N neo11 sagde:
Vær forsigtig med saltsyre, hvis det sprøjter op i øjnene, når du fortynder bliver du blind.
Saltsyren ætser alt med kalk væk, så ja.
Den fjerner farven, der er baseret på kalk.
Men jeg synes, det ser ud som saltudfældninger.
Tror faktisk ikke syre fjerner salt overhovedet.
Jeg plejer at bruge en hammer eller en skarp malerskraber, når jeg fjerner saltudfældninger.
Netop disse udfældninger er nok ret usædvanlige, føles som en form for byggeforskydning/materialefejl.
Men mine erfaringer er, at udfældninger ikke forsvinder med tiden.

Kan tage fejl, men har aldrig set sådanne kalkudfældninger.
Tak for svar. Hvis det bliver aktuelt at forsøge at fjerne med saltsyre vil vi hyre et firma til dette.

Det kan måske være saltudfældninger og ikke kalkudfældninger, jeg gættede bare på kalk. Tør man smage lidt let på det?

Det burde være muligt at skrabe det af på dekorteglet, skal prøve lidt forsigtigt. Tror det bliver sværere på den malede puds.

P PatrikBL sagde:
Uanset hvad det er for udfældninger, skal fugt være involveret for at få det til at udfælde.

Mest sandsynligt kalkudfældninger, jeg synes det ser ud som om pudsen har krakelleret, i revnerne kan fugt trænge ind og forårsage kalkudfældninger.
Du bør tilkalde en sagkyndig for at se på det på stedet.
Spild ikke tid på at forsøge at fjerne udfældningerne, men sørg for at årsagen til dem forsvinder, så forsvinder de også, ellers vil de fortsætte.

Hvis det er dryppet ned på andre ting, kan du bruge Gel Hammer, men vær forsigtig og læs instruktionerne nøje, så du ikke påfører det på overflader, der kan ætse.

Salt er mindre sandsynligt.
Tak for dit svar. Jo det bliver vel at tilkalde et firma for at kigge på det og evt. udbedre problemerne. Jeg var mest nysgerrig på, hvad det var, og hvis man nu får det udbedret, om problemerne ville komme tilbage igen efter et år.

N neo11 sagde:
Hvis man kigger på de 3 "dråber" under teglet, ser det ud som salt.
Har ikke set kalk blive siddende sådan.
TS kan jo mærke på dem, er de hårde er det salt.
Er de porøse er det kalk.

Er det kalk, så kan det jo vaskes væk med svag saltsyre på teglvæggen i hvert fald.
Eller bruge en tør rodskrubbe/skrubber.
[link]
Fungerer nok også på salt.
Var og mærkede på dråberne i dag, og de er ikke bløde. De var lidt porøse, kunne smuldre af lidt med fingrene, men resten var hårdt.

P PatrikBL sagde:
Ja helt klart krympe revner formentlig fordi man dels har misset fugthærdningen og at det måske mangler net, eller har net af forkert dimensionering når den pudsede, men for andres skyld behøver vi ikke gå ind på sådanne detaljer når spørgsmålet gjaldt at blive af med kalkudfældninger.
Ellers måske vi skal begynde at remse hooks lov op og beregne hvilket net der burde findes i pudset for at modstå krymperevner.
Disse revner fortsætter opad på facaden så langt vi kan se på billedet som er taget.
Det er tilstrækkeligt med slagregn på facaden for at det skal transporteres vand gennem revnerne, kan også være nok med dugpunktet.

Teglfacaden er mere problematisk, med tanke på mængden af kalk som er udfældet, så kommer det ind vand bag den, det kan det absolut gøre på en teglfacade, fugten søger sig ud på det forkerte sted dog, man plejer at lægge tætningslag for at styre vandet til dræningshuller længst ned, det ser ud til ikke at fungere her, eftersom det kommer ud ovenover et vindue.
Dråberne ser ud som kalk, salt er meget porøsere end kalk.
Uanset er teglfacaden forkert udført, er den fra 2019 så har han til 2029 på sig til at tage op byggefejl med udføreren, dog ligger bevisbyrden på ham, derfor bør han tage en sagkyndig med som kan skrive en rapport til grundlag når han skal påberåbe sig bygfejl.

Du mener at det ville være klorider, hvor mener du at det skulle komme fra?
Det var meget mange år siden man stoppede med at bruge salt som accelerator.
Og hvis det ville være salt så ville det opløses med rent vand.

