Hej!

Husene i vores område har sådanne fine kalkudfældninger, se billeder. Nogle spørgsmål:

1. Jeg har forstået, at man kan vaske det væk med fortyndet saltsyre. Fjerner det også farven på den malede puds?
2. Plejer kalkudfældningerne at forsvinde helt med tiden? Husene er opført i 2019 og er bygget med prefab betonelementer. Mest en tanke om man skal udbedre det nu eller afvente, det er gået ca. 5 år nu.

Tak på forhånd.

• Væg med orange maling viser hvide kalkaflejringer ved siden af en hvid dør. Nederst ligger en gul sæk og tagplader.
  • Facade med mursten og hvide kalkudfældninger under et vindue. Hus opført med præfabrikerede betonelementer, billedet viser en del af facaden.
  • Kalkudfældning på malet pudsfacade af et hus fra 2019, viser hvidt aflejringsmærke på betonen.
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Er der fugt bag pudset og murstenene?
For at mørtlen skal binde, er der brug for fugt, så start med at kontrollere det.

• Synes
Qwerty987654
  • Laddar…
P PatrikBL sagde:
Er der fugt bag pudset og murstenen?
For at mørtlen skal falde, er der brug for fugt, så begynd med at kontrollere det.
Ingen anelse, indtil videre i hvert fald. Det er altså beton, der enten er pudset og malet, eller beton og dekortegl (glemte at skrive det). Hverken puds eller dekortegl slipper i hvert fald.

N
Vær forsigtig med saltsyre, hvis det sprøjter op i øjnene når du fortynder, kan du blive blind.
Saltsyren ætser alt med kalk væk, så ja.
Den fjerner farven, som er baseret på kalk.
Men jeg synes, det ligner saltudfældninger.
Tror faktisk ikke syre fjerner salt overhovedet.
Jeg plejer at bruge en hammer eller en skarp malerskraber, når jeg fjerner saltudfældninger.
Netop disse udfældninger er nok ret usædvanlige, det føles som en form for byggefejl/materialefejl.
Men mine erfaringer er, at udfældningerne ikke forsvinder med tiden.

Kan tage fejl, men har aldrig set sådan nogle kalkudfældninger.

V Vinterkatten sagde:
Ingen aning, än så længe iaf. Det er altså beton som enten er pudset og malet, eller beton og dekortegl (glemte at skrive det). Hverken puds eller dekorplader slipper iaf.
Uanset hvad det er for udfældninger, så må der være fugt involveret for at det skal fælde.

Mest sandsynligt, kalkudfældninger, synes det ser ud som om at pudset har krakeleret, i revnerne kan fugt komme ind og forårsage kalkudfældninger.
Du burde kontakte en sagkyndig som kan se på det på stedet.
Spild ikke tid på at forsøge at fjerne udfældningerne uden sørg for at årsagen til dem forsvinder så de forsvinder med, i modsat fald vil de fortsætte.

Hvis det er dryppet ned på andre ting, kan bruge Gel Hammer, men vær forsigtig og læs instruktionen omhyggeligt så du ikke anvender den på overflader som kan ætse.

Salt er mindre sandsynligt.

• Synes
Vinterkatten og 1 anden
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Vær forsigtig med saltsyre, stænker det op i øjnene når du fortynder, bliver du blind.
Saltsyren ætser alt med kalk væk, så ja.
Den fjerner farven, der er baseret på kalk.
Men jeg synes, det ligner saltudtræk.
Tror faktisk ikke syre fjerner salt overhovedet.
Jeg plejer at bruge hammer eller skarp malerskraber, når jeg fjerner saltudtræk.
Netop disse udfældninger er nok ret usædvanlige, føles som en form for byggefejl/materialefejl.
Men mine erfaringer er, at udfældninger ikke forsvinder med tiden.

Kan tage fejl, men har aldrig set sådan kalkudfældninger.
Det er faktisk ret almindeligt, når pudset revner, murværk og puds indeholder meget kalk for at smøre materialet og gøre det mere letbearbejdeligt.
Kommer der fugt ind i pudset, bliver der kraftige udfældninger.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
Hvis man ser på de 3 "dråber" under teglet, så ligner det salt. Har ikke set kalk stoppe sådan. TS kan jo føle på dem, er de hårde er det salt. Er de porøse er det kalk.

Er det kalk, så kan det jo vaskes væk med svag saltsyre på murstensvæggen i hvert fald. Eller bruge tør rodbørste/skurebørste.
https://www.clasohlson.com/se/Skurb...It5RnpxEtmaw_rGYQmik8buK4oy3G9ncaAqNhEALw_wcB
Fungerer nok også på salt.

