Hej

Som overskriften siger, skal jeg flise om i køkkenet! Der er dog opstået nogle spørgsmål! [første gang jeg skal flise]
Da jeg fjernede de gamle fliser, der sad over køkkenvasken, så jeg, at der er en slags lag mellem fliserne og væggen (beton). Det ser ud som om, de har malet med en plastfarve, inden de flisede. Er dette et must på en betonvæg?
Jeg havde bare tænkt mig at skrabe al gammel spartelmasse af og få en ren betonvæg at flise på!

En anden ting, som jeg finder mærkelig, er, at bag hver flise (10x10) har der været en "klat" mørtel, der har fastgjort flisen. Jeg tror, det blev fliset omkring år 69, måske gjorde man det på den tid... eller sjusk...

Er der noget, I synes en uerfaren skal tænke på, inden jeg går i gang med at sætte fliserne op? (5x5)!

Mvh/Johan

Nej, at flise på maling er bare dårligere, fjern den du. Og at de satte fliserne på klatter var ret almindeligt på den tid.

Sørg for at få et helt jævnt underlag, hvis du skal spartle, skal du ikke bruge almindeligt tørrende spartelmasse, men en cement- eller gipsbundet spartel.

Laget bag pladerne er måske en gammel fugtspærre. Køkkenet er jo ikke et vådrum, så der behøves ingen ny tætningsmembran, og specielt ikke på beton (jeg tætningsmembranerede dog selv lige bag ved blandere).

At klikere mørtel på kan jo være ok i et køkken, men det går hurtigere/bliver bedre med den tandede spartel.

Mål, mål og mål igen, så du ikke kommer ud for nogle "mærkelige" skæringer ved hjørner osv.

Held og lykke!

eluttag_kok_smal.jpg

Ja, det ser ud som om det er en dampspærre! Fliserne, som jeg skal sætte op, er 5x5 og ligger i et "gitter", så de burde være ret nemme at sætte op, da man kan klippe væk flise for flise!!

En anden ting, jeg tænkte på, er når jeg skal lægge den nye bordplade (laminat). Plejer I at tætne langs med væggen, eller er det nok, at der er en fuge der, inden fliserne begynder?

Jeg skal også sænke en vask ned i bordpladen, hvad skal man lægge på som tætlag på en laminatplade? der hvor jeg har skåret væk til vasken!

Skal jeg købe en tandspartel med små tænder? samme størrelse som mellem mine fliser (fugebredde)?
Findes der nogen tommelfingerregel for, hvor meget man skal lægge på? cirka det samme som når man planspartler eller?

Mvh/ Johan

Klippe væk plade for plade, hvordan mener du?

Træk en blød fuge i vinklen mellem fliserne og bordpladen, det er tilstrækkeligt.

Nu ved jeg ikke helt, hvordan du tænker, når du vil have en kam, der har samme tandning som din fugebredde, det er jo to helt forskellige ting? Sandsynligvis er en 6 mm kam passende til dine fliser, eller eventuelt en lidt mindre. Hvor meget man lægger på, afgøres af kammen, det er derfor, den har tænder. Du bruger altså kammen til at trække fixet ud, du behøver ikke spartle fixet først og derefter tand det.

Hej, ja jeg forstod, at man skal "kæmme" spartelmassens ud, men skal man købe en spartelspade, der har lige så store tænder som man har som fuge mellem fliserne?

Klippe fliserne! Mine fliser er fast klæbet på et net af gummi, så man nemmere kan arbejde med dem! Fliserne ligger 6x6 på hver ark, altså er et ark 30x30 cm. Men helt rigtigt, det gælder om at starte i den rigtige ende, så man slipper for at klippe fliserne i en synlig position!!

Er der noget specielt mærke, som I anbefaler (spartelmasse), spiller det nogen rolle, om jeg køber i f.eks. Bauhaus eller hos en flisebutik?

Mvh/

Tak for hjælpen! Det skal blive sjovt at prøve!

JohanLysmask sagde:
Hej japp, jeg forstod, at man skal "kæmme" ud spartlen, men skal man købe en spartelspade, der har lige så store tænder, som man har som fugemellemrum mellem fliserne?
Nej, to helt forskellige ting.

JohanLysmask sagde:
Klippe bort fliserne! Mine fliser er fast klæbet på et gummigitter! for at man skal kunne arbejde med dem lettere!
Jo, men jeg forstod ikke, hvad du mente med, at de var lettere at sætte op, fordi man kan klippe bort flise for flise. Men pyt.

JohanLysmask sagde:
Findes der et specielt mærke, som I anbefaler (spartel), spiller det en rolle, om jeg køber på f.eks. bauhaus eller hos en flisebutik?
Det spiller ikke så stor en rolle, men det skal være cementbunden (i første omgang, gipsbundet går også godt).

Ikke ligefrem den bedste artikel jeg har læst. Blandt andet skal man absolut ikke bruge sandspackel som underlag for keramik. Derudover ser det ud til at være en ret usædvanlig flisemurer på billederne, men det spiller måske ikke så stor en rolle egentlig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.