Skal støbe et gulv i kælderen, ca. 7m^2 så ca. 700 liter beton. Det er jo lidt for lidt til at få en betonbil med pumpe ud, selvom det har været meget praktisk til de lidt større gulve, jeg allerede har lavet. Overvejer at leje en større blandemaskine og forsøge at blande selv, men ville gerne have lidt længere tid til at blande og lægge betonen ud, så det ikke bliver så stressende, at man knækker ryggen. Retarder ville jo være fint, men jeg har aldrig hørt om nogen der "hældte i" retarder i mindre blandinger, og ved heller ikke hvor nemt det bliver at få fat i en lille mængde, der rækker til 700 liter. Har set lidt forskellige meninger om dette med retarder, nogle siger, at det bare er en sukkerblanding, mens andre siger, at rigtig retarder er betydeligt mere avanceret end det (virker jo rimeligt...). Mit spørgsmål er dog, hvis jeg ikke har krav om, at betonen skal begynde at hærde inden for en bestemt tid, kan jeg så lave et godt kompromis ved blot at blande en deciliter sukker i pr. sætning (antag, at en sætning er 50-70 liter eller deromkring)? Gulvet skal flydespartles senere, så det er ikke aktuelt med nogen glittemaskine. Jeg vil sandsynligvis skrubbe det i hånden, når det er blevet så fast, at man kan lægge en plade ud og gå på det.

S
nej, du bland ikke sukker.

vær forberedt på en hel dag og arbejd ikke alene

D09
jeppeknaster sagde:
Det virker. Betoneksperten og betonpumperen "Tyresö", som desværre ikke længere er aktiv på forummet, redegør for det her
[link]
Tak for linket, interessant læsning :)

Mikael_L
jeppeknaster sagde:
Det virker. Betoneksperten og betonpumpen "Tyresö" som desværre ikke længere er aktiv på forummet beskriver det her
[link]
Ja, det føles næsten som sådan et tvivlsomt garagetip.
Men trods alt, da tipset kom fra "tyresö", tror jeg nok, at jeg stoler på sandhedsværdien, for han er jo virkelig vidende om beton.

edit: At tyresö blev bannet skyldtes ikke på nogen måde manglende viden eller dårlige råd.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, var det for skjult reklame for sig selv, forsøg som blev gentaget ...

Senest redigeret:
  • Synes
Drömhus2012
  • Laddar…
Hej,

Jo, jag havde læst tråden hvor "Tyresö" siger at det fungerer inden jeg spurgte, men så findes der andre der arbejder med beton som ikke synes det er så let at få til. Her fx:

http://betong.se/2010/04/vad-hander-om-man-haller-vanligt-socker-respektive-salt-i-betong/

Hvad der ville være interessant var at høre nogen som har prøvet dette i praksis? Det Martin Hansson (F&U chef hos Sika for betonadditiver) svarer ovenfor er at effekten af almindeligt sukker som retarder er svær at styre. Så hvad sker der hvis det bliver for stærk reaktion?

D09
Gælder dette også flydespartel i så fald? :)

Mikael_L
d_nilsson sagde:
Hej,

Jo, jeg havde læst tråden, hvor "Tyresö" siger, at det virker, før jeg spurgte, men så er der andre, der arbejder med beton, som ikke ser ud til at synes, det er så let at få til. Her f.eks.:

[link]

Hvad der ville være interessant, var at høre fra nogen, der har prøvet dette i praksis? Det Martin Hansson (F&U chef hos Sika for betontilsætninger) svarer ovenfor, er, at effekten af almindeligt sukker som retarder er svær at styre. Så hvad sker der, hvis det bliver for stærk en reaktion?
Men han er jo dog inde på, at sukker fungerer som retarder, bare at effekten er lidt svær at regulere. Så hvis man ikke har de store problemer med at leve i lidt usikkerhed om, det giver 3 eller 15 timer ekstra, så kan man vel tilsætte den der spiseskesukker per 100 liter beton, som Tyresö foreslår, kan jeg forestille mig.

D d_nilsson sagde:
Skal støbe et gulv i kælderen, ca. 7m^2 så ca. 700 liter beton. Det er jo lidt for lidt til at tage en bil med pumpe hertil, selvom det har været meget bekvemt med de lidt større gulve, jeg allerede har lavet. Overvejer at leje en større blander og prøve at blande selv, men ville gerne have lidt længere tid til at blande og lægge betonen ud, så det ikke bliver så stressende, at man knækker ryggen. Retarder ville være godt, men jeg har aldrig hørt om nogen der "sprøjter i" retarder i mindre blandinger og ved ikke hvor let det bliver at få fat i en lille smule som rækker til 700 liter. Har set lidt forskellige meninger om det her med retarder dog, nogle siger det kun er en sukkerblanding og andre siger at rigtig retarder er betydeligt mere avanceret end det (det virker jo rimeligt...). Mit spørgsmål er dog, hvis jeg ikke har krav om at betonen skal begynde at hærde inden for en vis tid, kan jeg da få en god kompromis ved simpelthen at blande en deciliter sukker per batch (antag en batch er 50-70 liter eller sådan)? .
Danskerne siges under krigen at have saboteret tyske betonkonstruktioner ved at tilsætte sukker ved betonens tilblanding og dermed forringet betonens styrke. Nogle sukkerknalder til måske et par hundrede kg beton skulle have været nok. Humus, dvs. jord og biologisk materiale, forringer også den færdige betons kvalitet. Sukker i betonen er derfor ikke at anbefale.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.