Hej,

Jeg skal snart starte på at bygge en kælder, denne bliver på ca. 45 kvm og hele vil blive tilbagefyldt fra alle sider. Det store MEN er, at jeg simpelthen ikke kan beslutte mig for, hvilken type vægkonstruktion jeg skal anvende. Alt arbejdet vil blive udført af mig selv. Jeg har adgang til egne maskiner (graver/hjullæsser) etc. Jeg har kigget på jackon termomur. Skalsblokke med celleplast & drænplade udenfor Isolerblokke i leca.

Det, jeg er kommet frem til indtil videre, er, at jeg hælder mod almindelige skalsblokke, der fyldes med beton og derefter isoleres udefra med celleplast til ønsket isoleringsværdi.

Er der nogen, der har stået i samme overvejelser og også allerede har bygget en kælder, som kan dele deres erfaringer? :)
Planløsning af en kælder på ca. 45 kvm med rum til teknik, opbevaring og vinteropbevaring af planter. Viser dimensioner og indretningsdetaljer.

For mit vedkommende, hvis jeg skulle udføre arbejdet selv, ville valget stå mellem almindelige lecablokke og skalblokke, begge med 200mm udvendig drænplade. Hvis der er højt grundvand eller af andre årsager meget vand i jorden, ville jeg vælge skalblokke, ellers leca.
Lecablokkene er marginalt lettere og kræver mindre vigtige momenter, som f.eks. når man skal betonfylde skalblokkene.
Jeg ville også tegne en skaleret sokkeldetalje og se, hvordan alle geometriske former (hus/kælder) stemmer overens med hinanden. Ud fra dette kan man ofte drage konklusioner om, hvad der ville "passe" bedst.

Hej og tak for svaret :)

Der er meget vand i jorden (lige nu, men skal selvfølgelig dræneres), men det føles som om skalblokke bliver en utroligt stærk konstruktion. Jeg forestiller mig, at jeg støber armering ind på det rette sted i pladen, som går op i skalblokkene, så den bliver 100% fikseret for jordtryk mod pladen.

Tak for tipset om soklen!

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.