Vi planlægger at lave om i køkkenet derhjemme. I dag er der en gammel kartoffelkælder under huset, som ikke bruges længere. Tidligere gik man ind udefra, men i forbindelse med dræningen blev den indgang lukket. Jeg overvejer at lave et hul i gulvet med en lem for at kunne komme ned i kælderen, men naturligvis vil jeg have hullet så lille som muligt. Så mit spørgsmål er, hvor stejl kan man lave trappen ned i kælderen, og hvor stort et hul behøves der for dette?

Kælderhøjden er ca. 210-220 cm.

S
vindeltrappe?

Føles som at en spiraltrappe kræver større hul end en almindelig lige trappe

Hvis rummet under køkkenet kun bruges undtagelsesvis, kan en lem være løsningen, som du foreslår. I de huse, der blev bygget i 30'erne og 40'erne, var trappen stejl, måske 75-80 grader, ingen bekvemmelighedsindretning, stort set som hældningen på en almindelig husstige.

En lige trappe kræver også et ret stort hul, da man jo ikke skal slå hovedet mod lemkanten, når man går ned. Så hullet skal være lidt "længere" end trappen er.

En vertikal stige kræver det mindste hul.

Protte

Tanken er, at kælderen kun skal bruges som madlager, måske lidt andre ting også. Så det må nok blive en stejl løsning, tror jeg. Men jeg blev lidt fristet af Puccos tips.

En mandeluge skal være mindst 30*40 cm, derefter er det op til dig, hvor komfortabel/ukomfortabel du vil have nedgangen til kælderen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.