Hej!

Har skåret lidt eg med motorsav og motorsavsjigg.

Inden jeg fik styr på håndteringen, blev det ret hakket, mildest talt.
Nu har jeg nogle "rester" som jeg undrer mig over, om det er muligt at redde, da eg trods alt er ret dyrt.

Mit håb er at kunne afrette dette stykke til en lang plade.
Men som I kan se på billedet, er den ikke helt glat, desværre ikke på nogen side.

Mit spørgsmål er nu, om man med en afretter kan høvle fladerne, så de bliver lige?
Eller kræver en afretter, at den ene side er helt glat fra starten?
(Jeg har altså ingen erfaring med afretning)

Eller findes der en anden maskine, der er mere egnet?
Venlig hilsen
Fredrik

• Bræt af groft skåret egetræ ligger udendørs, understøttet af træstammer. Overfladen er ujævn og skiver af egetræ ligger spredt omkring.
Med en retnings- og plan-høvl så løser du det, bare den er stor nok.

Men du kan jo måske forfine den lidt i jiggen først, nu når du har fået lidt håndelag.

Jeg har selv et par egetræstammer, som jeg tænkte at save op med motorsav og jigg, har heller ikke gjort det før. Har du nogle tips at give mig?

Hej!

Sjovt at høre, at du også har de samme tanker.

Jeg har købt Logosols jigg. Men da min motorsav kun har et 14 tommers sværd, blev save-længden lidt for kort med denne kombination. Men jeg må sige, at denne combo sandsynligvis er at foretrække.

For at komme igennem hele stammen købte jeg jiggen fra Jula. Fungerer meget godt, men føles betydeligt farligere. Jeg kontrollerede spændeskruerne kontinuerligt, ca. 10-20 sekunders intervaller med motorsaven slukket. Dog føltes det aldrig som om de vibrerede løse.

Jeg købte også en slibbar kæde til min motorsav og et slibe-fil-sæt, hvilket fungerede meget godt. Slibning efter ca. hvert femte minut gjorde underværker, da egetræet slider ret meget på kæden.

Først lejede jeg også en stærkere motorsav med ca. 3,5 hk, men nu kører jeg med min egen Partner 382, som hvis jeg husker rigtigt, kun har ca. 1,4 hk. Så min erfaring har lært mig, at alt afhænger af en skarpslebet kæde.

Obs en selvfølge er at tænke på sikkerheden selvfølgelig!

Tænkte at spørge dig angående høvlen, så du mener at høvle ikke kræver, at den ene side skal være glat mod anlægget, som planken glider imod, som jeg antager, at høvlestålet på den anden side af planken ligesom rettes imod?

Mvh
Fredrik

fredand44 sagde:
Tænkte spørge dig om planhøvlen, så du mener, at planhøvle ikke kræver, at den ene side skal være glat mod anlægget som planken glider imod, som jeg antager at høvlestålet på den anden side af planken ligesom rettes imod?
Jo, det skal den.
Derfor skal du først rettehøvle planken, og at rettehøvle en sådan planke kan kræve lidt håndelag. I princippet høvler du "manuelt" på høvlen, så den ene side bliver glat, så kan du planhøvle den anden side. Så ville jeg have savet kanterne, så de blev lidt mere lige, og derefter høvlet dem hvis det er nødvendigt.

Her er en tråd i emnet, som kan give dig lidt tips.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/175744-rikthyvla-langa-amnen-hur-gor-ni.html

Vidste ikke, at Jula havde en jigg, men jeg har nu en logosoljigg, og på det en Jonsered 6,5hk, så det skal nok være tilstrækkeligt forhåbentlig. Har ikke besluttet endnu men tænkte begynde med at teste at "kvartersave" med jiggen, ellers skal jeg have et sværd på mindst 1,2m for at nå igennem min største stamme.

Det går at plane et sådant emne, men du skal fastgøre det på en ret vinkel og derefter lade vinklen glide mod planbordet.
Sørg for, at ingen skruer rører ved stålet.
Derefter skal kæderne slibes med 10-15 grader for at kløve effektivt, 45 grader er til savning.
Desuden bør motorsaven have en lidt federe blanding for ikke at skære.

/Kent

Senest redigeret:
snickarboden sagde:
Det er muligt at plane et sådant emne, men du skal fastgøre det på en lige regel, og så lader du reglen glide mod planbordet.
Sørg for, at ingen skruer går mod stålene.
Kæderne skal slibes med 10-15 grader for at kløve effektivt, 45 grader er til skæring.
Desuden bør motorsaven have en lidt federe blanding for ikke at skære.

/Kent
Jeg troede, at det er så lavt som 5 grader, der anbefales til kløvning!?

Jeg vil gerne påstå, at den største årsag til, at resultatet er blevet som det er, er kombinationen af en alt for lille motorsav + for hurtig fremføring, hvilket sætter stort pres på sværdet, der simpelthen bøjer af og saver skævt.
En anden årsag kan være, hvis du ikke har brugt en kløvekæde, men forsøger at køre med en kappkæde.

Hej!

Tak for tipsene angående motorsavningen!

Modtager gerne flere tips angående planhøvling.
Jeg læste om, at det første man skal gøre er at rethøvle.
Siderne på emnet/egen/planken er jo ganske lige, er det de sider, man mener med rethøvling?

Hvis I kigger på billedet, er tykkelsen jo ret varieret, fx i slutningen af planken til højre på billedet.
Jeg vurderer, at planken på sit tyndeste sted er ca. 2,5 cm.
Tror I, at det er muligt at planhøvle hele planken ned til denne tykkelse, eller er det umuligt?

Mvh

Fredrik

cem77 sagde:
Jeg vil påstå, at den største årsag til, at resultatet blev som det blev, er kombinationen af en alt for lille motorsav + for hurtig fremføring, hvilket sætter stort pres på sværdet, som simpelthen bøjer af og saver skævt.
Præcis min tanke også, men TS skriver, at det skete, før han fik den rette teknik, så jeg tror, han allerede har indset det ;)

Ja! Dette var et af de første stykker, men det føles synd at kassere så meget eg.
Præcis som I mistænker, har jeg brugt en kapkæde.

Men ja, jeg har fået rimelig snits på motorsavningen, men kan selvfølgelig altid blive bedre.

Men håber nu at få nogle tips angående planhøvling, hvis det er muligt at redde dette stykke.

Gør du som snickarboden siger med et par reglar på hver side om stykket, vil det lykkes, og selvfølgelig kan du høvle på indtil næsten ingenting er tilbage. Men du har brug for en høvl stor nok til at tage hele stykket + reglarne i bredden.

Det er også muligt at håndhøvle, det tager bare lidt mere tid ;)

Hej!

Er det sådan I mener med reglar på hver side af planken?
Billedet er altså i gennemskæring.

Mvh
Fredrik

• Illustration af to brune reglar på hver side af en gul planke i gennemskæring.
Tror de mener omvendt (vend den) (at de ekstra reglarne også høvles ned, for at hele tiden have en jævn anlægsflade).

Tak for det svar, det var ikke indlysende for mig at regne ud!
Så tror jeg, jeg forstår.
Tak!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.