Hvordan er Kährs skibsgulv? Læste i en avis, at det var lamelparket og i en avis stod der, at det var ædeltræfiner. Hvad er det? Er det ikke ægte træ hele vejen igennem?

Visst er det træ hele vejen igennem...men kun cirka den øverste tredjedel er eg, resten er to lag fyrretræ eller gran som er limede på kryds. På den måde holdes prisen nede, og man får et meget formstabilt gulv med planker, der ikke slår sig eller buer. Jeg har aldrig hørt nogen have noget dårligt at sige om Kährs trægulve, tværtimod.

Aha! Går det godt, selvom man skal have gulvvarme?
(Hmm føler at jeg er totalt urdårlig til gulve ::) )

ved ikke noget om lige det gulv, men Kährs Linnea er et meget følsomt gulv, hvor det er meget nemt at få ridser.

grodan sagde:
ved ikke noget om lige det gulv, men Kährs Linnea er et meget skrøbeligt gulv, hvor det er meget nemt at få ridser.
Har du erfaring med Kährs Linnea og at det nemt får ridser? Jeg ved, at det er et tyndt gulv, men har alligevel hørt, at det er slidstærkt.

Fungerer udmærket med gulvvarme, det er egentlig bedre med parketgulv end massive gulve af den årsag som Kalle fremførte, parketten er meget mere formstabil end massive gulve. Et massivt gulv vil altid svulme/krympe i takt med luftfugtigheden, så uanset hvad man gør, vil der med tiden opstå sprækker mellem plankerne.

Man kan lime planker på f.eks. krydsfiner, men da har man i praksis bygget en lamelparket med ekstra tyk slidflade.

Hvad angår følsomheden over for ridser afhænger det meget af valget af træsort samt selvfølgelig til en vis grad af overfladebehandlingen. Et gulv i f.eks. Ask eller ahorn er meget mere ridsefast end fyr eller gran, og et lakeret gulv bliver hurtigere grimt end f.eks. olieret, desuden er det betydeligt lettere at pifte et olieret gulv op. Samtidig kræver et olieret gulv en del vedligeholdelse, hvilket et lakeret normalt set ikke gør.

Mange valg bliver det.....

Det bedste er at besøge en velassorteret gulvforhandler og tage sig god tid.

Jeg har Kährs Linnea Ekgolv i hele huset. Ok, har tre børn men de er ret rolige. Jeg har aldrig set et gulv blive dårligt så hurtigt.

Okey tak for alle svar :) Jeg undersøgte, om det var olieret eller lakeret, og det var olieret :D
Nej, Kährs Linnea er ikke et gulv, vi ønsker, dels fordi det kun er 7 mm, og dels fordi vi synes, skibsgulve er flottere, og med sine 15 mm kan man slibe det om et par gange, hvis det skulle blive nødvendigt i fremtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.