Jeg har slået al gammel cementpuds ned fra ydervæggene i kælderen og har nu en grov overflade af ren beton, som jeg tænkte kalkpudse pga. fugtbelastning.
Tænkte sætte op pudsnet (eller er det overkill?) og derefter kaste kalkpudsen på. Er der nogle andre tricks, man bør kende til udover det, der står på forpakningen (har købt Combimix Kalkbruk D Grov, håber det er den rigtige type)
Jeg vil have et "rustikt" look, og væggen behøver ikke blive jævn.
Tænkte sætte op pudsnet (eller er det overkill?) og derefter kaste kalkpudsen på. Er der nogle andre tricks, man bør kende til udover det, der står på forpakningen (har købt Combimix Kalkbruk D Grov, håber det er den rigtige type)
Jeg vil have et "rustikt" look, og væggen behøver ikke blive jævn.
Pudsnets forstærker væggen. Men det vigtigste er, at du skal prime først, hvis du ikke har tænkt dig at måle alt. Gammel beton hæfter puds dårligt på. Husk, at du skal lægge mindst 2 lag fra det indre lag. Beton i bunden. Typ Et lag b puds - et lag c puds. Dette for at undgå revner, der ikke absorberes af pudsen. Ønsker du mere kalkpuds, kan du ganske enkelt vælge en mørtel, der ikke indeholder lige så meget cement. Princippet er alligevel hårdere i bunden og blødere længere ude.
Tak! Primer havde jeg ikke tænkt på!Silver78 sagde:
Pudsnet forstærker væggen. Men det vigtigste er, at du skal prime, inden du starter, hvis du ikke har tænkt dig at måle alt. Gammel beton hæfter dårligt på pudsen. Husk, at du skal lægge mindst 2 lag fra det indre lag. Beton i bunden. Typ Et lag b puds - et lag c puds. Dette for at undgå revner, der ikke absorberes af pudsen. Hvis du vil have mere kalkpuds, skal du simpelthen vælge en mørtel, der ikke indeholder så meget cement. Princippet er alligevel hårdere i bunden og blødere længere ude.
Jeg forstår det som, at kalkpuds ikke indeholder nogen cement overhovedet og er meget blødt (i med almindelig puds i det mindste)?
Kalkpuds indeholder kalk og 25% sand. Der er fordele og ulemper ved sådan puds. Den suger let fugt, men afgiver også fugt let. Den er meget blød og kan optage store bevægelser. Personligt kan jeg bedre lide kc mørtel. For det er lidt af en blanding af forskellige egenskaber. Den er hårdere, men optager stadig nogen bevægelser.
I mit tilfælde vil jeg undgå pudsafskalning selvom der skulle komme fugt udefra, og der har jeg forstået, at hydraulisk kalkpuds er det sikreste.
Som total nybegynder inden for puds, hvordan sætter man bedst pudsnettet op? Biltema sælger pudsnet billigt (omkring halvdelen af prisen mod Byggmax) og har mærler som fastgørelsesmetode. Lidt usikker på, om man kan banke dem direkte ind i beton? Mine betonvægge er dog ret porøse, de sparede nok på cementen i 1936. Med disse mærler burde nettet komme tæt på væggen.
Har set andre mere avancerede fastgørelsesanordninger med afstandsstykker der skrues fast i væggen, måske er det et bedre valg?
Som total nybegynder inden for puds, hvordan sætter man bedst pudsnettet op? Biltema sælger pudsnet billigt (omkring halvdelen af prisen mod Byggmax) og har mærler som fastgørelsesmetode. Lidt usikker på, om man kan banke dem direkte ind i beton? Mine betonvægge er dog ret porøse, de sparede nok på cementen i 1936. Med disse mærler burde nettet komme tæt på væggen.
Har set andre mere avancerede fastgørelsesanordninger med afstandsstykker der skrues fast i væggen, måske er det et bedre valg?
Nu har jeg ingen idé om, hvordan det ser ud. Men hvis det er kalkpuds fra tidligere, så findes der lidt forskellige måder at få det til at se pænt ud.G Galten sagde:
Vil du gøre det klogt på grunden, så er det at banke alt ned, børste og vaske væggene, lade det tørre, primer, net med afstandsstykker. Dobbeltnet i alle hjørner og udsatte punkter som dørposter osv. På med et lag kc-mørtel, pudsemørtel d eller kalkmørtel, hvis du vil, at væggen skal ånde bedre. Derefter maler du med silikatmaling eller kalkmaling. Begge typer maling har deres fordele og ulemper, men frem for alt handler det om det æstetiske look. Vælger du kalkpuds, som er hugroskopisk, så er kalkmaling at foretrække, da det ikke sprækker lige så let, hvis du har en del bevægelser i væggen.
