Hej!

Jeg har aldrig fliset med mosaik før og tænker nu at gå i gang med det i køkkenet over køkkenvasken, men der er et lille (håber jeg) problem der, da hanen sidder i væggen og ikke i køkkenvasken! :o Så mit spørgsmål er, hvordan jeg håndterer det hele. Skal jeg starte fra den ene side og gøre det bedste jeg kan, når jeg når frem til hanen, eller er der nogle gode forslag til, hvordan jeg løser dette?

blandare.jpg
Håber på svar. :D

Monter kranen væk, så kan du fjerne dækskiverne.

Ja lige præcis! Så kan jeg nok nemmere komme til under, for derefter at sætte hanen tilbage, og dækbrikkerne burde skjule eventuelle skrammer. Nemt når man har tænkt det igennem lidt. Tak for svaret.! :)

Du har brug for en stor unbrakonøgle, når du skal fjerne forbindelserne, tjek med en vvs-firma om størrelsen, så undgår du overraskelsen, når du har løsnet blanderen....

Vi har et antal størrelser på disse nøgler, så en burde passe, ellers må man jo tåle lidt vand over sig, selvom man har slukket det først naturligvis. Men det ordner sig nok. Tak i alle fald :)

Ja, men når du har fjernet blanderen (efter du har slukket for vandet !!) sidder dækpladerne tilbage (som er gevindskåret på tilslutningsniplerne), disse kan du ikke fjerne uden at tage hele nippelen af, og det er der, du har brug for en unbrakonøgle i størrelse 12-14 eller sådan noget (= solid dims), er ikke en størrelse, der findes i normale unbrakosæt.

Aj aj aj!! :o På DEN måde. Så er jeg med. Jeg har jo som sagt aldrig gjort dette, da man hele sit liv har boet i lejlighed, og så tager andre sig jo af disse ting, men nu når man lige har købt hus, så må man jo være lidt alt-mulig-mand selv! Sjovt synes jeg! ;D

Hej,

Dejligt at du skal sætte mosaik, det er nemt og bliver super flot! Jeg satte mosaik i en lejlighed, jeg boede i, og vandhanen så ud præcis som din. Da man var nødt til at slukke for vandet i hele ejendommen for at kunne fjerne hanen (der var ingen afspærringsventiler i lejlighederne), valgte jeg i stedet at skrue dækskiverne ud så langt jeg kunne. Det var så ikke noget problem at smøre lidt fix indenfor skiverne og sætte mosaikstykker ind under.

Du starter med mosaikken langs en væg, og når du når til hanen, sætter du stykkerne en efter en rundt om hanen. Eventuelt kan du bruge halve stykker, for at det skal blive pænt og få plads overalt!

Held og lykke!

/Johan

Hejsa Johan og tak for en Meget hyggelig besked!
Jeg vil nok prøve din variant ;D
Er det ikke let at man ødelægger en masse stykker når man skal klippe dem med tangen ???

/Diana

Hej Diana,

Ja, det er svært at skære mosaikstykker præcis som man vil have dem, men på den anden side behøver de sjældent at være så præcise. Hvis der er et hjørne af en væg, hvor du vil have mosaik højere oppe end i den anden ende, så start der. Det er ikke sjovt at forsøge at dele mosaikstykker for at få perfekt pasform til en to og en halv meter høj væg! Jeg synes dog ikke, man behøver at være så nøjagtig, hvis mosaikstykkerne i et hjørne er lidt forskellige i størrelse, ses det ikke så meget, når fugemassen er lagt ind. Køb lidt ekstra, så det ikke betyder så meget, hvis nogle stykker går i stykker, når du forsøger at dele dem.

Tag et par solide handsker på, når du tager dit eksisterende flise ned, man bliver let overrasket over, hvor skarp en flise kan blive, og et par beskyttelsesbriller er nok heller ikke så dumt!

/Johan

Ja, jeg skal købe ekstra mosaik lige til den sag, og som du siger, solide handsker og beskyttelsesbriller. Man vil jo ikke blive blind på kuppen og miste fingrene :-[ Tak igen for meget god info :D
/Diana

Vi er i gang med at bygge hus nu, kommer til at have tre badeværelser og mosaik i alle. Samt også i køkkenet.

Lykkedes at få fat i 220 m2 glas mosaik rigtig billigt på en konkurs auktion, men vi blev nødt til at købe 2 paller, hvoraf disse 220 m2.

Så nu lægger man mosiak overalt hvor man kan.
;D ;D ;D

;D Ha ha ha! Har man så meget mosaik så selvfølgelig skal det bruges ;) Det kommer til at blive vildt flot! Held og lykke med det!

/Diana

NordiCs sagde:
Lykkedes at få fat i 220 m2 glas mosaik rigtig billigt på en konkurs auktion, men vi blev nødt til at købe 2 pall, deraf disse 220 m2.
::) Nysgerrigt spørgsmål, hvad måtte du give for det bud? ???

Næsten pinligt at sige, men under 50:- kvadraten

;D ;D ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.