Mit køkken leveres med spånplader på væggen. Kan jeg prime direkte på spånpladen og derefter flise, eller skal jeg først sætte gips op og derefter flise på gipsen?

Køkkenvæg med spånplade, hvidt skab og skuffer. Lampesokkel i loftet og plan på væggen indikerer mulig renovation eller ændring.

i Cascos brochure: "I tørre rum går det fint at sætte fliser og klinker med Casco Kakellim 3461 direkte på spånplader."

• Synes
klorena og 1 anden
  • Laddar…
Jeg havde sat 6mm renoveringsgips med forskudte samlinger og derefter primet og flisebelagt på den i stedet. Personligt tror jeg, at det kun er et spørgsmål om tid, før fugerne revner, hvis man flisebelægger direkte på spånplader. Specielt hvis en fuge ender i linje med en pladesamling.

Mine forældres hus fra '73 har spånplader i væggene, og fliser over køkkenvasken. Der er mig bekendt ingen revner.
De har også klinker i gangen direkte på gulvspån. Ingen problemer der heller. Har altså holdt i >40 år nu.
Så åbenbart kan man flise og lægge klinker direkte på spån med godt og holdbart resultat. Jeg var dog ikke så gammel dengang og kan desværre ikke redegøre for, hvordan det er gjort.

• Synes
Martelius og 2 andre
  • Laddar…
Jeg har sat direkte på spån i forskellige projekter. Aldrig noget problem endnu. Jeg anvender primer og almindelig fix, fugemasse.

• Synes
klorena
  • Laddar…
Skal det ikke være først spånplader og så gips? Det har man set i hver eneste byggeprogram, der findes, og sådan har jeg bygget, da vi renoverede herhjemme. Så får man dødt materiale at tapetsere, flise på og spånpladen bagved for nemt at kunne hænge tunge skabe, billeder etc. op uden at skulle bøvle med molly osv. Hvorfor kun spån, føles meget dumsnævert? Eller har de glemt gipsen?

/S

Jeg havde aldrig gjort, det er at arbejde imod naturlovene da spån ikke er et dødt materiale. Men hvordan gør du så med resten af huset? Jeg har spån i mine vægge og næsten alle samlingerne sprækker, jeg sætter gips i alle rum jeg renoverer.

• Synes
Warleod
  • Laddar…
Men nogle få rækker fliser over vasken vil aldrig blive belastet af andet end en opvaskesvamp nu og da. Der findes fleksibelt fix/fliseklæber og fugemasse, hvis man er bange for, at det skal bevæge sig. Jeg ville vælge gips, hvis jeg også skulle lave væggene, men sidder der allerede spån, så virker det unødvendigt at bygge yderligere ud og reducere bordpladsen.

• Synes
klorena
  • Laddar…
I mit tidligere hus sad der fliser på spånplader på en væg. Der revnede fugen hele tiden på netop ét sted, det var fra kanten af et vindue og nedad. Jeg antager, at spånpladen under var sammensat der. Jeg fugede nok den lille bit om 3-4 gange gennem årene.

Jeg har lagt klinker på spånplade. Det skulle ikke være noget problem ifølge byggemarkedet, og jeg har ingen revner endnu 2,5 år senere

Hvilket byggemarked anbefaler det? Alle andre i branchen gør det nemlig ikke.

Der var en fyr på bauhouse som sagde, at det ikke ville være noget problem, så længe det ikke var vådrum, og at jeg primede forinden.

Jeg hang store fliser på krydsfiner men brugte montagelim (pl400) og fugede med vådrumssilikone da jeg var bange for at træet skulle bevæge sig relativt til de stive fliser og sprække fix og fuger. Det ser godt ud 12 år senere, ingen skader.

O
Det ser ud til at være 2 lejre... for og imod... Mange af dem, der er for, har det fungeret for... Mit gæt er, at det kommer til at fungere. Man kan prøve at stramme spånpladen lidt mere... så den bliver så stiv som muligt... Så fliselægge. Jeg tror ikke, det vil bevæge sig så meget, at det revner. Men jeg gætter bare. Derimod ville jeg nok ikke lægge klinker direkte mod en spånplade... Men der bliver det lidt anderledes...

M
237 sagde:
Der var en fyr på bauhaus som sagde, at det ikke skulle være nogle problemer, så længe det ikke var vådrum, og at jeg grundede før.
Ja, bauhaus har jo ry for at have kompetent personale... :confused:

En ven ville have overmalbar malerfuge og blev solgt silikone som "skulle fungere lige så godt". Sjovt så da malingen skallede af overalt, hvor det var fuget... :thumbdown:

• Synes
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.