hurtigt, at det kan jeg jo ikke rette. Eller findes der en løsning til dette?
Til karmhylsor skal man have løse skruer, og gerne karmhylseskruv,
Skruv af metal, der bruges til at fastgøre karmhylser til en væg; kaldes karmhylseskruv.

Karmhylseskruven holder karmhylsan ind mod væggen.

Demmpa Demmpa sagde:
Til karmhylstre skal man have løse skruer, og da helst karmhylseskruer,
[billede]

Karmhylseskruen holder karmhylstret mod væggen.
Så langt er jeg med! Men kan man justere hylstret, hvis man har skruet skruen i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.