Jeg skal bygge mig en lille garage. Den vil ikke blive isoleret i starten, men jeg planlægger at gøre det i fremtiden. Spær køber jeg færdige, de ser ikke helt ud som på tegningen.

Hvad jeg egentlig undrer mig over er
A) Fungerer 45x95 almindeligt standard-træ (type cheapy eller hvem der nu vil være billigst) til stommen?
B) Placering af spær, fungerer det som på billedet, 1200 c/c?
C) Har jeg overset noget fundamentalt?

• Garagekonstruktion med åbent skelet og uisoleret tag. Tagspær er placeret med 1200 mm afstand. Tegningen viser standard tømmer til rammen.
A) Ja
B) Ja
C) Regeln som takstolarna vilar på bør du have stående i stedet for liggende.

Hvis du ikke isolerer og beklæder indervæggene med plader eller råspont, skal du diagonalafstive væggene, så de ikke bukker under vind og snebelastning.
Sjovt at du stiller reglerne på en mur og ikke direkte på pladen, som er almindeligt. Du har ikke overvejet at mure helt op til spærret med lecasten og få en færdig væg med det samme.
Tilpas længden på garagen, så den bliver delelig med 1200mm +45mm, så plader og isolering passer, når det bliver aktuelt./MLJ

Ola78
Er enig med Immobil om de to første punkter, men remmen kan du have som du har tegnet, så længe du tænker på placeringen af stolperne, så de kommer under, hvor du skal have tagspæret, så bliver der ingen problemer. Når du vælger træ, så forsøg at finde træ, der ikke har for mange knaster, da det forringer holdbarheden. Det bedste er jo, hvis du kan finde klassificeret konstruktionsvirke, f.eks. K18 eller K24, men som sagt, hvis du er omhyggelig, når du vælger træet, så kan du finde noget tilsvarende dette.

Ola78
Mats Lj sagde:
Hvis du ikke isolerer og beklæder indervæggene med plader eller brædder, skal du diagonalafstive væggene, så de ikke bukker under vind og snelast. /MLJ
Hvis du alligevel overvejer at isolere garagen i fremtiden, skal du allerede nu forberede den med vindtæt folie på ydersiden under facadebeklædningen, og så kan du sætte udvendig gips, så får du både vindtæthed og opstramning i samme arbejdsgang. For Mats Lj har helt ret i, at du også skal gøre garagen vridstiv. Er I to, der hjælpes ad, går det ret så hurtigt og smidigt at sætte gipsen op. Hvis du ikke vil bruge gips, kan du sætte specielle vindafstivningsbånd i kryds på væggen, det går hurtigt og smidigt.

Åh hvor sjovt med mange svar, tak!!

Alle spær ligger lige over en væggregel. Skal jeg tage hensyn til snelastzoner og sådan noget, hvad angår væggregler og remme? Jeg overvejer at lægge betonsten på taget, og snelastzonen her burde være 2,5. Stammen bliver i hvert fald 9645x6645 udvendigt.

Årsagerne til muren er to: Dels overvejer jeg at undlade pladen indtil videre, bare have en solid mur og gruse gulvet op. Dels får jeg god lofthøjde, selv med almindelig 2440 OSB den dag, det skal isoleres. At bygge i leca hele vejen op bliver for dyrt, det her er budgetskur :)

Façaden bliver almindelig stående bræddebeklædning med lodret lægte. Gips kunne måske være en god idé? Men det lyder dyrt. Jeg tænkte mig stålbånd, og så må asfaltpladerne nok også gøre deres del, men det bliver måske for svagt? OSB og vindpap måske?

Hvordan er det med klassificeret træ, er sådan noget sorteret lige, eller skal man alligevel stå og gennemgå hvert eneste stykke?

http://strip.se/files/Garage.skp for dem, der er interesserede.

Ola78
Lidt må man sortere selv klassificeret træ, pointen med det træ er, at det skal opfylde visse kriterier for at få en bestemt klassificering.

Jeg har en lignende garage, der er 7x7 m, bygget med almindeligt billigt 45x95 tømmer. Bor i zone 3, og det har holdt i 21 år ;-)
Som flere skriver, er det vigtigste at afstive konstruktionen med enten skråstivere, men helst stiv beklædning på ind- eller yderside.
45x95 knækker ikke pga. snelasten, hvis kraften kommer lodret. Selv hvis du skulle bygge med dårligt tømmer. Det er skævbelastning, man skal passe på.
Mit råd er at købe de billigste regler, men også at supplere med billig OSB på indersiden.

2"2 tværs reglerne på ydersiden løser stabilitetsproblemet, gør at du kan have bare strølat på vindpap/boarden ved stående panel og giver en brudt kuldebro ved isolering. Derudover bliver syllen så 145 hvilket bliver bedre/pænere til 150 leca, evt. senere dobbeltskive på indersiden og puds på lecan bliver perfekt sammen.

RoughChuck sagde:
2"2 tværs reglarna på utsidan löser stabilitetsfrågan, gør at du kan have bare strølekt på vindpapp/boarden ved stående panel og giver en bryten kuldebro ved isolering.
Nix, ikke alls. Vinkelrette reglar stiver ej op konstruktionen nævneværdigt for skjuvende laster. Du må have skrå infästning for at det ska bli mere stabilt.

Jo da, absolut. 2"2 cc 600 og stående panel på det blæser ikke den stærkeste Ulv omkuld..;) Skråstøtter indeni indtil det står der, derefter er det bare at skubbe og puste og blæse alt det man vil:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.