Jeg har murstensvægge i kælderen, souterrain, som i dag er pudsede med en puds (som ikke er så god) fra 1942, hvilket gør, at det falder i smulder. Værelserne, der nu har puds, skal nu blive soveværelser, så nu tænkte jeg at banke pudsen ned.

Mit spørgsmål er; skal jeg pudse væggene om, eller kan man beklæde dem med noget andet?

// Petra
 
Set ud fra et fugtperspektiv er det et sikkert valg at pudse væggene igen og male med passende maling. Intet kan mugne eller ødelægges.

Et andet alternativ er jo at montere noget plademateriale på metalregler. Et lidt større arbejde måske, men som kan have sine fordele.
 
Tak for det hurtige svar MathiasS.
Ved du, hvad det plejer at koste at få noget pudset?

// Petra
 
Ikke en anelse!

Nul kroner når man gør det selv.... ;)
 
gipsputs, min personlige favorit... kan du lave grov overflade med, eller fin... bank bare al løs gammel puds væk og sæt g66 på det med bred spartel

aaa.sized.jpg
 
Ser godt ud ! :)
 
Jeg tænkte lige på at sende et spørgsmål om gipsputs! Det ser ud til at være godt og let at bruge :)
Spørgsmålet er så, om det går an at tapetsere over det?
Eftersom to af kælderrummene skal blive soveværelser, vil jeg gerne have muligheden for at sætte tapet op.

// Petra
 
tapetser ikke i kælderen, tapetlim + tapet = organisk materiale = skimmelrisiko

+ at den person, der køber huset efter jer (eller I selv) vil bande som sat_n, hvis I skal fjerne det (harj selv gjort det (bandet ;D )

hvis du nu skal tapetsere, så er det stålregel og gipsplader, der gælder... (luftspalte osv.)

gipspuds er let at arbejde med, jeg har bare smækket det på og så ladet det tørre... så revet de værste kanter af med stålspartlen... så malet med hvid latex en omgang (latex ånder, men tag en anden maling, hvis du har bemærket fugtproblemer tidligere, hvad det nu hedder?)
(edit) jeg kan godt lide looket på huse i Grækenland, deraf dette valg...
 
TiGGrE sagde:
(latex andas, men ta sån annan färg om du har märkt av fuktproblem tidigare, vad det nu heter?)
De eneste farver, der ånder "rigtig dybt", som jeg kender, hedder silikatfarve, kalkfarve, kalkcementfarve. Har selv testet silikatfarve med gode resultater.
Er pudsen ødelagt, så findes der fugt i væggene (som oftest nederst ved gulvet), og da er andre farver ikke passende.
Men er man parat til at lave hele arbejdet om igen om nogle år, så kan man tage den risiko og male med hvad som helst eller tapetsere over pudsen i en kælder.
gaia
 
sååå hed de :) har kørt med silikat tidligere men ikke på dette hus...

har jo dræneret, så ser ingen problemer i mit latexvalg faktisk :)
 
TiGGrE sagde:
sååå hette de :) har kørt med silikat tidligere men ikke på dette hus...

har jo dræneret, så ser ingen problemer i mit latexval faktisk :)
det påstås jo at latexfarve er ikke helt tæt så det bliver sikkert godt :). Du er meget dygtig, TiGGrE. Fine glatte vægge.
Håber jeg lykkes med mine til sidst også. Kalkpuds tager mere tid.... men jeg tør ikke med andet i mit gamle hus
gaia
 
denne billede viser måske bedre ;)

(væggene er absolut ikke glatte, det er meningen, at de skal have struktur og liv i sig...)

jeg er ikke så bekymret for den gamle puds, det er jo et hus fra -45, så betonhullesten... hvis jeg får problemer (hvilket jeg tvivler på), så gør jeg det bare om, når jeg har tid om 10 år, når mine børn er lidt ældre ;D

sort tag? hvad... har ikke alle det i et eller andet rum :P
aam.sized.jpg
 
TiGGrE sagde:
det her billede viser måske bedre ;)

(væggene er absolut ikke glatte, men meningen er, at de skal have struktur og liv i sig...)
Håndværket skal kunne ses! Det ville være kedeligt, hvis overfladen lignede en gipsplade ;).
Skal det blive et fyrrum med det sorte loft?
gaia
 
biorum :)

ved at nogle siger, at gips direkte mod væg med gipsputs som fastgørelsesmiddel er okay, hvis du har drænet

ville personligt ikke gøre det (papir på bagsiden som HVIS det bliver fugtigt vil reagere...)
 
TiGGrE sagde:
biorum :)
AHA! Smart!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.