Jeg bor i et hus, der blev bygget engang før 1906 (jeg har fundet en købskontrakt, der viser, at huset blev solgt i 1906 for 300 kr, desværre står der ikke, hvornår huset blev bygget). Stammen af det gamle røde hus eksisterer stadig, og surprise surprise er denne del i betydeligt bedre stand end den tilbyggede del fra 1975. Nu til mit egentlige spørgsmål. Huset har en smuk (efter min mening i hvert fald), enkel kakkelovn. Jeg har antaget, at denne er original fra dengang huset blev bygget, har jeg ret tror I? Er der nogen her med ekspertise om kakkelovne? Har de forskellige modeller et specielt navn? Er min kakkelovn en "fattigmands-ovn", eller brugte de deres sidste sparepenge for at købe en flottere? Skal/kan/bør man fuge sådan en kakkelovn om? Jeg vil ikke lave fejl, men tror, den ville blive flottere, hvis den blev fuget om. I så fald, hvad fuger man med, der kan tåle sådanne temperaturer? Jeg sætter pris på al den information, jeg kan få! Hav en dejlig aften!
Hvidmalet kakelovn med dekorativ krone, brænde og ildstedstilbehør ved siden af, placeret i stue med trægulv.
 
Jeg er ingen ekspert men lever med kakkelovne. Alderen kan passe, stilen ser rigtig ud. Din hænger sammen, alle dele ser ud til at høre sammen.
Jeg vil anbefale en prøvetryk af skorstensfejer, hvis den ikke har været brugt i lang tid, kan det være et krav.
Er den tæt, behøver intet at gøres, ellers må man tale med en kakkelovnsmager. Det er det indre tegl, der står for tætheden, kaklerne er kun skal. At sætte en kakkelovn op er ikke noget amatørarbejde.
 
U Urban J A sagde:
Jeg er ingen ekspert men lever med kakkelovne. Alderen kan passe, stilen ser rigtig ud. Din hænger sammen alle dele ser ud til at høre sammen.
Ville anbefale en prøvetryk af skorstensfejer, er den ikke brugt i lang tid kan det være et krav.
Er den tæt behøver intet at blive gjort, ellers må man tale med en kakkelugnsmager. Det er det indre murværk som står for tætheden, kakkelen er bare skal. Sætte om en kakkelovn er ikke noget amatørarbejde.
Tak for svar!
Den er fejet og godkendt og den bruges flittigt i den kolde årstid, så så langt er alt roligt. Jeg mener ikke, at jeg skal tage den ned og bygge den om, men bare "fylde i" fugerne på selve kakkelen.
 
Der findes brug for dette, købte selv for mange år siden, da jeg fik en ovn omsat. Han, der gjorde arbejdet, sagde, det mest var kosmetik. Kan ikke huske, hvad det var for brug. Skulle gøres, når ovnen var tørret ud efter bygningen.
 
Microkatten
Flot kakkelovn! Hvis fugningen på kakkelovnen ser lidt træt ud, kan man friske den op selv eller lade en kakkelovnsmager gøre det, hvilket går ret hurtigt. Gysinge har vel en færdigblandet fugemasse, ellers kan man lave det selv, det består mest af kridt plus lidt mere plus pigment. Her er f.eks. Skansens opskrift. Der dukker ret mange resultater op, hvis man googler på fuge kakkelovn.
 
  • Synes
chwi01
  • Laddar…
OBS.
Hvis man skal fuge en kakkelovn, skal den være kold.
Fugerne åbner sig af varmen og går sammen, når den køler af. Fugning på en varm ovn ødelægger kaklerne.
 
Tak for jeres svar! Tolker dem dog som at det i det mindste ikke er noget, man skal gøre. Får se om jeg lægger tid og energi på fugerne eller om jeg bare nyder den som den er. :)
 
Tag et kig på følgende video, hvis du er nysgerrig efter at se, hvordan den ser ud indeni. De gennemgår også fugning til sidst.

 
T tgr_se sagde:
Se denne video, hvis du er nysgerrig efter, hvordan den ser ud indeni. De gennemgår også samling til sidst.

[media]
Tak! :D(y)
 
Claes Sörmland
Jeg er enig, den ser meget århundredeskifte ud i stilen. Har en rund i lignende stil i en lejlighed fra 1905.
 
  • Synes
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Sad en aften og så på min smukke kakkelovn og besluttede mig for at give den lidt kærlighed alligevel, så nu har jeg fået hjem en bøtte Gysinge kakkelovnsfugemasse og 2 nye spjældduske (nyt ord for mig). Skal også prøve at pudse lågerne og den lille runde låge øverst op. Men til det næste spørgsmål: hvordan blander man fugen? Der står på hjemmesiden, at brugsanvisning medfølger, men det gjorde det ikke. :thinking: Nogen der har et tip?

https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/kakelugnsfog
 
I dag fik jeg pludselig arbejdslyst og åbnede dåsen med fog og hør og se, men instruktionerne lå i dåsen! Heldigt at jeg ikke nåede at maile virksomheden og spørge. :rofl: Har i dag vasket kakelovnen af og skrabet diverse snavs og andet jox væk. Fogningen bliver måske i morgen. (y)
 
  • Synes
Jiji
  • Laddar…
Nu er den færdig, og den blev præcis som jeg har drømt om! Som prikken over i'et opdagede jeg, at lågerne havde et sirligt mønster og var mærket Gust. Eriksson Eskilstuna, hvilket borger for, at den er præcis lige så gammel som huset. Lykkelig nu! :love:
Dekorativ kakkelovn med sirligt mønster og mærket "Gust. Eriksson Eskilstuna" i stue, flankeret af plante og lampetter. Hvid porcelænskakkelovn med forgyldt luge og sirligt mønster, placeret i en stue med parketgulv og planter, ved siden af en lampe på et bord. Hvid kakkelovn med en metal låge i et hjørne, delvis skygget af en plante på gulvet. Gammel kakkelovn med sirligt mønster og skinnende overflade, mærket Gust. Eriksson Eskilstuna. Messinglåge med detaljeret mønster og skilt af Gust. Eriksson Eskilstuna. Lågen er en del af et gammelt byggeprojekt, matcher husets alder. Messingluke med sirligt mønster mærket Gust. Eriksson Eskilstuna, monteret i væg med dekorative fliser. Hvid dekoreret kakkelovn med udsmykkede mønstre og en rund messingdetalje. Dekorativ keramisk kamin med sirligt mønster, toppet med messingdetalje, mærket Gust. Eriksson Eskilstuna. Messingdør med skilt indgraveret "Gust. Eriksson, Eskilstuna" og sirligt mønster. Vintage design, tidssvarende til gammelt hus. Messinglåge med indgraveret sirligt mønster og to messingknopper, mærket Gust. Eriksson Eskilstuna, skinnende i dæmpet lys. Brun metallbeslag monteret på væg med tilhørende snoretræk, detaljeret snedkerkonstruktion i historisk stil, passer til ældre husinteriør.
 
  • Synes
skogstomten og 4 andre
  • Laddar…
Har samme huller og lignende ovn, bare rund. Huset skal være fra 1880, men ovnen kan jo være blevet tilføjet senere.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.