Vi bygger et passivhus i en vindudsat beliggenhed. Når man trykprøver et hus, plejer det at være tætheden på indersiden, der testes. Men for at isoleringen skal blive effektiv, skal luften stå stille i isoleringen. Så skal man jo vide, at ydersiden er tilstrækkeligt vindtæt. Huset er nu opbygget med ydergips og vinduer (og døre) med tapede samlinger. Men ingen isolering eller dampspærre endnu.

Nu burde det altså være et godt tidspunkt at trykprøve "ydersiden".
Men jeg kan ikke finde nogen information om prøvning af vindtæthed. Det synes at være usædvanligt.

Jeg tænker måske forkert, men burde dette ikke være mindst lige så vigtigt som at trykprøve diffusionstætheden

Er der nogen, der kan give mig tip om metode og/eller nogen, der gør dette i vestdanmark?
Mvh
Robert?

R Robert20 sagde:
Vi bygger et passivhus i et vindudsat område. Når man trykprøver et hus, plejer det at være tætheden på indersiden, der testes. Men for at isoleringen skal blive effektiv, skal luften jo stå stille i isoleringen. Så skal man jo vide, at ydersiden er tilstrækkelig vindtæt. Huset er nu bygget med udvendig gips og vinduer (og døre) med tapede samlinger. Men ingen isolering eller dampspærre endnu.

Nu burde det altså være et godt tidspunkt at trykprøve "ydersiden".
Men jeg kan ikke finde nogen information om test af vindtæthed. Det ser ud til at være usædvanligt.

Jeg tænker måske forkert, men burde det ikke være mindst lige så vigtigt som at trykprøve diffusionstætheden

Er der nogen, der kan give mig tips om metode og/eller nogen, der gør dette i Vestdanmark?
Mvh
Robert?
Hvis du er bekymret, kan du vel hyre den, der skal trykprøve hele konstruktionen, til en ekstra trykprøvning af ydersiden, hvis du ved, hvilken tæthed der kræves?

Ja, du tænker forkert. Vindstoppen skal være gennemtrængelig. Så den kan ikke trykprøves, den skal man snarere inspicere på en passende måde.

• Synes
Bernt Ö97 og 2 andre
  • Laddar…
Vores bygherre har haft kontakt med en virksomhed, der trykprøver. De siger, at man aldrig gør det, da gipsen "ånder". Men præcis som du siger, så er det vel bare et spørgsmål om, hvor meget det må lække. Jeg ved dog ikke, hvilket værdi der er acceptabel. Måske ved nogen her i forumet det?

Düsseldorff
Jeg forstår ikke, hvordan du tænker, det skulle gå til. Beskriv gerne.

• Haha
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Ja, du tænker forkert. Vindstoppen skal være gennemtrængelig. Så den kan ikke trykprøves, den må man snarere inspicere på passende måde.
Javist skal vindbeskyttelsen være diffusionsåben, men de må jo ikke være hvor åbne som helst. Jeg vil jo ikke, at luften skiftes i isoleringen for hurtigt. Så mister jo isoleringen sin evne.

• Synes
Saphtanzor
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Jeg forstår ikke, hvordan du tænker, at det ville gå til. Beskriv gerne.
Når man trykprøver "indsiden", så tætner man alle gennemføringer (rør mm.), taper en folie fast i et vindue- eller døråbning, tilslutter en ventilator i folien og sætter et overtryk i huset. Så måler man den mængde luft, som ventilatoren tilsætter = lækagen. Dette burde man kunne gøre, selvom der er en større lækage (som i vindbarrieren, som er diffusionsåben). Men jeg har ingen anelse om, hvad der er en rimelig værdi for denne lækage.

Dette kan være det dummeste jeg har hørt! Stol i stedet på byggherren, der udfører arbejdet. Det er vel antageligt ikke deres første gang, de skruer ud gips.
Ikke engang på storbyggerier forekommer det, at vi "tryktester" vejr/vind beskyttelsen.