Senest redigeret:
N
P PatrikBL sagde:
Det er ret almindeligt faktisk når pudset sprækker, mur og pudsbindemiddel indeholder meget kalk for at smøre bindemidlet og gøre det mere letbearbejdeligt.
Kommer der fugt ind i pudset så bliver der betydelige udfældninger.
Facaden er fra 2019, helt ny.
Skulle ikke sprække hvis det var gjort på den rette måde,
og ser ud som krympesprækker på billedet.
Ja, det regner jo på alle facader.
Hvordan mener du at det kommer ind fugt?

N neo11 sagde:
Facade er fra 2019, helt ny.
Ville ikke revne hvis det var gjort på den rigtige måde,
og ser ud som krymperevner på billedet.
Ja, det regner jo på alle facader.
Hvordan mener du, at der kommer fugt ind?
Ja, helt klart krymperevner formentlig fordi man dels har forsømt fugthærdningen og at der måske mangler et net, eller har net af forkert dimensionering da det blev pudset, men for andres skyld behøver vi ikke gå ind i sådanne detaljer når spørgsmålet gjaldt at slippe af med kalkudfældninger.
Ellers skal vi måske begynde at remse Hooks lov op og beregne hvilket net der burde være i pudset for at modstå krymperevner.
Disse revner fortsætter opad på facaden så langt vi kan se på billedet der er taget.
Det er tilstrækkeligt med slagregn på facaden for at der skal transporteres vand gennem revnerne, kan også være tilstrækkeligt med dugpunktet.

Murstensfacaden er mere problematisk, med tanke på mængden af kalk der er udfældet så kommer der vand ind bagved den, det kan der absolut gøre på en murstensfacade, fugten finder dog sin vej ud på det forkerte sted, man plejer at lægge tæt lag for at styre vandet til drænhuller nederst, det synes ikke at fungere her eftersom det kommer ud over et vindue.
Dråberne ligner kalk, salt er meget mere porøst end kalk.
Uanset hvad er murstensfacaden forkert udført, er den fra 2019 så har han til 2029 på sig til at tage op byggesjusk med udføreren, dog ligger bevisbyrden på ham, derfor bør han tage en sagkyndig der kan skrive en rapport som grundlag når han skal påberåbe sig byggesjusk.

Du mener at det skulle være klorider, hvor mener du de skulle komme fra?
Det er mange år siden man holdt op med at bruge salt som accelerator.
Og skulle det være salt så ville det opløses med rent vand.

Jeg ville anbefale ikke at bruge saltsyre, Gel Hammer er et meget bedre alternativ da det er brugervenligt og ikke skader andre dele af huset hvis det drypper eller stænker.
Man påfører det og efter 45 min vasker man det af. Murstenene kan have brug for at blive fugtet inden så de ikke suger al væsken for hurtigt.

Senest redigeret:
  • Synes
HRAndesn og 2 andre
  • Laddar…
På kortet med facade-teglet synes jeg, at det ser ud som en horisontal revne, der løber langs væggen. Er det sådan, så kommer der meget vand ind den vej.
Horisontal sprække i brune mursten, markeret med rød linje, på en facade. Hvid plet nederst på billedet. Potentiel vandindtrængningsfare.

N
P PatrikBL sagde:
Ja helt klart krympesprækker sandsynligvis fordi man dels har misset fugthærdningen og at der måske mangler net, eller har net af forkert dimensionering når den blev pudset, men for andres skyld behøver vi ikke gå ind på sådanne detaljer når spørgsmålet handlede om at slippe af med kalkudfældninger.
Ellers kunne vi begynde at remse hooks lov op og beregne hvilket net der burde være i pudset for at modstå krympesprækker.
Disse sprækker fortsætter opad på facaden så langt vi kan se på billedet der er taget.
Det er nok med slagregn på facaden for at det skal transporteres vand gennem sprækkerne, kan også være nok med dugpunktet.

Murstensfacaden er mere problematisk, med tanke på mængden af kalk der er udfældet så kommer der vand ind bagved den, det kan det absolut gøre på en murstensfacade, fugten søger sig ud på det forkerte sted dog, man plejer at lægge tætningslag for at styre vandet til dræningshuller nederst, det ser ikke ud til at fungere her eftersom det kommer ud over et vindue.
Dråberne ser ud som kalk, salt er meget mere porøst end kalk.
Uanset hvad er murstensfacaden forkert udført, er den fra 2019 så har han til 2029 til at tage byggesvigt op med udføreren, dog ligger bevisbyrden på ham, derfor bør han tage en sagkyndig med som kan skrive en rapport for underlag når han skal påberåbe sig byggesvigt.

