Har en bærende væg i køkkenet og overvejer bare hurtigt, om sokkelbjælken i krybekælderen, som hjørnevæggen står på, klarer punktbelastningerne. Sokkelbjælken er 130x490 beton, søjlerne vil desværre ikke ramme nogen fundamentsblok. Jeg kan sætte store fødder på søjlerne, hvis det ville hjælpe med at sprede kræfterne. Tror I, at sokkelbjælken vil klare disse punktbelastninger?

Limtræ 90×90 GL30h
Udnyttelsesgrad 36%, Understøtningsreaktion 22,440 kN Mindste understøtningslængde (ydre) 13 mm

Limtræ 90×225 GL30c
Udnyttelsesgrad 87%, Deformation 8 mm (L/305) Understøtningsreaktioner 22,440 kN & 22,440 kN Mindste understøtningslængde (ydre) 57 mm

Ligger sokkelbjælken oplagt på sokler? Du må nok tegne det op, hvis du skal få et svar....

Fundamenteringsdybde for pillerne er 2,1 m armeret beton, og fødder er placeret ifølge tegning enten 70x70 eller 90x90.

Blå = piller
Sort = Den del af væggen, der skal fjernes.
Rød = sokkelbjælkerne 13x49 cm

• Plantegning over stueplan med markerede plinte i blåt, dele af væg fjernes (sort), og sokkelbjælker i rødt. Viser placeringer af forskellige rum.
  • Diagram over hussektion med plintfundament, plasering af plintar i blått, fjernet væg i sort, og røde sokkelbjælker. Bygningsdetaljer til højre.
Jeg har slettet den dobbelte tråd under plantegninger. Alt væsentligt fra den tråd ser ud til at være her i denne tråd også.

/moderator

• Synes
Niklaspe
  • Laddar…
5 stk gulvbjælker skal er det som bliver afveget.
Fra afløbet på billedet (ses dårligt) kommer en søjle til at stå. Fra den søjle til pille er det 1400 mm, og fra pille til den anden søjle er det 1100 mm.

• Betonplade over en stak med grus og en asfaltlignende overflade. En hånd med arbejdshandske kan ses i hjørnet af billedet.
Mener du at søjlerne kommer til at lande direkte på betonbjælken? Eller placerer du søjlerne ovenpå bjælkelaget? (jeg antager, at der ligger et træbjælkelag tværs betonbjælken)

Det kan ikke regnes ud uden at vide, hvordan bjælkerne er armerede, dog har jeg meget svært ved at se, at det skulle være et problem, det der er temmelig tykke bjælker. Jeg ville ikke være bekymret, men afvent svar fra nogen mere erfaren.

Bjælkelaget ligger på sokkelbjælkerne helt klart! Og søjlerne skal stå på betonsokkel. Ja, det føles som om de burde klare kræfterne fra to søjler, kan også lave store fødder på søjlerne for at hjælpe med at sprede kræfterne!
Armeret beton standard 1970'erne!

Taknemmelig for svar, hvis der er nogen mere derude!

Eftersom søjlerne kommer ned på hver sin side af plinten (hvis jeg har tolket det hele rigtigt) og betonbjælkerne er stødt over plinten, bliver der ingen trækspændinger i overkanten af betonbjælken over støtten. Betyder i praksis, at de to punktlaster fordeles på hver sin bjælke. Som sagt, det kan ikke besvares uden at vide, hvor meget trækforstærkning der ligger i underkanten af bjælkerne.

• Synes
Niklaspe
  • Laddar…
Og er det at kontakte hustilbyggerne for at få nogen som helst hjælp med det ?

synes to store armeringsjern som løber mellem samlingerne

Ja det måske kan være et alternativ. Kan jo ske, at der findes noget i byggetilladelserne hos kommunen også. Men egentlig tror jeg, at det er overkurs at regne på dette, er sandsynligvis ingen problemer. Jeg tør dog ikke sige noget garanteret (er nyuddannet bygningsingeniør og har begrænset erfaring med beton).

Står bare i byggelovsdokumenterne: Beton kvalitet. Ingenting mere :D

Producerer jeg også store stål fødder, der er betonbjælkens bredde og 300 mm lange, samt slår ned expanders, burde man have sikret op endnu mere.

Ja det er jo den samme last som kommer ned på betonbjælkerne, det er jo bare at lasten kommer ned mere koncentreret. Så at forsøge at sprede lasten over en større del af bjælken kan være en god ide.

• Synes
Niklaspe
  • Laddar…
Hjælper disse skråstivere monteret på søjler i en 45 graders vinkel mod "fødderne" noget for at sprede punktkraften eller er det overkill? Tænker jeg skørt?:D

• Tegning af konstruktion med skråstivere, der er monteret i 45 graders vinkel på stolper, med angivne mål for basisstrukturen.
Læg gerne lidt målfastsatte planer og sektioner op, så er det lettere at beregne belastningerne. Det ser ikke helt ud som om planen og sektionen stemmer overens. Der ligger væg og grundbalk ikke over hinanden som på planen. Afstand mellem plinter mangler også.
Det er en kraftig bjælke, så det er sikkert ikke noget problem. Du behøver heller ikke at gøre fodpladen unødigt stor, gør den lige så bred som bjælken og så lang, at du får i to betonskruer.

• Synes
Niklaspe
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Læg gerne nogle målte planer og sektioner op, så det er lettere at beregne belastningerne. Det ser ikke rigtig ud som om, planen og sektionen stemmer helt overens. Der ligger hjertevæg og grundbjælke ikke over hinanden som på planen. Afstanden mellem pillerne mangler også.
Det er en solid bjælke, så der er sikkert ingen problemer. Du behøver heller ikke gøre fodpladen unødigt stor, gør den lige så bred som bjælken og så lang, at du får i to betonskruer.
B bossespecial sagde:
Læg gerne nogle målte planer og sektioner op, så det er lettere at beregne belastningerne. Det ser ikke rigtig ud som om, planen og sektionen stemmer helt overens. Der ligger hjertevæg og grundbjælke ikke over hinanden som på planen. Afstanden mellem pillerne mangler også.
Det er en solid bjælke, så der er sikkert ingen problemer. Du behøver heller ikke gøre fodpladen unødigt stor, gør den lige så bred som bjælken og så lang, at du får i to betonskruer.
Ved ikke om dette er nok, men tag et kig.

• Byggetegning af et byggeprojekt med mål og detaljer markeret, viser en struktur med betonbjælker og fundament.
  • Tegning af en platform under pæl med mål 390x130x10 mm og en flænse i midten på ternet papir.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.