19,543 læst ·
26 svar
20k læst
26 svar
Kan ikke finde reglar i væggene, har prøvet regelfinder og magnet. Findes der nogen løsning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 indlæg
Er enig med Biggie. Det ser mere ud som om det kan være letbeton og puds. Derimod bør man bruge letbetonpløk med grovere riller. De glatte pløkker som den blå (brune, grønne, røde) griber ikke ordentligt fat. Gælder trækkraft.
Tak så meget!
Jeg googlede om styrke og letbeton og fandt denne plug: https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=752&family_slug=expander-och-plugg 10 mm varianten har en trækkraft på 30 kg i letbeton. Har jeg to i hver konsol og fire i reglen på væggen, har jeg totalt 240 kg i trækkraft. Altså fire gange tagets vægt. Så vil den tværgående regel sidde tæt mellem væggene, så der vil ikke være nogen trækkraft i pluggens retning, kun direkte nedad, hvilket burde hjælpe. Reglen på væggen vil have en vis trækkraft udad, men samtidig sidder jo reglen midt i rummet som stop. Altså burde det mest være kræfter nedad.
Føles meget bedre nu! Nu handler det bare om at fastslå, om det er letbeton. Eller har vi fastslået det? Jeg tænker på, at jeg kunne hamre træskruen ind i væggen, kan man gøre det med letbeton?
Synes I, at jeg skal køre med dette, eller er det en idé at få en tømrer ud for at tjekke væggen på stedet for at være sikker? Vil ikke have, at det bliver forkert og falder ned. Eller er vi sikre på, at det er letbeton?
/Jens
Jeg googlede om styrke og letbeton og fandt denne plug: https://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=752&family_slug=expander-och-plugg 10 mm varianten har en trækkraft på 30 kg i letbeton. Har jeg to i hver konsol og fire i reglen på væggen, har jeg totalt 240 kg i trækkraft. Altså fire gange tagets vægt. Så vil den tværgående regel sidde tæt mellem væggene, så der vil ikke være nogen trækkraft i pluggens retning, kun direkte nedad, hvilket burde hjælpe. Reglen på væggen vil have en vis trækkraft udad, men samtidig sidder jo reglen midt i rummet som stop. Altså burde det mest være kræfter nedad.
Føles meget bedre nu! Nu handler det bare om at fastslå, om det er letbeton. Eller har vi fastslået det? Jeg tænker på, at jeg kunne hamre træskruen ind i væggen, kan man gøre det med letbeton?
Synes I, at jeg skal køre med dette, eller er det en idé at få en tømrer ud for at tjekke væggen på stedet for at være sikker? Vil ikke have, at det bliver forkert og falder ned. Eller er vi sikre på, at det er letbeton?
/Jens
Ja så er det nok, men jeg er usikker på, hvor stabilt det skal føles for at det skal være okay. Jeg er lidt bange for at sætte dette loft op, da jeg mistænker, at konsekvenserne kan blive store, hvis det skulle falde ned. (Dødelig udgang?) Jeg vil være 100% sikker på, at det vil holde. Dvs. have en stor sikkerhedsmargin.
Så jeg har lidt flere spørgsmål.
Hvis der er letbeton i væggen, sidder den yderst da? Tættest på tapetet? Eller kan det være, at der er et andet materiale ovenpå letbetonen? For det føles som om, det er et meget porøst materiale yderst. Hvordan plejer letbetonvægge at være opbygget?
Når I siger letbeton og puds, er pudsen selve ydersiden da? Dvs. ydersiden af huset? Eller kan det være, at pudsen er tættest på tapetet?
Når vi taler om vægge inde i lejligheden vs vægge, der sidder mod ydersiden, er der forskel i disse vægges opbygning? For en af væggene, jeg skal fastgøre i, er en indervæg omkring 10-11 cm tyk. Bør jeg tænke anderledes der med fastgørelsen?
/Jens
Ps. Det føles som om, vi nærmer os byggestarten her, jeg skal bare være sikker på, at min fremgangsmåde er sikker, så jeg kan opholde mig der uden frygt for at få 60 kg loft i hovedet.
Så jeg har lidt flere spørgsmål.
Hvis der er letbeton i væggen, sidder den yderst da? Tættest på tapetet? Eller kan det være, at der er et andet materiale ovenpå letbetonen? For det føles som om, det er et meget porøst materiale yderst. Hvordan plejer letbetonvægge at være opbygget?
Når I siger letbeton og puds, er pudsen selve ydersiden da? Dvs. ydersiden af huset? Eller kan det være, at pudsen er tættest på tapetet?
Når vi taler om vægge inde i lejligheden vs vægge, der sidder mod ydersiden, er der forskel i disse vægges opbygning? For en af væggene, jeg skal fastgøre i, er en indervæg omkring 10-11 cm tyk. Bør jeg tænke anderledes der med fastgørelsen?
/Jens
Ps. Det føles som om, vi nærmer os byggestarten her, jeg skal bare være sikker på, at min fremgangsmåde er sikker, så jeg kan opholde mig der uden frygt for at få 60 kg loft i hovedet.
Det jeg egentlig undrer mig over er, om det er porøst yderst tættest på tapetet, er det så letbeton? Eller kan det være noget andet? Er det letbeton så er det vel bare at køre eller?
Tak for svaret!
Det lyder jo mere og mere som om det er letbeton. Men hvilke andre alternativer findes der? Kan det være noget andet? Eller spiller det nogen rolle? Er det sådan, at så længe det er porøst, så bruger jeg en sådan plug, uanset om det er letbeton, eller puds hvad det nu kan være?
Det lyder jo mere og mere som om det er letbeton. Men hvilke andre alternativer findes der? Kan det være noget andet? Eller spiller det nogen rolle? Er det sådan, at så længe det er porøst, så bruger jeg en sådan plug, uanset om det er letbeton, eller puds hvad det nu kan være?
Hej! Jeg skal sætte glasuld op i loftet 30 cm dybt. Det er til akustikbehandling af min stue, hvor jeg har et lille musikstudie. Årsagen til, at jeg har konsoller på væggen, er, at jeg ikke må bore i loftet ifølge udlejeren.
Kiggede nu i køkkenet hvor der sad en pløk fra den tidligere ejer 10mm. Trak den ud og der var et 6 cm dybt borehul. Pløkken var 5 cm. Det så meget solidt ud derinde. Som beton! Så ikke porøst ud. Men det ved jeg jo, at det er. Så det må jo være letbeton.
Haha ja jeg må vel køre. Det er lidt skræmmende dog at sætte op et så tungt tag, men bruger jeg 8 plugge der skal klare 30 kgs træk, så bliver det jo 240 kg, fire gange tagets vægt! Så bør det jo sidde!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Dusch och kran ”läcker”, hittar ej namn för verktyg?
Badrum -
Romerske ringe i loft men kan ikke finde reglarne
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Er det i orden at støbe beton mod trærammer
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur hittar man kombinerad spis, induktion och värmehäll (ej gas)
Vitvaror -
Regeldetektor, finder de træbjælker i trægulv?
Bygningsfysik