Har købt ca. 200 råspontplader i et par forskellige længder for at kunne forskyde samlingerne. Dog viser det sig nu ved lægning, at den angivne bredde (540 mm) varierer op til 20 mm mellem enderne på samme plade.

Råspontplanker lagt ved siden af hinanden med synlige forskydninger og ujævne kanter. Verktøj ses delvist øverst i venstre hjørne.
Pakkerne har ligget ude i to uger, velpakkerede, men selvfølgelig kan fugt være trængt ind. De ser dog tørre ud. Spørgsmålet er vel mest, om råspont kan svulme så meget af lidt fugt eller om man kan påstå produktionsfejl på en eller anden måde.

At lægge tag med disse plader bliver et helvede rent ud sagt, men at købe nye for egen regning virker heller ikke så tiltalende.

Fejl i varen ja, det er jo umuligt at lægge dette med forskydning

Umuligt at lægge ja, men hvis det skyldes fugt, der er kommet til på arbejdspladsen, er fejlen jo ikke producentens. Spørgsmålet er, om de kan svulme så meget? De har jo stået beskyttet (dækket med presenning)

Jeg reagerer også på længdekortningen, hvorfor denne ikke er gjort efter sammenføjning, men før.

Ser ud som et sjusket arbejde har hverken justeret ind råsponten på længde eller bredde

Råspontslåger lægger man med generalsamling. De differe i bredde fra de fleste producenter. Apropos længden, så kan de forskellige brædder i lågerne bevæge sig, derfor ujævne ender.

Matti_75 sagde:
Råspontsluckor lægger man med generalskarv. De varierer i bredde fra de fleste producenter. Apropos længden, så kan de forskellige brædder i lukkerne bevæge sig, deraf ujævne ender.
kan næppe bevæge sig siden de er hæftet

• Synes
lars eklund2
  • Laddar…
Nu har jeg målt med fugtmåler, og den viste 20-25 % fugtighed i den ende, der er bredere (den der er svulmet) og ca. 15 % i den anden ende. Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at denne forskel kan give så stor svulmning, men tilsyneladende er det sådan.

Det mangler at blive bevist, hvor/når fugten er kommet dertil, men den forhandling vil jeg nok tabe. Bare at bide i det sure æble (råsponten) altså og gå i gang eller købe nyt. :-(

Jeg har ifs kun været med på 2 forskellige huse med lukkedøre, men begge gange har det set ud omtrent som på billedet... føles ikke som noget præcisionsmateriel direkte... på mine egne har jeg brugt råspont på løbende meter...

Løbende meter er at foretrække, det bliver godt.

martinradbo sagde:
Återstår att bevisa var/när fuktigheten kommit dit, men den förhandlingen lär jag vel förlora. Bare at bide i det sure æble (råsponten) altså og gå i gang eller købe ny. :-(
Jeg havde klaget. Med lidt held får du nye låger, eller så måske de kan lade dig købe nye til kostpris eller lignende. Det skader ikke at prøve. Det er jo heller ikke sikkert, at det er din fejl - har leverandøren pakket varerne så de skulle vel kunne ligge ude.

Elkludde sagde:
kan knappast røra sig siden de er hæftede
Jo det kan de. Mange producenter bruger bare en hæfteklammer af større model.

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
lad dem tørre, inden du monterer dem, så bliver de bedre!

Min byggevarehandler har låger af tre forskellige kvaliteter. Økonomi, standard og tagfods kvalitet. Økonomi er ret så dårlig kvalitet, mens standard er helt ok. Tagfod's lågen er beregnet til præcis det, den hedder.

Så här såg våra luckor ut....sanslöst dåligt av Stenvalls trä

• 26.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.