• Vred
  • Synes
NoiseMaker og 1 anden
  • Laddar…
B Bläcktudan sagde:
Lita istället på byggaren som utför jobbet.
Og det der må være det dummeste, der er skrevet her i årevis :crysmile::crysmile::crysmile:. Hele forummet er jo fuld af tråde, hvor byggemanden slet ikke har passet sit arbejde. Man stoler på sin byggemand ved, at denne klarer kontrollerne, alt andet er naivt.

Alle vigtige momenter skal kontrolleres, nu er TS nok desværre for sent ude, da vindskyddet nemmest kontrolleres gennem visuel inspektion.

• Synes
  • Elsker
Mikedigitize og 8 andre
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Og det der må være det dummeste, der er skrevet her i årevis :crysmile::crysmile::crysmile:. Hele forumet er jo fuldt af tråde, hvor bygherren slet ikke har taget sig ordentligt af det. Man stoler på sin bygherre ved at de klarer kontrollerne, alt andet er naivt.

Alle vigtige elementer skal kontrolleres, nu er det desværre nok for sent for TS, da vindsikringsklædningen nemmest kontrolleres gennem visuel inspektion.
Måske skyldes det, at folk er grådige og tror, de får det samme arbejde udført, selvom det er til halv pris.
Helst med importeret arbejdskraft.
Uanset hvad, så kan du ikke komme og stille en masse krav, bygherren varetager arbejdet i kontakt med KA, hvis du vil, så få en inspektør ind. Andre krav kan du ikke komme med.

Forstår ikke rigtig, hvordan du skal kunne skabe et skal, der inkluderer både gulv og loft, som kan testes. For den eneste måde er jo at trykprøve det.
Hvis det endnu ikke er isoleret, kan du ved visuel kontrol se, at der ikke er huller/lugt i ydersidens diffusionsspærre, både fra indersiden og ydersiden. Og i vindafskærmningen på ydersiden skal også den endelige facade indgå.

B Bläcktudan sagde:
Måske kan det skyldes, at folk er grådige og tror, ​​de får samme arbejde udført, selvom det er til halv pris. Helst med importeret arbejdskraft. Uanset hvad kan du ikke komme og stille en masse krav, bygherren klarer arbejdet i kontakt med KA, hvis du vil, så hyr en inspektør. Andre krav kan du ikke komme med
Som bygherre kan jeg stille stort set hvilke krav som helst. I TS tilstand havde det været passende at tage dette op i kontrolplanen.

• Synes
TRJBerg og 2 andre
  • Laddar…
Som byggherre kan jag stille stort set hvilke krav som helst. I TS tilfælde havde det været hensigtsmæssigt at tage dette op i kontrolplanen.
Absolut ikke, det du og KA har med i kontrolplanen kan din KA se efter. Oftest er det KA som er kontrollant og ikke du som byggherre. Dette for at holde en ofte uvidende/ukyndig person udenfor. Hvordan job skal udføres har man som byggherre intet at sige til om. Er man i tvivl eller ikke tilfreds får man lave en uafhængig besigtigelse.

Og det der må være det dummeste, der er skrevet her i årevis :crysmile::crysmile::crysmile:. Hele forummet er jo fyldt med tråde, hvor byggeren slet ikke har gjort sit. Man stoler på sin bygger ved, at denne klarer kontrollerne, alt andet er naivt.

Alle vigtige momenter skal kontrolleres, nu er det nok desværre for sent for TS, da vindtætningen nemmest kontrolleres ved visuel inspektion.
Nej, jeg tror ikke, det er for sent med visuel inspektion. Samlingerne er tapede. Facadeklædningen er ikke på endnu. Jeg har stor tillid til vores bygger. For mit amatørøje ser det veludført ud. Men det er let at overse et eller andet sted. Alle kan begå fejl, og en trykprøvning er en kvittering på, at det er i orden.

R Robert20 sagde:
Nej jeg tror ikke, det er for sent med visuel inspektion. Samlingerne er tapede. Facadeklædningen er ikke på endnu. Jeg har stor tillid til vores byggefirma. For mit amatørøje ser det veludført ud. Men det er let at overse et sted. Alle kan begå fejl, og en trykprøvning er en kvittering for, at det er ok.
Du kan ikke trykprøve vindtætningen. Udføres når huset er plastet indvendigt.

• Synes
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.