Skal bygge om køkkenet

--------------------------------------------------------------------------------
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at afgøre, om det er bærende vægge eller ikke, og hvis det er, hvad kan jeg gøre for at alligevel kunne ændre planløsningen. Alle tips modtages.

Væggene, der skal ned, er den mellem garderobe og rum og den mellem køkken og rum skal åbnes op fra murstokken ud til ydervæg.

Håber, at nogen kan hjælpe mig. Huset er bygget i 1939 og stommen er af træ.

Senest redigeret:
Generelt er det sådan, at spær hviler på ydervægge og bærende vægge. Så hvis væggene går parallelt med tagryggen, er chancen stor for, at de er bærende. Har du kælder, kan du kigge der, er der vægge på tilsvarende steder som på overetagen? Vægten fra taget optages af spærene og videre ned i de vægge, som spærene hviler på. Under de bærende vægge skal der derfor være noget, der bærer de bærende vægge ovenover og fører vægten ned i jorden.

Hvis du har besluttet dig for, at væggene skal fjernes, uanset om de er bærende eller ej, kan du fjerne pladematerialet på væggen og se, hvordan det ser ud indeni. Er det små spinkle reglar, er chancen lille for, at væggen er bærende.

Så er der altid tricket med at save lidt i en regel; hvis saven sidder fast, er der tryk på den.

Ingen af disse faktorer er dog en garanti for, at det ikke går galt, når du river ned. Visse vinkelrette vægge er spændingsvægge, der er nødvendige for at stabilisere de bærende vægge.

Er du usikker og ikke specielt eventyrlysten, er det en god idé at få nogen til at fortælle dig, hvordan det ligger. En bygningsingeniør eller en dygtig snedker koster ikke så meget for en time.

Har nogen et forslag til plantegning, hvis det skulle være sådan, at væggen mellem køkken og rum er bærende. Måske skal jeg sige, at ovenover køkkenet er der et badeværelse, og ovenover rummet er der et soveværelse.

Som sagt, forslag til alternative plantegninger modtages, vil gerne åbne mere op mellem køkken og spisestue.

At væggen er bærende betyder ikke, at den ikke kan fjernes, det er bare lidt mere besværligt. I princippet er det bare at sætte nogle støttepiller op og montere en limtræbjælke, så lad ikke det stoppe dine planer. Det er værd at lægge nogle ekstra tusindlapper for at få det, som du vil, når du alligevel er i gang med at bygge.

Roary sagde:
At væggen er bærende betyder ikke, at den ikke kan tages ned, det er bare lidt mere besværligt. I princippet er det bare at sætte nogle støtter op og sætte en limtræsbjælke op, så lad ikke det stoppe dine planer. Det er værd at lægge nogle ekstra tusinde kroner for at få det, som du vil, når du alligevel er i gang med at bygge.
Bygger ikke limtræ ret meget, kan man ikke bruge en stålbjælke i stedet?

Jo, det kan man. Den skal gipses ind med dobbelt gips, men bliver alligevel smallere eller tager i hvert fald mindre lofthøjde end en limträbalk.

Vi har lige fjernet bærende vægge i et hus tilsvarende dit. Da vi ikke ville sætte limtræsbjælke op, som så ville "opdele" loftet, havde vi planer om en jernbjælke på loftet. Det var dog meget besværligt at få til, så min mand har bygget "Fort Knox" på loftet, et kraftigt stålramme, der forbinder loftet med rammen, som ydertækket er bygget på. Har du mulighed for at gøre noget lignende på dit loft? For i så fald kan min mand fortælle, hvordan han har gjort det.
Mvh Carina

peterochcarina sagde:
Vi har precis fjernet bærende vægge i et hus svarende til dit. Da vi ikke ønskede at sætte limtræsbjælke op, som ville "opdele" loftet, havde vi planer om jernbjælker på loftet. Det var så meget besværligt at få til, så min mand har bygget "Fort Knox" på loftet, et kraftigt regelværk der forbinder loftet med regelværket som ydertaget er bygget på. Har du mulighed for at gøre noget lignende på dit loft? For i så fald kan manden formidle, hvordan han har gjort det.
Mvh Carina
Men den væg, vi skal fjerne, er i stueplan.

Er der nogen, der ved, om det er nok at beholde bare en del af væggen mellem køkken og rum?

På stueplan burde du have mere tryk på væggen, da den skal bære overetagen med. Et alternativ kan være at sætte søjler i stedet for bjælke.

Avbytaren sagde:
Er der nogen der ved, om det er nok at bevare bare en del af væggen mellem køkken og rum?
Det vil jeg påstå, at ingen sikkert kan sige uden at have set nærmere på dit hus. Men hvis jeg skal gætte på noget, så er det antageligvis stykket nærmest skorstenen, der er vigtigst, for omkring der findes ofte afvekslinger og lignende i overetagens bjælkelag, der gør, at der behøves ekstra støtte. Netop deromkring havde den tidligere ejer fjernet vægge i mit hus, og det hænger betænkeligt lige nu (skal snart udbedres).

Farzan sagde:
Det vil jeg påstå, at ingen kan sige med sikkerhed uden at have set nærmere på dit hus. Men hvis jeg skal gætte noget, så er det antageligt delen nærmest skorstenen, der er vigtigst, for deromkring findes ofte afvekslinger o lign. i overetagens bjælkelag, som gør, at der behøves ekstra støtte. Lige deromkring havde den tidligere ejer fjernet vægge i mit hus, og det hænger betænkeligt lige nu (skal snart udbedres).
Den del af væggen nærmest skorstenen vil blive stående, måske 1 meter af den væg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.