Jeg vil anbefale ikke at bruge saltsyre, Gel Hammer er et meget bedre alternativ da det er brugervenligt og skader ikke andre dele på huset hvis det drypper eller stænker.
Man lægger det på og efter 45min vasker man det af.
Teglet kan have behov for at blive fugtet op før så det ikke suger alt væsken for hurtigt.
Tak for dit svar. Jeg er sikker på at bygherren ikke har gjort det rigtigt. De er dog gået konkurs (og startet nyt firma igen selvfølgelig) og vi har en forsikringssag etc. I øjeblikket er vi mest interesserede i at få fjernet udfældningerne så det ser lidt pænere ud. I værste fald skal facaderne måske laves om helt og det vil så koste en hel del penge for BRF:en med 25 sådanne huse hvor alle har disse problemer.

Tak for tip om Gel Hammer, skal tjekke det!

N
Ok, det lød tungt at byggefirmaet er gået konkurs.
25 huse, ja jeg ved jo ikke størrelsen.
Men det bliver mange millioner.

V Vinterkatten sagde:
Tak for svar. Hvis det bliver aktuelt at forsøge at fjerne med saltsyre, så vil vi hyre et firma til dette.

Det kan måske være saltudfældninger og ikke kalkudfældninger, jeg gættede bare på kalk. Tør man smage lidt forsigtigt på det?

Det burde være muligt at skrabe det af på dekorteglet, skal teste lidt forsigtigt. Tror det bliver sværere på den malede puds.
Bed dem om ikke at bruge saltsyre, du vil få problemer med ætse, hvis det sprøjter på andre dele som plader og vinduer, saltsyre stoppede man med at bruge for 20 år siden.

Det er kalk, mørtel indeholder ikke salt men derimod kalk, du bør ikke lytte til neo11.
V Vinterkatten sagde:
Tak for dit svar. Jeg er sikker på, at bygherren ikke har gjort det rigtigt. De er dog gået konkurs (og startet et nyt selskab igen selvfølgelig) og vi har en forsikringssag osv. I øjeblikket er vi mest interesseret i at få fjernet udfældningerne, så det ser lidt pænere ud. I værste fald skal facaderne måske laves helt om, og det vil koste en hel del penge for BRF:en med 25 sådanne huse, hvor alle har disse problemer.

Tak for tip om Gel Hammer, vil tjekke det ud!
Trist med forsikringssagen, jeg håber det løser sig for jer på et tidspunkt.

Af ren nysgerrighed, hvilket firma var hovedentreprenør?

• Synes
Vinterkatten
  • Laddar…
I mange sammenhænge er det ikke kun kalk i udfældningerne, men også gips, og gips kan være meget svær at opløse og opløses ikke af syre - og en del af det kommer fra svovlsyren, der kommer med regnen, opløser lidt af mørtlen og krystalliserer sig igen senere, når det tørrer op.

Du kan prøve med lidt test med fx citronsyre på et usynligt sted, eller hellere bryde en lille bid af og se, hvor godt det opløses i en lille kop med lidt citronsyre opløst i vand - bobler det meget - stykket falder fra hinanden og forsvinder til sidst, er det for størstedelen kalk - vil stykket ikke forsvinde eller nedbrydes, bobler kun lidt i syreopløsningen og bliver ved at være tilbage uanset hvor længe man venter, og er svært at knuse stumperne, så er det for det meste gips (calciumsulfat), og i nogle krystallformer kan det være meget sværopløseligt og opløses i princippet slet ikke.

Det måske kan lade sig gøre at finde facaderens med kompleksdannende forbindelser (EDTA eller lignende), som (langsomt) påvirker gips, men ellers er den svær.

• Synes
Vinterkatten
  • Laddar…
X xxargs sagde:
I mange sammenhænge er det ikke kun kalk i udfældningerne, men også gips, og gips kan være meget sværløseligt og løses ikke af syre - og en del af det kommer fra svovlsyren, der kommer med regnen, opløser lidt af mørtelen og gendannes senere, når det tørrer op.

Du kan prøve med lidt test med fx citronsyre på et usynligt sted eller bedre brække en lille bit af og se, hvor godt det opløses i en lille skål med lidt citronsyre opløst i vand - bobler det meget - falder biten fra hinanden og til sidst forsvinder, så er det hovedsageligt kalk - vil biten ikke forsvinde eller nedbrydes, bobler kun lidt i syreopløsningen og bliver tilbage, uanset hvor længe man venter og er svær at knuse bitene, så er det hovedsageligt gips (calciumsulfat), og i nogle krystalformer kan være meget sværløselige og opløses stort set ikke.

Måske kan man finde facadevask med kompleksdannende forbindelser (EDTA eller lignende), der bider (langsomt) på gips, men ellers er den svær.
Det er jo ikke gipspuds, der er brugt her?

Gips kan man opløse med vand, har det været fugtigt længe, bliver gipsen som en ler. Har oplevet, at man har lagt hulkel på grundsåler med gipspuds og så sat tætningslag ovenpå, man har kunnet skrabe gipsen væk med fingrene efter en måned.

