Nogen der har prøvet at flise direkte på gipsmørtel?
Jeg har en ujævn plankevæg i køkkenet og lidt sparsom plads frem til blanderen. Tænkte derfor at støbe en jævn overflade med mørtel i stedet for at sætte plader op. Spørgsmålet er, om det holder til fliserne, og om det revner, når væggen bevæger sig... væggen er af 50 mm fer og not planke...

Lyder som en dårlig idé.

Sæt en renoveringsgips i stedet, som du limer med passende konstruktionslim.

Udover at din mørtel vil revne, skal du overveje, hvilken mørtel du bruger, vandet i fixet må ikke opløse det, du har spartlet med.....

Jo. Det var min første tanke men jeg mistænker at udstikkene i planken vil knække gipsen. Jeg kunne jo selvfølgelig skarve gipsen ved siderne af udstikkene for at undgå brydevirkning på pladerne, men så bliver væggen jo ikke lige...

Måske bliver det til at tage frem elhøvlen alligevel... Vil egentlig undgå dette, kedeligt at gøre indgreb på væggen hvis man vil tage frem denne senere...

Du kan "lime" fast en renoveringsgips (6mm) med gipsputz, det bliver stærkt og fint, bare du sørger for, at du får dækket overalt på bagsiden af gipsen. Pas på med "buler" og fordybninger!
Jeg brugte en lang vaterpas til at trykke gipsen på plads, så den blev nogenlunde plan, da jeg gjorde det samme på beskadigede letbetonvægge.

Det bliver nok sådan jeg gør. Spørgsmålet er bare, hvordan b4a brugen fæster på træ. Nogen der ved?

Ved ikke hvad b4a er men gipsputs hæfter godt på træ. En lille vask af træet kan være godt hvis det er gammelt og "støvet".

Ville være godt ikke b4a :-)

• Synes
kulle
  • Laddar…
...i stedet for brug, konstruktionslim som garanteret hæfter...

MathiasS sagde:
...istället för brug, konstruktionslim som garanteret fæster......
Jo, men om problemet var at plankerne er ujævne så lærer jo ikke en renoveringsgips blive plan med konstruktionslim...?

Man kan jo gipsmure kun og flise på det, problemet er, hvordan man skal få det lodret uden retskinner (Du skriver at du har lidt plads). Dog tror jeg, der findes så lavt byggende skinner som 4mm (Selv har jeg kun brugt 6mm).

Man fastgør skinnerne lodret med vaterpas, det er nok med nogle klatter rotband for at fastgøre.

Ved, at murere bruger masonite, som de hiver fast i mørtelen som aftræksbaner nogle gange, når de pudser. Det kunne nok fungere for mig... burde jo være nok med nogle mm mørtel bag masoniten... væggen er jo mest ujævn horisontalt.

Masonit er jo ikke direkte stabilt, kan blive vobbligt resultat

Det suges fast i mørtlen og bliver stabilt... bør være nyt og lige...

Hvorfor ikke lime repgipsen med fix?
Et andet trick er at rette op repgipsen nogle steder, så man får den lige.
Så bor hul i et passende antal steder og brug fugeskum for at få den stabil :)

Du kan vel også tage de værste rygge ned med elhøvl :-)

Poler lodret og glat bygger jo mindst, og som jeg forstår, var det et krav

edit: den vil blive suget fast og følge væggen mao ikke lige, du skal have et stiftmateriale

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.