Hej, jeg er ved at udvide min hytte og tænker på at lave en åbning i ydervæggen. Det er to vinduer, der skal fjernes, og tanken er, at åbningen skal være lige så høj og bred som vinduerne og selvfølgelig gå ned til gulvniveau. Vinduerne er i alt 2,6 m brede, og der er ingen stolpe imellem dem, de sidder karm mod karm, så at sige. Det er nemt at åbne dem.
Jeg har ikke åbnet op og kigget på, hvor kraftig bjælken over vinduerne er (går ud fra at der findes en), men min antagelse er, at den bør aflaste vinduerne. Eller tager jeg fejl?
Min tese er, at vinduerne ikke er bærende, men jeg vil gerne drage nytte af byggahus-forummets eminente viden og erfaring, inden jeg tager saven frem.
Huset er fra 1965 og ligger i Västerbottens kystland. Det har pulttag og målene er ca. 7x11 m. Se billeder nedenfor, det drejer sig om de to vinduer nærmest i billedet.
Der ligger sandsynligvis en aflastningsbjælke eller for eksempel dobbeltreglar over vinduerne, som aflaster, så tagstolernes vægt ikke bliver for høj over vinduerne og klemmer dem fast.
Er der en sådan, kan du sandsynligvis foretage den ønskede handling uanset hvad. Er der ikke en sådan, vil taget indvendigt sandsynligvis vise, at det svajer over vinduerne.
Ligger der en spær lige over midten? Så kunne i teorien, hvis man har bygget forkert, en vis last tages der (når snemængderne er høje). Men i 1965 havde man nok styr på sådan noget. Jeg ville ikke have tøvet med at erstatte med en dobbelt altandør (men gerne taget derhen nogle gange, når sneen lægger sig på taget, og dobbeltkontrolleret, om man skulle have brug for at stive af indvendigt om vinteren).
Tak prøverunde, en stempel vintertid i åbningen bliver det absolut.
Åbningen skal faktisk munde ud i et andet rum, billedet ovenfor er nogle år gammelt. Nu ser det sådan ud:
Så jeg er nødt til at tage hensyn til den nye tagflade også, men den er ikke så stor:
Lyder godt! Sæt en støttestang der under vinteren (går ud fra, at det er koldt da) og tjek en gang imellem, om den ser ud til at være belastet ved at lette lidt på den (så du ved det til næste vinter).
Vinduesrammerne i midten kan være bærende, hvis det er bygget i 1965. I vores hus bygget i 1966 er alle vinduesrammer bærende regler. Men det er ret enkelt at finde ud af, fjern foderlisterne så kan man se, om karmreglerne fortsætter op i loftet og ned til gulvet.
Ja, det skal jeg tjekke. En ting jeg har lært som glad amatør let besat af konstruktioner er at aldrig tage noget for givet særligt hvis huset desuden har nogle år på bagen.
Plan for the best, prepare for the worst som Churchill sagde selvom det var i en mere alvorlig sammenhæng!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.