Gipsen kommer af, at regnvand indeholder en smule svovlsyre fra udslip fra forbrænding af olie og kul, det der kaldes forsuring af søer osv., påvirker også mørtel, kalkmørtel, cement, beton osv. og opløser kalk over tid og udtømmer. Måske ikke lige så problematisk i dag som i 70-80'erne, da man brændte ikke-afsvovlet brændselsolie og tyskerne sendte deres stenkulsrøg næsten urenset (Rurh-området...) og meget af det havnede over Sverige - det er det, der opbygger gipsdelen af kalkmørtel og cement/beton med tiden og kan give sådanne aflejringer, når det finder vej ud som fx forskellige sprækker.

gips findes i flere krystalformer med vand, hvoraf nogle er særdeles tungtopløselige.

I sådanne sammenhænge er det næsten altid en blanding af gips og calciumcarbonat (sidstnævnte opløses pga. kulsyren, der opløser sig i regnvand og giver en mere letopløselig calciumhydrogencarbonat af kalkmørtlen, og når kulsyren afgiver igen fx ved tørring, så udfældes det uopløselige calciumcarbonat igen og opbygger aflejringerne.

N
Mærkeligt at PatrikBL ikke har svaret endnu.
Men han ved jo i hvert fald, at der ikke er salt i brug.
Men det er godt, nu ved jeg det også.

X xxargs sagde:
Gipset kommer af, at regnvand indeholder en smule svovlsyre fra udslip ved forbrænding af olie og kul, det som kaldes forsuring af søer, etc. påvirker også mørtel, kalkmørtel, cement, beton osv. og opløser kalk over tid og udvasker. Måske ikke lige så problematisk i dag som i 70-80'erne, da man brændte ikke-afsvovlet brændselsolie, og tyskerne sendte deres stenkulrøg næsten ufiltreret (Rurh-området...) og meget af det havnede over Sverige - det er det, som danner gipsoverfladen af kalkmørtelen og cement/beton over tid og kan give sådanne aflejringer, når det finder vej ud som f.eks. forskellige sprækker

Gips findes i flere krystalformer med vand, hvoraf nogle er særdeles sværløselige.

I sådanne sammenhænge er det næsten altid en blanding af gips og calciumcarbonat (sidstnævnte opløses pga. kullsyren, der opløser sig i regnvand og giver en mere letopløselig calciumhydrogenkarbonat af kalkmørtelen, og når kullsyren fordamper igen, f.eks. ved tørring, udfældes den uopløselige calciumcarbonat igen og opbygger aflejringerne.
Det er korrekt, men jeg tror ikke TS vil gå ind på molekylniveau her, men vil vide, hvordan han får fjernet kalkudfældningerne.

Saltudfældning som neo var inde på er noget andet og sker, når fugt vandrer gennem betonen, da bliver det mere som roser på væggen, og det ser vi ikke her. Og da handler det så selvfølgelig ikke om almindeligt salt, men forskellige slags kalk.
Begge opløses effektivt af Gel Hammer.

I denne situation er det et æstetisk spørgsmål, da BRF'en har en igangværende sag.

• Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
P PatrikBL sagde:
Bed dem om ikke at bruge saltsyre, du vil få problemer med ir, hvis det sprøjter på andre dele som plader og vinduer. Saltsyre stoppede man med at bruge for 20 år siden.

Det er kalk, mørtel indeholder ikke salt, men derimod kalk, du bør ikke lytte til neo11.

Trist med forsikringssag, jeg håber det løser sig for jer så småningom.

Af ren nysgerrighed, hvilket firma var hovedentreprenør?
City Entreprenad i Malmö AB, hold dig væk fra dem og de selskaber, de er involverede i.

• Synes
PatrikBL
  • Laddar…
N
P PatrikBL sagde:
Det er korrekt, men jeg tror ikke TS vil gå ind på molekylniveau her uden vil vide hvordan han fjerner kalkudfældningerne.

Saltudfældninger som neo var inde på er noget andet og sker når fugt vandrer gennem betonen, da bliver det mere som roser på væggen og det ser vi ikke her. Og da handler det selvfølgelig ikke om almindeligt salt men forskellige slags kalk.
Begge opløses effektivt af Gel Hammer.

I denne situation er det et æstetisk spørgsmål da BRF’en har en igangværende sag.
Himla snak om gel hammer, får du provision?

N neo11 sagde:
Hold da op med at snakke så meget om gel hammer, får du provision?
Niks ikke en krone, det er bare godt.
Fortsæt med at arbejde med din syre og murske, før chefen ser dig stå og fjolle rundt med mobilen.

N
Ok, fortsætter med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.