Jeg bygger nye logportaler (5 stk, 420*200) og monterer dem med nye Hendersonbeslag. Da festen koster en del 😅 vil jeg gerne genbruge panel fra 4 portaler til 2 af de "nye" (også for at skåne miljøet). Så får jeg nok brædder, som er i OK stand efter min mening. Det er overfladen, der er sprækket, indeni er de fine. Portalerne skal, på grund af den nye ophængning, være højere, og så mangler der jo længde på de eksisterende brædder. Plus at jeg måske ikke får så mange lange brædder heller (altså ikke engang hvis portalerne skulle have samme størrelse). Nu til mit spørgsmål. Kan jeg have panelet liggende i stedet? Så behøver jeg kun at skære stykker på ~200 cm, og så passer det nok med det antal, jeg har gemt. MEN bliver sprækkerne så som en "hylde" hvor vandet kan samle sig og gøre træet dårligt? Det gør en forskel, hvis brædderne står op, for så løber vandet langs sprækkerne og har ingen grund til at blive. Er der nogen, der har styr på det her? Overdriver jeg denne risiko? Portalerne vender mod syd, hvis det har nogen betydning.
Tak for svaret! Er det på marginalen jeg forkorter levetiden eller er det betydeligt? Der er jo også muligheden at sætte dem stående men skråsavede og støde - er det bedre? Skal overveje også at vende dem, men så går jeg glip af de fasettede kanter, som jo har en æstetisk værdi på en port 😊
Klik her for at svare