Alternativ 2 er at banke alt ned, der er "bom", dvs hvor pudset har løsnet sig. Vaske og børste hele væggen, prime hele væggen og pudse med lignende pudsemørtel, som resten af væggen består af, der hvor du har banket ned. Male hele væggen. Tænk bare på at male en hel væg samtidig, da det ellers vil blive farveforskelle. Hvis malingen løber tør og ikke rekker til den anden side, så brug en helt ny blanding.
Jeg forstår det som, at jeg bør fastgøre pudsnettet med afstandsstykker, som er fastgjort ordentligt i væggen (altså plug og skrue)
Fugt væggen og derefter på med kalkmørtel eller kc-mørtel. Og så jævn det så godt som muligt med en langskånska. Væggen er ret ujævn som den er, men det generer mig ikke, hvis det bliver lidt "rufffet"
Fugt væggen og derefter på med kalkmørtel eller kc-mørtel. Og så jævn det så godt som muligt med en langskånska. Væggen er ret ujævn som den er, men det generer mig ikke, hvis det bliver lidt "rufffet"
Hvad er det røde, jeg ser i bunden af billedet? Svært at se. Men det ser ud til, at det er et andet materiale.
Der er så meget af pudset, der alligevel er væk. Netter du, så fjerner du bevægelses-effekten, der opstår, hvor to forskellige materialer møder hinanden.
Der er så meget af pudset, der alligevel er væk. Netter du, så fjerner du bevægelses-effekten, der opstår, hvor to forskellige materialer møder hinanden.
Efter at kigge lidt nærmere på det, så skulle jeg have gjort sådan her.
Vaske og børste. Påfør primer eller tyndgrund.
Nete med klammer/skruetap i udsatte områder. Alle hjørner.
Hvis du vil have det lige, så sæt opadgående brædder op, som du kan stryge af mod hver anden meter. Påfør et lag puds C, men efterlad cirka to cm til overfladelaget. Lad hærde mindst et døgn. Påfør overfladepudset. Lad hærde to døgn. Fjern brædderne og fyld op med først puds C indvendigt og så overfladepudset. Vær absolut ikke i hast med at male.
Kører du på fri hånd, så er en retskive meget praktisk at have i forskellige længder. Gerne med libelle. At have længder over 2 meter er sjældent nødvendigt.
Vaske og børste. Påfør primer eller tyndgrund.
Nete med klammer/skruetap i udsatte områder. Alle hjørner.
Hvis du vil have det lige, så sæt opadgående brædder op, som du kan stryge af mod hver anden meter. Påfør et lag puds C, men efterlad cirka to cm til overfladelaget. Lad hærde mindst et døgn. Påfør overfladepudset. Lad hærde to døgn. Fjern brædderne og fyld op med først puds C indvendigt og så overfladepudset. Vær absolut ikke i hast med at male.
Kører du på fri hånd, så er en retskive meget praktisk at have i forskellige længder. Gerne med libelle. At have længder over 2 meter er sjældent nødvendigt.
Tak for alle tips!
Det røde på billedet er gammel puds med maling på, det skal også fjernes, før jeg starter. Sjunede lidt simpelthen.
Jeg har ikke målt væggens vinkel, men det ser vinkelret ud med øjemål. Det er mest ujævnt, fordi jeg har kørt ujævnt med slibemaskinen.
Det røde på billedet er gammel puds med maling på, det skal også fjernes, før jeg starter. Sjunede lidt simpelthen.
Jeg har ikke målt væggens vinkel, men det ser vinkelret ud med øjemål. Det er mest ujævnt, fordi jeg har kørt ujævnt med slibemaskinen.

Det går ikke hurtigt, men nu har jeg påført kalkvand på væggene for at binde dem sammen, så de ikke falder sammen ved berøring (så et tip om det på en blog, håber det er korrekt).
og sat op pudse-mesh. Nu leder jeg efter passende pudsestrips. Gætter på, at jeg har brug for omkring 15 mm tykke, så retskinnen kan bevæge sig frit. Men hvor finder man det? Tak, den tyndeste liste på byggmax er 28 mm tyk, føles unødvendigt tykt at pudse?