Jeg planlægger at pudse og male den, men jeg er usikker på, om det er muligt at pudse på det eksisterende underlag. Jeg kan banke den puds, der er åbenlyst løs, af. Resten sidder nogenlunde, så det ville vel være nemmest, hvis det kunne blive siddende. Dog ved jeg ikke, hvad den er malet med for maling, og om det er muligt at pudse på den. Den ser ikke ud til at suge så godt - hvis jeg sprøjter vand på den, render det bare af - så måske en slags plastikmaling? I så fald fungerer det nok ikke så godt med kalkpuds, gætter jeg? Måske bliver jeg således nødt til at banke al puds ned og starte forfra fra bunden. Alternativt bare spartle hullerne og male hele baduljen med en anden plastikmaling? Det er en indvendig væg i kælderen.
Hvis du ikke har åbenlyse bomlyde, når du banker på overfladen, uden at pudset løsner sig, og der ikke er tydelige problemer med, at malingen, som den nu er malet med, er for tæt, så ser det ud til at være en god kandidat til bare at pudse/spartle skaderne. Hvis du har risiko for tilstrømmende jordfugt, går gipsputsen måske ikke, selv om den er vidunderligt nem at arbejde med. En cementbaseret puds er nok at anbefale eller en cementbaseret spartel som CM 850.
Mal absolut ikke væggen om med nogen almindelig plastmaling. En flage maling til et profesjonelt malerfirma kan nogle gange være nok til at forstå, hvad den er malet med. I en lignende situation brugte jeg selv Beckers mineral sokkelfärg med godt resultat både givet fugtvandring og aftørbarhed.
Jeg skal pudse om og male den, tænkte jeg, men er usikker på om det går at pudse på eksisterende underlag. Jeg kan have slået den puds, der er åbenbart løs, af. Resten sidder nogenlunde, så det ville vel være nemmest, hvis den kunne få lov at sidde. Dog ved jeg ikke, hvad den er malet med for maling og om det går at pudse på den. Den synes ikke at suge særlig godt - hvis jeg sprøjter vand på den, løber det bare af - så måske en plasticmaling? I så fald fungerer det ikke så godt med kalkpuds, gætter jeg? Måske bliver jeg således nødt til at slå al puds af og gøre det om fra grunden. Alternativt bare spartle hullerne og male over hele baduljen med anden plasticmaling? Det er en indervæg i kælderen.
Alt det, der er løst, skal væk, kan du få løs nogen malingflage? Hvis du kan teste og brænde på den, hvis den brænder, så er det en form for plasticmaling.
Er det plasticmaling, så ville jeg have slebet alt væk og malet med en diffusionsåben maling som fx. silikatmaling. Ellers, hvis du fortsætter med at male med tæt maling som plasticmalinger, vil du få samme problem igen.
Kalkmørtelen, der falder af, er tør som fnusk, så jeg undrer mig over, om fugt virkelig er problemet. Pudset har nok siddet der siden 50'erne eller noget, så det er måske ikke helt uventet, at det har gjort sit. Måske lige så godt at banke det hele ned, når jeg alligevel er i gang.
Imens gav jeg mig til at forsøge at reparere nogle huller i pudset på en anden væg. Den er helt klart pudset med kalk, så jeg bruger kalkmørtel. Det er dog ekstremt svært at arbejde med, så jeg undrer mig over, om jeg gør noget forkert. Det er meget svært at få pudset til at hæfte på overfladen. Hvis jeg forsøger at slå det på, sprøjter det til alle mulige retninger, og når jeg trækker det på med brættet, hæfter det dårligt rundt kanterne på reparationen. At forsøge at filse bagefter resulterer kun i, at det smuldrer og falder af. Helt umuligt at få en jævn overflade
Den rigtige konsistens på mørtelen er også en god forudsætning, derefter påfører du mere mørtel end den omgivende tilslutning for derefter at skure af, når det har tørret passende længe..hvad er det for mørtel?