Jeg resonerer sådan her, med underlag af det du har fortalt om huset. Hvilket ikke er meget. Det er muligt, at tømrerne du har haft der ser mere af konstruktionen og derfor drager andre konklusioner. Det er dog ikke helt sjældent, at tømrere river bærende vægge ned.

Væggene er meget tynde. Dette indikerer, at de skulle være ikke-bærende indvendige vægge. Normalt murer man tykkere, hvis man skal bære noget. Dette er dog langt fra sikkert. Hvordan ser den samme væg ud i de underliggende lejligheder?

Plantegningen antyder dog, at bjælkelaget bærer langs huset, og at væggen på tværs er bærende. Dvs. teglvæggene, som udgør fortsættelsen af bjælke/søjlerammen, bærer taget. Denne væg bærer da den ene halvdel af taget i din lejlighed. (Hvis det er på denne måde, så skal der heller ikke ligge nogen last på væggen, du allerede har revet ned, så drag ikke for store konklusioner af dette.)

Regner man lavt (med et betonbjælkelag), får man: 2,4*0,1*5=1,2 ton/m af bare bjælkelaget. Til dette kommer derefter selve taget og snelast. Men det ved man jo ikke, hvor disse laster føres hen. De går måske direkte ind i betonrammen, umuligt at sige.

Til dette kommer, at vægge også har en stabiliserende funktion. De forhindrer simpelthen huset i at væltes. Det er dog mindre sandsynligt, at dine teglvæggene arbejder på denne måde, men det er en mulighed.

Enten har du brug for slet ingenting. Eller så har du brug for en rigtig aflastning. Denne kan være af træ, stål eller beton. Men hvis den er nødvendig, er det ikke noget, man gætter på. Brug pengene på en bygningskonstruktør i stedet for limtræbjælker. Det er muligt at få fat i sådanne selv i ferietider.

Krawk sagde:
Jeg resonerer sådan her, med grundlag af det du har fortalt om huset. Hvilket ikke er meget.
Det er muligt at tømrerne du har haft der ser mere af konstruktionen og derfor drager andre konklusioner. Det er dog ikke helt sjældent at tømrere river bærende vægge ned.

Væggene er meget tynde. Dette peger på at skulle være ikke-bærende indervægge. Normalt murer man tykkere hvis man skal bære noget. Dette er dog langt fra sikkert. Hvordan ser den samme væg ud i de underliggende lejligheder?

Plantegningen antyder dog at bjælkelaget bærer langs huset og at væggen tværs over er bærende. Dvs teglvæggene som udgør fortsættelsen af bjælke/søjlerammen bærer taget op.
Denne væg bærer da op halvdelen af taget i din lejlighed.
(Hvis det er på denne måde så skal der heller ikke ligge noge last på væggen du allerede har revet, så drag ikke for store konklusioner af dette.)

Regner man lavt (med et betonbjælkelag) så får man: 2,4*0,1*5=1,2 ton/m af bare bjælkelaget. Til dette kommer så selve taget og snelast. Men det ved man jo ikke hvor de laster føres ned. De går måske direkte ind til betonrammen, umuligt at sige.

Til dette kommer at vægge også har en stabiliserende funktion. De forhindrer simpelthen huset i at blæse omkuld. Det er dog mindre sandsynligt at dine teglvægge arbejder på denne måde, men det er en mulighed.

Enten behøver du slet ikke noget. Eller så behøver du en rigtig understøtning. Denne kan være af træ, stål eller beton. Men hvis den behøves så er det ikke noget man gætter.
Læg pengene på en bygningskonstruktør i stedet for limtræsbjælker. Det går at få fat på sådan nogle selv i ferietider.
Fik ikke fat på nogen konstruktør.
Bjælkelaget ovenover min lejlighed er beton. Almindelige spær af træ som holder ydertagen oppe.

Det blev den gyldne middelvej. Beholdt dele af væggene samt lavede understøtning.

Jeg lod et stykke af væggen som går fra ydervæg være tilbage (40 cm). Derefter står selvfølgelig betonstolpen tilbage overfor. Den har målene 50 * 30 cm. Der imellem blev det en understøtning (bredde ca. 210 cm) med limtræsbjælke/stolpe (se billede). Dimension limtræstolpe 90*90 mm, Limtræsbjælke 2*42*180mm = 84*180mm.

Væggen mod hallen lod jeg også være tilbage 40 cm. Der lavede jeg understøtning med limtræsbjælke/stolpe hvor den ene ende hviler på væggen som jeg lod sidde tilbage. Dimension limtræstolpe 90*90 mm, Limtræsbjælke 2*42*180mm = 84*180mm.

Se billederne nedenfor: (De sorte markeringer er eksisterende væg, det røde markerer limtræsbjælke samt limtræstolperne).

Hvad synes du?

• Bygningstegning med markeringer af vægge, bjælker og søjler. Sort symboliserer eksisterende vægge, rød viser limtræbjælker og søjler.
  • Renovering af lejlighed med fjernede vægge; limtræsbjælker og stolper understøtter konstruktionen, med åbent vindue mod altan i baggrunden.
Senest redigeret:
Jeg tror stadig, at der er meget lille risiko for, at disse vægge er bærende. Føles bare så utroligt unødvendigt at lægge limtræsbjælker, hvis det ikke er nødvendigt. Hvad kostede disse? Burde det ikke have været billigere at få en bygningsingeniør ud?

På den anden side skal jeg jo ikke sidde her og skrive, hvad du skal og ikke skal gøre :)

Håber det løser sig til det bedste, indtil videre ser det jo godt ud.

Måske gjorde dette i unoden, men nu er det gjort, og det føles bedre at være på den sikre side. Synes ikke at være noget som helst pres ovenfra, og jeg havde sandsynligvis klaret dette uden afvexling.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.