Jeg har murstensvægge i kælderen, souterrain, som i dag er pudsede med en puds (som ikke er så god) fra 1942, hvilket gør, at det falder i smulder. Værelserne, der nu har puds, skal nu blive soveværelser, så nu tænkte jeg at banke pudsen ned.
Mit spørgsmål er; skal jeg pudse væggene om, eller kan man beklæde dem med noget andet?
// Petra
Mit spørgsmål er; skal jeg pudse væggene om, eller kan man beklæde dem med noget andet?
// Petra
Set ud fra et fugtperspektiv er det et sikkert valg at pudse væggene igen og male med passende maling. Intet kan mugne eller ødelægges.
Et andet alternativ er jo at montere noget plademateriale på metalregler. Et lidt større arbejde måske, men som kan have sine fordele.
Et andet alternativ er jo at montere noget plademateriale på metalregler. Et lidt større arbejde måske, men som kan have sine fordele.
Jeg tænkte lige på at sende et spørgsmål om gipsputs! Det ser ud til at være godt og let at bruge 
Spørgsmålet er så, om det går an at tapetsere over det?
Eftersom to af kælderrummene skal blive soveværelser, vil jeg gerne have muligheden for at sætte tapet op.
// Petra
Spørgsmålet er så, om det går an at tapetsere over det?
Eftersom to af kælderrummene skal blive soveværelser, vil jeg gerne have muligheden for at sætte tapet op.
// Petra
tapetser ikke i kælderen, tapetlim + tapet = organisk materiale = skimmelrisiko
+ at den person, der køber huset efter jer (eller I selv) vil bande som sat_n, hvis I skal fjerne det (harj selv gjort det (bandet ;D )
hvis du nu skal tapetsere, så er det stålregel og gipsplader, der gælder... (luftspalte osv.)
gipspuds er let at arbejde med, jeg har bare smækket det på og så ladet det tørre... så revet de værste kanter af med stålspartlen... så malet med hvid latex en omgang (latex ånder, men tag en anden maling, hvis du har bemærket fugtproblemer tidligere, hvad det nu hedder?)
(edit) jeg kan godt lide looket på huse i Grækenland, deraf dette valg...
+ at den person, der køber huset efter jer (eller I selv) vil bande som sat_n, hvis I skal fjerne det (harj selv gjort det (bandet ;D )
hvis du nu skal tapetsere, så er det stålregel og gipsplader, der gælder... (luftspalte osv.)
gipspuds er let at arbejde med, jeg har bare smækket det på og så ladet det tørre... så revet de værste kanter af med stålspartlen... så malet med hvid latex en omgang (latex ånder, men tag en anden maling, hvis du har bemærket fugtproblemer tidligere, hvad det nu hedder?)
(edit) jeg kan godt lide looket på huse i Grækenland, deraf dette valg...
De eneste farver, der ånder "rigtig dybt", som jeg kender, hedder silikatfarve, kalkfarve, kalkcementfarve. Har selv testet silikatfarve med gode resultater.TiGGrE sagde:
Er pudsen ødelagt, så findes der fugt i væggene (som oftest nederst ved gulvet), og da er andre farver ikke passende.
Men er man parat til at lave hele arbejdet om igen om nogle år, så kan man tage den risiko og male med hvad som helst eller tapetsere over pudsen i en kælder.
gaia
det påstås jo at latexfarve er ikke helt tæt så det bliver sikkert godtTiGGrE sagde:
Håber jeg lykkes med mine til sidst også. Kalkpuds tager mere tid.... men jeg tør ikke med andet i mit gamle hus
gaia
denne billede viser måske bedre 
(væggene er absolut ikke glatte, det er meningen, at de skal have struktur og liv i sig...)
jeg er ikke så bekymret for den gamle puds, det er jo et hus fra -45, så betonhullesten... hvis jeg får problemer (hvilket jeg tvivler på), så gør jeg det bare om, når jeg har tid om 10 år, når mine børn er lidt ældre ;D
sort tag? hvad... har ikke alle det i et eller andet rum

(væggene er absolut ikke glatte, det er meningen, at de skal have struktur og liv i sig...)
jeg er ikke så bekymret for den gamle puds, det er jo et hus fra -45, så betonhullesten... hvis jeg får problemer (hvilket jeg tvivler på), så gør jeg det bare om, når jeg har tid om 10 år, når mine børn er lidt ældre ;D
sort tag? hvad... har ikke alle det i et eller andet rum

biorum 
ved at nogle siger, at gips direkte mod væg med gipsputs som fastgørelsesmiddel er okay, hvis du har drænet
ville personligt ikke gøre det (papir på bagsiden som HVIS det bliver fugtigt vil reagere...)
ved at nogle siger, at gips direkte mod væg med gipsputs som fastgørelsesmiddel er okay, hvis du har drænet
ville personligt ikke gøre det (papir på bagsiden som HVIS det bliver fugtigt vil reagere...)
