Jeg synes min tegning af mit hus er mildt sagt forvirrende. Det er et etplanshus på 110 kvm fra 1968 med "fladt" tag. Ifølge min tegning er det kun de ydre vægge, der er bærende, da de er tykkere. Ingen steder på tegningen er tykke streger eller vertikale streger, som bærende vægge nogle gange kan kendetegnes ved.

Huset er et Skanska-hus med et såkaldt hjerte af beton, der går gennem køkken og toiletter. Resten af huset er opbygget af træregler og gips.

Jeg undrer mig over, om nogen venlig sjæl kan hjælpe mig i dette dilemma? Bygningsafdelingen kan ikke hjælpe mig!

Mange moderne huse har fribærende spær, dvs der er ikke behov for bærende vægge inde i huset. Fladt eller saddeltag, det kan gøres med kun ydervægge som bærende.

Protte

Tolker jeg det rigtigt, hvis jeg tror, at du har betonvægge centralt i huset?
Så ville jeg tro, at de kan være bærende.

mats_o sagde:
Tolker jeg det korrekt, hvis jeg tror, at du har betonvægge centralt i huset?
Så ville jeg tro, at de kan være bærende
Ja, jeg har betonvægge ret centralt i huset. De er heller ikke markerede som bærende på tegningen.

Har du en væg i midten, der ligger parallelt med langsiderne, lyder det som en hjertvæg. At den ikke er tyk eller markeret som bærende på tegningerne behøver ikke at betyde så meget. Er det gammel hæderlig beton, behøver den heller ikke være så tyk for at klare belastningen i et småhus. Hvis du går op på loftet og prøver at finde muligheder for at fotografere eller beskrive, hvordan tagstolskonstruktionen ser ud, tror jeg, at forummet kan hjælpe dig lidt fremad ud fra de oplysninger. Ofte kan man udfra udseendet af disse finde ud af, om de kun fordeler kræfterne på ydervæggene eller også en bærende hjertvæg.

myrstack sagde:
Har du en væg i midten som ligger parallelt med langsiderne lyder det som en hjertevæg. At den ikke er tyk eller markeret som bærende på tegningerne behøver ikke betyde så meget. Er det gammeldags beton behøver den heller ikke være så tyk for at klare belastningen i et småhus. Hvis du går op på loftet og forsøger at finde muligheder for at fotografere eller beskrive, hvordan tagkonstruktionen ser ud, tror jeg, at forumet kan hjælpe dig lidt fremad ud fra den information. Ofte kan man udlede af udseendet på disse, om de kun fordeler kræfterne på ydervægge eller også en bærende hjertevæg
Problemet er, at jeg har ikke noget loft, helt fladt tag og ingen mulighed for at kigge på tagstolene.

Mikael_L
Men du giver jo os nul information, hvordan skal vi kunne hjælpe dig så? :P

At huset er på 110 kvm siger fx ikke meget, er det 4x27 meter eller 10,5x10,5 meter, det er en betydelig forskel.

Kast fx et billede ind af tegningen og hvordan huset ser ud (et billede udefra), så er der noget at starte på.

Mikael_L sagde:
Men du giver os jo nul information, hvordan skal vi kunne hjælpe dig så? :P

At huset er på 110 kvm siger f.eks. ikke meget, er det 4x27 meter eller 10,5x10,5 meter, det er en betydelig forskel.

Indsæt f.eks. et billede af tegningen og hvordan huset ser ud (et billede udefra), så der er noget at starte med.
Jeg skal tage nogle billeder udefra og også skrive målene på huset. Fixer det i weekenden =)

Mikael_L sagde:
Men du giver os jo nul information, hvordan skal vi kunne hjælpe dig så? :P
Får mig til at tænke på et spørgsmål, der stilles i Cyklar med Galenskaparna; En båd sejler ind i en bro med en hastighed af fem knob, hvor lang tid tager det at reparere broen?

God weekend

/PC

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.