Hej,

Helt okunnig,

Spørgsmål 1. Burde der ikke være huller på hver gavl for ventilation? Huset bygget 2021

Spørgsmål 2. Kan jeg med nogle brædder her over løsullen bygge et luftigt gulv for at have nogle kufferter?

Med venlig hilsen, Henrik

• Loft med trægulvbrædder og isolering på gulvet, med ventilation i gavlen.
  • Isolationsbevis med forskellige løseuldsprodukter og certifikatnumre ved siden af en træplade.
Hej,

Helt okunnig,

Spørgsmål 1. Burde der ikke være huller i hver gavl for ventilation? Huset bygget 2021

Spørgsmål 2. Kan jeg med nogle brædder her over løsuldet bygge et luftigt gulv for at have nogle kufferter?

Spørgsmål 3. Er min loft "uisoleret"? Kan jeg forbedre?

Med venlig hilsen, Henrik

Det er intet problem at opbevare kufferter på et koldt loft. Det er bare at lægge et par brædder eller en plade der. For svar på de andre spørgsmål må du præsentere mere information.

• Synes
lewkiz
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Der er et billede i TS:ens anden tråd om det samme: [link]
Er der blevet 2 tråde?

• Synes
Pomal
  • Laddar…
Det ser ud som om du kan have mögelstopper installeret, i det mindste kunne det være det, der ses øverst på det første billede.
Har man det, tror jeg ikke, at gavlventiler behøves.

• Synes
Berndtan
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose sagde:
Det ser ud som om du kan have mögelstopper installeret, i det mindste kunne det være, hvad der ses øverst på det første billede.
Har man det, tror jeg ikke, at gavlventiler er nødvendige.

• Træloft med isolering og bjælker. Vises i et mindre loftsrum med gulv af træplanker og vægge i naturtræ. Loftet er trekantet med krydsplader.
  • Synes
Eld og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Ja, en med billede og to spørgsmål og en uden billede og tre spørgsmål. Måske kan moderator/ejeren slå dem sammen, hvis du spørger.

Jeg læste overskriften som "Kan man bygge noget, der kan skabe forvirring?". Tænkte at nu bliver det interessant for alvor 🤓

• Synes
  • Haha
Berndtan og 5 andre
  • Laddar…
Ikke-organiske ting kan du forvirre på en koldloft, men ikke så meget at cirkulationen bliver dårlig

• Synes
Berndtan
  • Laddar…
Hej!
Jeg selv har en koldloft og satte da stykker af overskydende lægter fra taget over 2 spær på loftet og derefter en osb-plade over det. Blev ca. 2 cm mellemrum fra isoleringen til pladen. Såklart tæt på loftslugen så man ikke behøver at kravle for at hente ting🙂

• Synes
Berndtan
  • Laddar…
H fisgris8 sagde:
Hej!
Jeg selv har et koldloft og satte da stykker af overskydende lægte fra taget over 2 spær på loftet og så osb plade over det. Blev ca 2 cm mellemrum fra isoleringen til pladen. Selvfølgelig tæt på loftslugen så man ikke behøver at kravle for at hente ting🙂
Har du billede muligtvis?

Hej
Jeg har lagt krydsfinerplader på en større del af loftet. Først lægter fastgjort mod tagspærene, derefter krydslæggende lægter, så det danner et solidt underlag for pladerne. Dette bygger cirka en decimeter, så overfladen, man kan udnytte uden at blokere luftcirkulationen, blev ikke særlig stor, da højden op til ydertaget mindskes. Men man skal jo selv have plads, når man skal håndtere tingene, så det gjorde ikke så meget. Jeg har ikke ændret min ventilation. Den er med de oprindelige indløb ved tagfoden og fire huller i tagryggen (som på billedet, der er vist og tidligere bemærket) Disse huller ser ud til at munde ud under teglene på ydertaget, for der er ingen synlige dele som blikdæksel eller rør, der stikker op på taget.
Min erfaring er, at man skal passe på med, hvad man opbevarer på loftet, da klimaet styres af, hvordan vejret er udendørs. Det bliver meget varmt om sommeren. Så er det selvfølgelig meget tørt, men jeg oplevede, at en blød taske, der havde en slags plastplader som stabilisering i siderne, blev ødelagt. Disse plastplader blev skøre og smuldrede, da tasken skulle bruges. Jeg tror, de blev nedbrudt af varmen.
Om efteråret (og delvist foråret) cykler temperaturen op og ned, hvilket gør det ret fugtigt at og til. Jeg havde flyttekasser stående deroppe, som blev så fugtige, at de bøjede lidt. Indholdet klarede sig dog fint.
Nu har jeg mest tasker og rygsække, julebelysning og også nogle kasser, adskilte IKEA skabe, og det fungerer fint. Men jeg har placeret det lidt mere luftigt og været omhyggelig med at fjerne ting, som jeg tror ikke tåler temperaturen om sommeren, som luftmadrasser og sko.

• Synes
Hhallden
  • Laddar…
kvirre kvirre sagde:
Hej
Jeg har lagt krydsfinerplader på en større del af loftet. Først lægter fastgjort til spærerne, derefter krydslægter, så det danner en solid base for pladerne. Dette bygger cirka en decimeter, så området man kan udnytte uden at blokere luftcirkulationen blev ikke ret stort, da højden op til ydertaget mindskes. Men man skal jo have plads, når man skal håndtere tingene, så det gjorde ikke så meget. Jeg har ikke ændret min ventilation. Den er med de oprindelige indløb ved tagfoden og fire huller i tagryggen (som på billedet, der blev vist og bemærket tidligere). Disse huller ser ud til at munde ud under tegl på ydertaget, for der er ingen synlig del som metalhat eller rør, der stikker op på taget. Min erfaring er, at man skal se op med, hvad man opbevarer på loftet, da klimaet styres af vejret udenfor. Det bliver meget varmt om sommeren. Da er det selvfølgelig godt tørt, men jeg oplevede, at en blød taske, som havde en slags plastplader som stabilisering i siderne, blev ødelagt. Disse plastplader blev skøre og blev til smuld, når tasken skulle bruges. Jeg tror, de blev nedbrudt af varmen.
Om efteråret (og delvis foråret) svinger temperaturen op og ned, hvorfor det bliver ret fugtigt til tider. Jeg havde flyttekasser stående deroppe, som blev så fugtige, at de bøjede sig lidt. Indholdet klarede sig dog godt. Jeg har nu blot tasker og rygsække, julebelysning, også en del kasser, adskilte IKEA skabe, og det fungerer fint. Men jeg har stillet det lidt mere luftigt og været omhyggelig med at fjerne ting, som jeg tror ikke tåler temperaturen om sommeren, som luftmadrasser og sko.
Har du muligvis nogle billeder?

Du har ventilationen i loftet. Du lufter ud under tagstenene i hvert tagstolsfag. Kaldes skimmelstopper og skal vel erstatte ventiler i gavlene.

• Synes
Berndtan og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.