Du mener at det skulle være klorider, hvor mener du at det skulle komme fra?
Det var mange år siden man stoppede med at bruge salt som accelerator.
Og skulle det være salt så ville det opløses med rent vand.

Jeg ville anbefale ikke at bruge saltsyre, Gel Hammer er et meget bedre alternativ da det er brugervenligt og ikke skader andre dele på huset hvis det drypper eller sprøjter.
Man påfører det og efter 45 min vasker man det af. Murstenen kan have brug for at blive fugtet inden så det ikke suger al væske for hurtigt.
Langt indlæg, er ikke enig i alt.
Men der findes vel egentlig kun et net til puds.
Men salt og kalk ligger ret tæt på hinanden, dette kan måske bruges til rengøring.
https://www.se.weber/byggkemi/byggkemiprodukter/weber-murtvatt-kalksalt

Centano Centano sagde:
På kortet med fasadteglet synes jeg det ser ud som en horisontal revne, der løber langs muren. Hvis det er tilfældet, kommer der meget vand ind den vej.
[billede]
Ja pokker den missede jeg på det billede.

N neo11 sagde:
Langt indlæg, er ikke enig i alt.
Men der er egentlig kun ét net til puds.
Men salt og kalk ligger ret tæt på hinanden, dette kan måske bruges til rengøring.
[link]
Det står dig selvfølgelig frit at være uenig, men giv ikke råd baseret på gætterier.
Saltudtræk er det ikke i hvert fald, man behøver ikke skrabe salt af.

Der findes flere forskellige net til puds, men vi ved ikke om det er tynd- eller tykpuds, eller om der er isolering bagved, det vi har fået at vide er, at pudset sidder på en betonfacade.

Webers produkt er lignende, men Gel Hammer er bedre, men jeg foretrækker Gel Hammer, synes den er mere skånsom mod andre materialer og mere effektiv mod kalk.
https://www.wurth.se/produkter/kemi/rengoring/betongborttagning-gel-hammer/#/

Men som sagt, TS bør afhjælpe årsagen, hvilket er skaderne, det bør gå på garantien, hvis han ikke har lavet renoveringer, der har påvirket facaden eller fået huset til at sætte sig.

• Synes
Vinterkatten
  • Laddar…
N
P PatrikBL sagde:
Det står dig selvfølgelig frit at være uenig, men giv ikke råd baseret på gætteri.
Saltudtrækninger er det i hvert fald ikke, man behøver ikke skrabe salt væk.

Der er flere forskellige net til puds, men vi ved ikke om dette er tynd- eller tyk-puds eller om der er isolering bagved, det vi har fået at vide er, at pudsen sidder på en betonfacade.

Webers produkt er lignende men Gel Hammer er bedre, men jeg foretrækker Gel Hammer, synes den er mere skånsom mod andre materialer og mere effektiv mod kalk.
[link]

Men som sagt, TS bør afhjælpe årsagen, som er skaderne, det bør gå på garantien hvis han ikke har lavet renoveringer der har påvirket facaden eller fået huset til at sætte sig.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/armering/weber-323-nat
Er det eneste net der bruges ved pudsning af tyk-puds.
Og dette net er det eneste der bruges ved tyndpuds.
https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/armerng/webertherm-397-ef-nat
Og selvom der er isolering bagved, så bruges samme net som tyk-puds, weber 323.
Dit gel hammar ser ud til primært at være til fjernelse af beton og cement, men virker også på kalk.
Men den forhandler lader til ikke at være baseret på viden om puds. Så ville aldrig have brugt den i dette tilfælde.
Har du nogensinde holdt en murske i din hånd? Eller bare læst på nettet?

Senest redigeret af en moderator:
N neo11 sagde:
[link]
Er det eneste net, der bruges ved pudsning med tyk puds.
Og dette net er det eneste, der bruges ved tyndpuds.
[link]
Og selvom der er isolering bagved, bruges samme net som tyk puds, weber 323.
Dit gel hammar synes primært at være til fjernelse af beton og cement, men virker også på kalk.
Men den forhandler synes ikke at være baseret på viden om puds. Så ville aldrig have brugt den i dette tilfælde.
Har du nogensinde holdt en murske i din hånd? Eller bare læst på nettet?
Du må være det største fjols jeg har hørt længe her.
Var en del at drikke i går ser jeg, godt for dig, men for alles trivsel, undgå at skrive på forum når du drikker.

Du kan bruge din saltsyre og webers fjerner hjemme hos dig, men giv ikke andre forkerte råd.

• Synes
Vinterkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.