Hvordan skærer man lettest lecablokke, så man får en flot snitflade? (Med begrænset udstyr bør tilføjes.)

Fukssvans, buefil eller andet? Hvor meget slider det på en sav, hvis man forsøger sig med det?

En almindelig sav er typisk slut, før du er igennem det hele, men der findes jo save, der er tilpasset netop det, du tænker på at gøre

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Jeg har to stykker blokke bare, som skal deles på midten.

Indkøbt for sammenlagt 60 kr. Kan jo ikke bruge en formue på at få dem skåret...

L
jarlh jarlh sagde:

Købt for sammenlagt 60 kr. Kan jo ikke lægge en formue ud på opskæringen...
En gammel fukssvans at gnave med er det sidste tip, tror jeg.

jarlh jarlh sagde:

Indkøbt for sammenlagt 60 kr. Kan jo ikke bruge en formue på at skære dem...
En fukssvans på loppemarked til 10:- eller nærmeste jula, biltema..... Max 50:- for en sav, den er fint nok til at dele to lecablokke, dele ikke kløve.

Det går helt udmærket med almindelig fukssvans, den bider godt igennem første blok, ret sløv men fungerer på mindst ti blokke, det tager bare længere tid.

Mvh P-A

• Synes
Carl 1918
  • Laddar…
Har du ingen rundkørsel? Køb en billig kapskive til Sten så går det fint

Jeg plejer at bruge et løst yxehoved og en hammer. Man holder yxehovedet mod klodsen og banker på det med hammeren. På den måde laver man en anvisning hele vejen rundt. Derefter slår man hårdere, så klodsen sprækker. Ikke lige så anstrengende som med fukssvans, og værktøjerne bliver ikke slidt ud ud over redning efter to snit.

• Synes
Nickesv og 1 anden
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Jeg plejer at bruge et løst øksehoved og en hammer. Man holder øksehovedet imod blokken og slår på det med hammeren. På den måde laver man en anvisning hele vejen rundt. Derefter slår man hårdere, så blokken revner. Ikke lige så anstrengende som med fukssvans, og værktøjerne bliver ikke slidt op ud over redning efter to snit.
Det er nok det enkleste forslag indtil nu, spørgsmålet er, hvor godt snit ts vil have, ellers er det +1 til dig fra mig, hej, hej...

Hmm, måske tid til, at jeg skal tage natten.

/P-A

Køb en letbetonsav. Koster et par hundrede, giver et lige og pænt snit, og den behøver ikke kasseres bagefter.

Jeg skal til betonindustrien på mandag og få dem skåret professionelt.

Skær med diamantklinge og derefter tigersav med lecablok, specielt hvis man har hårdere leca 5MPa og opefter. Ellers fungerer øksen godt ifølge tidligere indlæg.

jarlh jarlh sagde:
Jeg skal til betongindustrien på mandag og få dem kappet professionelt.
Hvorfor spørge i så fald? :thinking:

• Synes
  • Wow
aweste00 og 2 andre
  • Laddar…
optimum
A Alko sagde:
Du er sjov.:D

Indlæg på noget der blev drøftet januar 2018

• Synes
aweste00 og 2 andre
  • Laddar…
A Alko sagde:
Jeg købte lecablokkene 4. jan 2018, og startede også tråden, fordi jeg undrede mig over, hvordan jeg skulle skære lecablokkene pænt, enkelt og billigt.

Dagen efter kontaktede jeg min slægtning og spurgte, om jeg kunne komme forbi betonfabrikken og få det ordnet. Han svarede ja, og jeg skrev så indlægget om, at jeg skulle til betonindustrien, så ingen behøvede at engagere sig mere i tråden.

Betonfabrikken var stor, mørk og ret beskidt. At skære lecablokke pænt var ikke noget problem for en professionel med professionelt udstyr. Desuden var dette både gratis og let for mig.

Derefter spraymalede jeg lecablokkene og klædte dem ind i gumminet (skridbelægning). Bedste og billigste højttalerstativer.

• Synes
aweste00 og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.