5,545 læst ·
7 svar
6k læst
7 svar
Installere trappe- Men spæret er i vejen!!
Hej. Jeg skal bygge en øverste etage på vores hus. Jeg havde tænkt mig at installere en trappe for at komme op på den anden etage. Men ifølge mine målinger vil trappen komme op midt i en tagstol. Er der nogen mulighed for at aflaste tagstolen på en eller anden måde?
Tak på forhånd
Tak på forhånd
Okay tak 
ja tanken er at hyre en form for konstruktør.
ja tanken er at hyre en form for konstruktør.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
For at være lidt modsat:
En erfaren tømrer kan ofte bedømme, hvordan dette skal gøres uden konstruktørindblanding.
At skære en enkelt underramme til en tagstol, som det her er tale om,
bør ikke føre til nogen problemer.
Jeg tror, det er vigtigere, at en dygtig tømrer udfører arbejdet med omhu,
end at en bygningsingeniør beregner belastningerne.
En erfaren tømrer kan ofte bedømme, hvordan dette skal gøres uden konstruktørindblanding.
bør ikke føre til nogen problemer.
Jeg tror, det er vigtigere, at en dygtig tømrer udfører arbejdet med omhu,
end at en bygningsingeniør beregner belastningerne.
Problemet er vel kun at vide, om det nu virkelig er en dygtig tømrer man har fået ansat, eller en klamphugger med velsmurt mundlæder ... 
TS, kan du ikke poste nogle billeder eller skitser af, hvordan selve problemet ser ud?
Det er jo langt fra sikkert, at du får en hel og garanteret løsning, men sandsynligvis får du i det mindste lidt indikationer på mulige tiltag og hvor meget afveksling og forstærkning, der er nødvendigt.
Med den info står du selv stærkere, hvis en tømrer eller konstruktør viser dig et forslag.
Og velkommen til forummet Marcus.
TS, kan du ikke poste nogle billeder eller skitser af, hvordan selve problemet ser ud?
Det er jo langt fra sikkert, at du får en hel og garanteret løsning, men sandsynligvis får du i det mindste lidt indikationer på mulige tiltag og hvor meget afveksling og forstærkning, der er nødvendigt.
Med den info står du selv stærkere, hvis en tømrer eller konstruktør viser dig et forslag.
Og velkommen til forummet Marcus.
Mod-modsat: Eftersom det her bliver ændring af bærende konstruktion skal der foretages en anmeldelse til kommunen. Den afgør, om det skal beregnes eller om det kan afgøres på slump.KnockOnWood sagde:For at være lidt modsat:
En erfaren snedker kan ofte bedømme, hvordan dette skal gøres uden konstruktørindblanding.
bør ikke føre til nogle problemer.
Jeg tror, det er vigtigere, at en dygtig snedker gør arbejdet omhyggeligt,
end at en bygningsingeniør beregner lasterne.
Det er ikke modsat, men faktisk helt korrekt og ifølge reglerne.
Godt at nævne det.
Mange ændrer i bærende konstruktioner uden at bekymre sig om anmeldelse eller endda vide, at det er nødvendigt.
Det bliver delvist et samvittighedsspørgsmål. Det kan også blive bøvl f.eks. ved et fremtidigt salg, hvis køberen gør sin undersøgelse ordentligt og ikke kan lide, at byggetilladelsespligtige tiltag er udført uden tilladelse.
Godt at nævne det.
Mange ændrer i bærende konstruktioner uden at bekymre sig om anmeldelse eller endda vide, at det er nødvendigt.
Det bliver delvist et samvittighedsspørgsmål. Det kan også blive bøvl f.eks. ved et fremtidigt salg, hvis køberen gør sin undersøgelse ordentligt og ikke kan lide, at byggetilladelsespligtige tiltag er udført uden tilladelse.
Klik her for at svare