Hej! Vi fik en lille indskydelse her til aften, mens vi alligevel renoverer for fuld kraft.
Vi vil gerne fjerne en del af væggen. Fra murstokken og ind mod stuen. (den lille væg. Den er 2 meter lang.)
Det er et 1,5 plans og hvad vi kan se, er der en stålbjælke, som er bærende?!
Vil selvfølgelig ikke fjerne den del af væggen, hvis den har en bærende funktion.. Hvad tror I?

• Mand ser mod delvist revet væg med synlig murstock i hjem under renovering; traphjørne i baggrunden.
  • Loft med træbjælker og en stålbjælke midt i, kæde hænger fra bjælken. Diskussion om at fjerne en væg og stålbjælkens bærende funktion.
  • Plantegning af stueetagen med markerede områder som køkken, stue, værelse, hall, trappe, og en mulig bærende væg nær stuen.
Billedet i midten er af stålbjælken, der går ud under altanen.

Hvis bjælken går helt ind mod murstocken, burde væggen kunne rives ned.

Er det væggen fra "spisen" mod vinduerne i stuen?

Sandsynligheden er meget stor for, at den er bærende.

Hvor ligger stålbjælken egentlig?

Ja det gør den i hvert fald. Men er det tilstrækkeligt?

Ja det er den lille væg, der går mod vinduerne. Undrer mig jo, om ståldrageren er tilstrækkelig til at kunne fjerne det stykke væg.

Planerne lader til at gå i vasken. Ser ud som om jernbjælken kun går frem til væggen, vi vil rive ned. Og i den lille væg sidder der en limtræsbjælke.

Jeg mente, at væggen var bærende, kunne have formuleret mig bedre :rolleyes:

Jeg har ingen anelse om hvor jeres balkon er, men jeg gætter på vinduerne til højre?

Vi prøveborer nu :)

Vi har konstateret, at man har skarvet jernbjælken, der går fra altanen over vinduerne frem til der, hvor den lille væg begynder. Der begynder en limtræsbjælke, som kun sidder over den lille væg, vi vil tage ned. Så intet sidder i murstocken =\ plus at det så er skarvet...... :(

Løsningen ville måske være at have en søjle, hvor stålbjælken og limtræsbjælken mødes. Bliver måske ikke så praktisk, men ellers er alternativet at sætte en ny bjælke hele vejen fra murstock til altan.

Stålbjælken er åbenbart sat der for at stabilisere etageadskillelsen i det frie spænd over stuen.

Den har også en sekundæropgave, at stabilisere altanen, i stedet for en søjle.
Den indre ende (venstre på tegningen) er lagt på vægstumpen, som altså sandsynligvis er bærende.

Men en anden ting bekymrer mig:
I ydervæggen sidder stålbjælken lige over vindue/altandør-partiet, som ser ud til at være 4 meter bred.
Hvordan føres kraften fra bjælken til fundamentets kantbjælke?
Hvordan i alverden kan det holde? :eek:

KnockOnWood sagde:
Men en anden ting bekymrer mig:
I ydervæggen sidder stålbjælken midt over vindue/altandør-partiet, som ser ud til at være 4 meter bredt.
Hvad fører kraften fra bjælken ned til grundens kantbjælke?
Hvordan i humhum kan det holde? :eek:
præcis den samme tanke slog mig. Eventuelt kan der ligge en bjælke over vinduespartiet.

Der er et mellemrum på ca 35 cm mellem vinduerne, hvor der er en stående bjælke.

Ser at der er 3 vinduer på tegningen. Men det er to vinduer sammen, så mellemrum for "pelare" og så et vindue og en balkondør. Nu har vi blottet væggen i hvert fald og må få en snedker til at finde en løsning. Vil helst undgå en pelare....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.