Hej! Tænkte lidt hurtigt høre om jeg kan stå i takstolen i garget (om den klarer af min vægt) om jeg står ved "S2" markeringen i dette billede som illustrerer konstruktionen ganske godt:

Illustration af en tagkonstruktion med markeringer S1, S2 og S3 samt vinkler V1° og V2°. Fokus er på markeringen S2.

(jeg skal rulle isolering i loftet)

Ja, du kan stå der.

Mikael_L
Ingen trædimensioner eller andre mål er angivet i billedet, så det er helt umuligt at sige med sikkerhed.

Men det er dog i princippet muligt at være ret sikker på, at tagkonstruktionen kan klare din vægt uden at briste eller blive beskadiget. Det er dog også ret sandsynligt, at nedbøjning og svaj ikke er acceptabelt til ren brug af loftet som brugsrum.

Jeg er ret sikker på, at det går rigtig godt for en person at stå der i forbindelse med byggeforanstaltninger som isolering eller andet. Men hvis rummet skal begynde at blive brugt som brugsrum, er det vigtigt at klarlægge, om tagkonstruktionerne er tilstrækkeligt dimensionerede.

Senest redigeret:
Hvis underbommarne ikke holder til at gå på, ville jeg sørge for at politianmelde producenten for arbejdstilsynsbrud eller bedrageri. Underbommarne skal kunne holde til at gå på, hvis man skal have en chance for at bygge og isolere. Det er en grundlæggende forudsætning for al bygning.

Derimod er det ikke alls sikkert, at spærbukkene holder, hvis du bruger loftet som opbevaring. Træ tåler nemlig betydeligt mindre belastninger, når de er langvarige.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.