Ja, spørgsmålet er måske svært at svare på. Er man dygtig til den slags, saver man selv og er man rig, ignorerer man omkostningen :)

Vi skal have en ny bordplade, og valget er faldet på en laminatplade fra LG Collection. Selve pladen kommer til at koste 1500-2000 (170 cm lang), men udskæring til kogeplade koster 600 ekstra kroner! Nærigheden kommer snigende, og jeg tænker "hvor svært kan det være". Sælgeren i byggemarkedet anbefalede det ikke, da han selv havde prøvet og ikke var helt tilfreds.

Hvis man får lidt splinter – vil kogepladen så ikke lukke helt tæt mod laminatet, og risikerer man at få vand ind under? Eller tætner man mellem kogepladen og pladen ved montering?

Bordpladen har derefter kanter (laminat) på kortsiderne og forsiden, men ikke bagsiden. Er der ikke risiko for, at der kan trænge vand ind på bagsiden, hvis man har en dårlig fuge mod fliserne eller lignende? Eller er det spildte penge at tilføje en laminatkant på bagsiden? I så fald burde man også kunne undlade den ene kortside, da det også der bliver mod en flisevæg.

Jeg har indsat en køkkenvask i en laminatplade, og det var ikke noget problem. Sav med undersiden opad med et almindeligt stiksavklinge, så flosser det ikke så meget.

Kanten på kogepladen vil dække hullet, så savningen vil ikke være synlig, når kogepladen er monteret.

Fug kanterne med vådrumssilicone, så undgår du fugtskader på pladen.

Takker! Lyder som om det er værd at prøve at spare 600 kr :)

Skal man også fuge med silikone rundt om kogepladen, eller slutter den tæt alligevel?

På en plade som jeg skiftede i min forrige bolig, var der en "gummilist" som tætede mod pladen. Jeg malede lidt almindelig maling på snittet for en sikkerheds skyld. Det kan jo ikke ses fra oversiden.

Hvis plader fliser meget, kan det også hjælpe at tape før savning.

Jeg savede selv med en gammel billig stiksav, der ikke gik lige. Var ingen problemer, savede fra undersiden, så jeg kunne se, hvor snittet endte. Flisede ikke, jeg havde tapet med maskeringstape for at kunne tegne (mørk bordplade), men jeg tror ikke, det ville have fliset alligevel. Så smurte jeg silikon på snitfladen og derefter en slags aluminumstrimmel for at beskytte mod varmen (fulgte med kogepladen).
Sætter du kogepladen fast med silikon, vil du fortryde det, når den skal repareres eller afmonteres af andre årsager.
Bestiller man pladen med hul i, skal man være helt sikker på, hvor hullet skal være. Jeg vil gerne se på stedet, så det bliver helt rigtigt.

Jeg har kørt både rundsav og stiksav. Helt i henhold til handysmurf:s retningslinjer. Fra undersiden og med tape dér hvor jeg savede. Blev rigtig godt.

Brug et stiksavblad beregnet til materialet, og start med at testkøre en del i den del du skal save væk.

Mal ikke synlige sider, men grundfarve hvis du vil have ekstra beskyttelse.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Tak alle sammen for jeres tips!

• Synes
Nocab
  • Laddar…
Ifølge vores Electroluxleverandør er det madresterne, der sidder fast mellem kogepladen og bordpladen, som tætnes.

Efter at have kigget ind i sprækken føles det ikke urimeligt, at han har ret...

Mmmm, hyggeligt!

Snailman
så jeg for nylig et afsnit af "arga snickaren", hvor de skar et hul i bordpladen med en stiksav, de efterlod et stykke i alle hjørner og derefter skruede de en eller to brædder fast, som var lidt større end hullet i det stykke, der skulle fjernes, så det ikke kunne falde ned, når de derefter skar de fire hjørner af.

sæson 7 afsnit otte 'Anders fixar ett fungerande hem' ca. 32 minutter inde i programmet (er nok online at se)

http://www.kanal5play.se/program/226052/video/5239086

Snailman sagde:
så jeg en dag et "arganitter"-program, hvor de savede et hul i bordpladen med en stiksav, de gemte et stykke i alle hjørner, derefter skruede de en eller to brædder, der var lidt større end hullet, fast i stykket, der skulle væk, så det ikke kunne falde ned, når de så savede de fire hjørner væk.

sæson 7 afsnit otte 'Anders fixer et fungerende hjem' ca 32 minutter inde i programmet (finnes nok online at se)

[link]
Jeg bruger tvinger, hurtigere og mere glidende.

Sørg for, at stiksaven står på 0 i pendulindstillingen, så den fliser mindre.
Hvis det stadig føles risikabelt, plejer jeg at risse på stregen. Så får man en anvisning, der forhindrer flisning. Men det plejer mest at være nødvendigt, når man saver plader med træfiner. Tape er som sagt også godt.

Skar også selv for både komfur og vask, gjorde sådan, at jeg skar to snit diagonalt mellem hjørnerne, så kørte jeg siderne, så bliver det kun "en fjerdedel" som tynger ned, og man slipper for at noget knækker af...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.