Hejsa!

Vi har et langsigtet kælderprojekt, vi pusler med. Lige nu er vi ved at rive et indrettet rum i kælderplanet. Huset er fra cirka 1948. Et rum i kælderen har været oprejst med træregler og tretex, både gulv og loft. Gulvet er belagt med noget, der ligner asfalt, som også sidder udvendigt på betonen. Vi har stødt på nogle overvejelser.

I loftet sidder der plader, er dette masonit? De føltes så hårde og lidt anderledes, men jeg tænkte at høre, hvad eksperterne siger, eller om dette kan være asbest? Jeg tænkte at sende det til analyse, medmindre nogen overbeviser mig om andet.

En nærbillede af en brun plade, muligvis masonit, der ligger på et trægulv i kælderen. En hånd holder en brun plade med små huller og et grønt mærke, sandsynligvis masonit, mod en baggrund af råvægge og et trægulv. Brunt loft med plader fastgjort med søm, delvist revet puds på vægge, indenfor en kold kælder under renovering. Rustfarvede plader fastgjort med søm på hvid overflade i kælderloft, muligvis masonit, med skader på pladerne.

Pudset er jo blevet ret beskadiget under nedrivningen, men jeg tænker, at det kan repareres og lappes. Men det er meget porøst nogle steder. Hvordan ved man, om pudset kan reddes, eller om man bør tage det hele ned og sætte nyt?

En kælder med lyserøde vægge, synlige ødelæggelser og en rød spand på et trægulv. Spor af nedrivning på væggen. Billede af beskadiget puds omkring en dørkarm. Puds er faldet af i større stykker, og der er synlige skader i hjørnerne og langs kanten. Revne og skadet puds på kældervæg, nær vindueskarmen. Også synlige huller og eksponeret materiale, muligvis relateret til nedrivning. Væg med afskallet puds og eksponerede strukturer i kælder. Synlige huller og revner indikerer skade og potentielle materialespørgsmål. Kældervindue med gule kanter og beskadiget, porøs puds, revner i væggen og loftet. Tydelige tegn på nedbrydning og nødvendige reparationer. En kældervæg med huller og beskadiget puds. En rød spand står på gulvet foran væggen, og der er synlige ledninger til højre.

Asfalten på gulvet (hvis det er det) burde vel fjernes, formoder jeg, eller kan man lade det blive? Det stopper vel fugtvandringen?

En källare under renovering med exponerade träreglar och ett golv täckt av mörk asfaltliknande material, träflisor och verktyg synliga. Rummet i källaren med delvist avlägsnat trägolv, synliga reglar och underliggande yta, bredvid en gul dörr och en grøn radiator på vägg.

Så mistænker jeg, at indervæggene i kælderen kan være af blåbeton. Jeg ved, at man kan måle det med et måleinstrument, men hvordan gør man det lettest?

Nærbillede af beskadiget puds i kælder, der afslører en metalbolt i midten. Omgivende puds er porøst og smuldrende. blåbeton?

Rummet er tænkt at blive brugt som et gæsteværelse med en seng i, hvis muligt. Vi havde ikke tænkt os at lægge gulvvarme eller isolere, bare gøre det lidt økonomisk og enkelt.

Det virkede alligevel ret tørt i rummet, på trods af at det var helt oprejst med træregler mod facaden, siden jeg ved ikke hvor længe. Kælderen er netop drænet og isoleret udvendigt med isodrän. Lige dette rum ligger ikke så langt under jorden, men jorden går måske 1 meter op.

Masonit.

Masonit i loftet. Ser ikke ud som blåbetong i væggen.

Fulkemisten
Det der ser præcis ud som masonit. Glatte på den ene side og karakteristisk "småvafflede" på den anden. Eternitplader er oftest grå, har forskellige andre strukturer (eller glatte) og går ikke i stykker på den måde. De har en særlig klang også, man forstår ligesom, at det er fibercement.

Disclaimer: Analyse er for din egen bekymring og jeg vil ikke fraråde dette ud fra billeder på et forum.

Edit: Pucktrea.

Ok, skønt at høre! Jeg synes også, det ser ud som masonit, men det var netop klangen i dem og følelsen, når jeg holdt i den, som fik mig til at tænke.

Ser ikke ud som blåbetong, nej... Den har en lidt lilla tone og er finere i strukturen end på billedet. Dog kan det være blandet, i mit hus er typ hver tredje/fjerde sten blåbetong og øvrige "vanlig" ytong/lättbetong.

Asfaltpappen i gulvet er almindelig underlagspap. Den er til for at fugtisoleret træværket og isoleringen fra betonggulvet som findes derunder. Pudset reparerer du. Brug en blød kalkmørtel for en sikkerheds skyld.

Ok, tak for svar!

Gulvet har vi ikke rigtigt besluttet os for, hvad vi skal gøre med, men det hælder mod ren beton eller klinker. Men risikoen er, at det bliver lidt koldt, da vi ikke har planer om nogen gulvvarme. Men jeg antager, at vi burde fjerne asfalten? eller kan man lade den være som den er?

Kan man prime og flydespartle direkte på den i så fald?

Helst burde man måske grave ud og isolere nedefra, men energien rækker måske ikke til det.

Skal du ikke bruge træ ovenpå betonen, bør du fjerne asfaltpappen.

Ok, det bliver til at fræse væk asfalten så.

En anden tanke der slog mig, taget ser nu ud som en ost med alle hullerne efter tusind søm der skal repareres.

Loft med mange huller efter skruer eller søm i hvidt puds.

Hvor slemt ville det være at sætte trætag i stedet for at reparere dette? Der er jo ingen beton ovenover, kun et lag puds.

Det bør gå ganske udmærket. Sæt spærbrædder først på c/c 600 mm og derefter træpanel. Hushold med højden. Panelet kan være 12-13 mm.

ok tak! så går jeg med det.

Hvis du ikke allerede er begyndt, så vil det hurtigste og nemmeste være at reparere hullerne med gipsmørtel og derefter påføre et tyndt lag gipsmørtel eller spartle direkte på, hvis du ikke er vant til at pudse loft...

Casaloco
Ser ud til at være slaggeplader i væggen dvs ikke blåbeton. Hvis du vil være helt sikker på evt. radonmateriale, kan du få et firma til at lave en gamma måling.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.