Vi har købt et hus, hvor de tidligere ejere skiftede vinduer og terrassedør. I forbindelse med udskiftningen lavede de denne smukke løsning.
Forklaringen vi fik fra den tidligere ejer var, at han satte det ind, fordi der før var en midterstolpe mellem vindue og terrassedør. Spørgsmålet er så simpelthen; er dette "støtte" nødvendigt? Hvis det er nødvendigt, hvad anbefaler I som løsning i stedet?
Huset er 1-plan. Væggen hvor vinduerne og terrassedøren er placeret måler 3.6m.
Du skal fremskaffe en konstruktionsplan for huset for at kunne vurdere det. Gættemæssigt hviler spær på det, der findes over vinduerne, og hvis man fjerner ting, kan det falde sammen. Det vi ser på billedet, blev måske gjort i stedet for at indfælde en stålbjælke over vindues-/dørpartiet.
Jeg vil stærkt fraråde at fjerne noget uden at klarlægge konstruktionen.
Ja det var jo en "elegant" løsning...
Gennem historien har man nogle gange anvendt bærende vindues- og dørpartier, hvor karmene indgår som en bærende del i væggen. Er det et sådant vinduesparti man har erstattet med almindelige standardvinduer og denne konstruktion, så skal den blive. Undersøg hvordan øvrige bærende konstruktioner ser ud, er der lignende huse i nabolaget at kigge på?
Jeg ville ikke have fjernet den uden en grundig undersøgelse.
lidt usædvanlig løsning, hvis det er 3,6 m så hviler der sandsynligvis 2 stk. tagspær, så du bør tjekke, hvordan bærelinjen over vinduerne er, før du river
tjek husets tegninger har du ingen, så har kommunen måske
Tak for svar. Jeg vil prøve at finde hustegninger, men det lyder som om en ekspert skal komme og kigge på dette. Man vil jo ikke have, at taget skal falde ind.
Det er korrekt, at spær hviler ovenover. Så en potentiel løsning er at sætte en stålbjælke ind ovenover, hvor spær er?
Jeg er absolut ikke konstruktør, så tag alt jeg siger med et gran salt.
Hvis man ønsker lange ikke-bærende spænd, dvs. have spær, der hviler på en vægsektion, som ikke kan bære deres vægt, skal man veksle af med noget og tage lasten ned på en anden måde. En almindelig metode er stålbjælke eller limtræsbjælke samt søjler. Præcise dimensioner og spændvidder beregnes. Om den bedste løsning i dit tilfælde er en stålbjælke, er ikke til at vide. Man skal se på, hvordan det er konstrueret nu, og hvilke laster der er.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.