Hej

Jeg har et hus på ca. 11x7 meter. En og en halv etage. Bygget i 1930 i letbeton af ukendt densitet. Vi skal indrette førstesalen. Med nyt pladetag og forstærkede spær med plads til isolering. Huset har stået der måske i 90 år. Men når jeg ser på de spinkle ydervægge af kun 10 cm tyk letbeton, spekulerer jeg på, om de virkelig klarer lasten fra taget i snezone 2,5?

Taghældningen er ca. 45 grader. Tagarealet bliver da ca. 115 m2. Det nye tag vil have flere kviste, så jeg tror 130 m2 bliver tættere på den nye sandhed.

Ikke bare jeg undrer, kommunen vil vist også gerne vide det.

Er der nogen her, der kan give et hint.
Gammelt loftsrum med synlige tagspærrer og uorganiserede materialer, herunder træ, papkasse og isolering, under en skrånende tagkonstruktion.

Har det gamle tag været beklædt med tegl?
Hvis du så erstatter det med plade som er lettere, og huset har stået i 90 år, så ville jeg nok ikke være bekymret.
Det er jo lidt tricky, hvis man ikke kender styrken på betonen.
En søgning her på Bh gav bl.a.:
"For ikke at gøre det mere kompliceret end nødvendigt kan man udtrykke det som, at letbeton i dets "varmeste" densitet (350 kg/m3), dvs den med lavest styrke, er fint nok til 1,5-planshuse. Bygger man 2-planshuse, bør man vælge 400 kg/m3 i stueetagen og 350 kg/m3 på første sal"
https://www.byggahus.se/forum/stenhus/26433-kvalitet-pa-lattbetong.html?perpage=15#post95997

Ellers bliver det vel til at forstærke med bjælker eller lignende konstruktion?

I øvrigt så det jo heller ikke ud som om spær var direkte overdimensionerede? ;)

/K

Tak for hurtig input. klaskarlson. I dag ligger plåt. I stort set direkte på spær. Som ikke direkte er overdimensionerede. De er 3x5 tommer dvs 75X125 og er vel at betragte som standarddimension fra den tid. De vil få selskab af 300 mm kerto.

Densiteten på letbetonen spiller jo en rolle. Men også tykkelsen. Kan jeg synes. Blok for ydervæg er vel i dag +300 mm. Det betyder, at belastningen fra taget kun er en tredjedel per fladeenhed mod hvad mine blok skal klare.

Alternativet er som du siger at tage lasterne ned til soklen via nye bjælker. Mistænker at det er derhen meget peger. Men vil helst ikke.

Nogen anden der har synspunkter?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.