Købte en brugt kap, Metabo KGS 216, ikke den allerbilligste men det næste trin, som har fået meget gode anmeldelser. Kappen var ny og aldrig brugt, hvilket jeg hurtigt kunne se. I dag savede jeg lister til indendørsdøre. Siderne gik super, men overdelens lister kunne jeg ikke få til, jeg blev helt vanvittig.

Jeg lavede testsavninger i et stykke liste, hvor jeg tegnede flere streger for at se 1) hvor meget savklingen æder op 2) hvor langt fra laseren der faktisk saves. Trods disse målinger blev der fejl, men det blev dog mindre fejl.
Netop denne overdel har, i modsætning til de stående lister, to 45 graders snit i modsatte vinkler - hvilket fik mig til at forstå, at laseren ikke bare er langt fra snitfladen, men også skæv.

Altså, når listen ligger i saven, vil den save forskelligt afhængigt af om mit tegnede målepunkt ligger indad eller udad mod saven. Jeg anslår, at forskellen er næsten 2 mm mellem laserens målepunkt på indersiden kontra ydersiden af en liste på 70 mm bredde. Målingerne er ikke 100% fastslået, men jeg vil omtrent sige, at 7-8 mm fra laseren bliver det faktiske savsnit. Det bliver ekstremt svært at arbejde med, og jeg vil få svært ved at lave listearbejdet hjemme. Jeg har savet to lister i stykker for at få overdelen på en dør og er mildest talt ikke helt tilfreds.

Spørgsmål:
1) Er det almindeligt med så upræcise savsnit på en kap?
2) Kan ikke rigtig se, men kan det justeres på laseren, så den er mere præcis? (også dette bliver sandsynligvis et pillearbejde, kan jeg forestille mig)

Diagram der viser forskel mellem laserspor og det faktiske snit på en saveliste med angivne målinger på 7 mm og 9 mm.

Jeg plejer at skide på laseren og i stedet sænke klingen, når den står stille, og rette listen/brædden ind for det rette snit.
Så er det lige meget, om laseren differerer eller viser en skæv linje.

• Synes
JanneJanne123 og 3 andre
  • Laddar…
P
Jeg har aldrig haft en laser, som jeg har stolet på. Nu har jeg en dewalt 717 med en lampe, der giver en skygge af klingen. Den er præcis.

Det står sikkert i manualen, hvordan man justerer laseren, hvis det er en god sav, kan den sandsynligvis flyttes mellem to forskellige positioner (afhængigt af hvilken side af klingen du arbejder på). Men: Laser på en kap/ger er værdiløs. Det er klingen, der gør arbejdet, så hvis du skal have nogen form for præcision, måler du direkte mod den. Ellers bygger du et ekstra målefejl ind i savningen.

Som alle andre har svaret, er det lettest at tape over den, hvis den ikke kan slukkes, for de plejer sjældent at være noget at have.

P
Har samme sav hjemme, bruger aldrig laser, derimod belysningen(y) strømafbryder findes til begge:geek:

Laseret på min lyser der savklingen rammer, men skal man have præcision, så må man sætte klingen ned mod brættet og finjustere, inden man saver.
Derimod er laseret god, hvis man har tegnet en linje i vinkel og skal indstille saven i samme vinkel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.