I mit hus fra -36 har man engang opsat reglar og skabt to rum på overetagen, hvor der tidligere var et rum. Det mærkelige er, at man gipsede men monterede ingen isolering mellem reglarne. Så lydisoleringen er nærmest ikke-eksisterende.

Den væg, der deler rummene, vil jeg åbne fra den ene side og isolere. Der er endnu en væg, som grænser op til det andet rum, men den er bygget af tykke stående planker med tretex på begge sider. Den tænker jeg lade være. Det er den gamle væg mod kattvinden. Men væggen ud mod hallen vil jeg helst slippe for at åbne. Betaler det sig alligevel at åbne den og isolere den?

Det skal siges, at ambitionen ikke er at gøre det helt stille, jeg har det gamle plankegulv fremme med sammenfaldet savsmuld under, og der skal intet rives. Men ungerne skal ikke behøve hviske for ikke at forstyrre hinanden.

Hvad gøre?

Sendt fra min mobil

Begynd med at isolere væggen, som du har tænkt. Er i tvivl om, det kan betale sig at åbne den anden væg. Sæt gips på begge sider i stedet.

Dobbelt gips gør underværker mod lyd, forskudte samlinger.

MB77 sagde:
Dobbelt gips gør underværker mod lyd, forskudte samlinger.
Sammen med isolering eller også uden?

Sendt fra min mobil

cederbusch sagde:
Sammen med isolering eller også uden?

Sendt fra min mobil
Bedst resultat opnås med isolering. Man behøver dog ikke at fylde helt med isolering, hvis jeg ikke husker forkert, så er det nok med 70%.

Jeg fortsætter tråden. Jeg vil som sagt fjerne gipset fra en væg og isolere. Egentlig ville jeg ikke genmontere gips, men gøre som det er overalt ellers: træ og træfiberplader. Problemet jeg ikke kan komme udenom er, at der er ret meget plads under trægulvet til isoleringen. Så uanset hvordan jeg isolerer væggene, vil lyd transporteres mellem rummene.

Vi lyttede i dag lidt til, hvordan lyd blev dæmpet i den originale væg, dvs. den bestående af tykke planker med tretex på begge sider mod det gamle katteloft. Det lød ret meget imellem, og nu overvejer jeg, om det kan betale sig at opregle med 45 mm og isolere dér?

Gulvet så... det strider imod, men jeg begynder at overveje, om man ikke skal tage et lille hul her og der og sprøjte fugeskum ind, så det fylder mellem bjælkerne. Eller hvad kan man bruge? Og vil det betale sig?

Mange spørgsmål om rentabilitet nu! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.