Vi har et langsigtet kælderprojekt, vi pusler med. Lige nu er vi ved at rive et indrettet rum i kælderplanet. Huset er fra cirka 1948. Et rum i kælderen har været oprejst med træregler og tretex, både gulv og loft. Gulvet er belagt med noget, der ligner asfalt, som også sidder udvendigt på betonen. Vi har stødt på nogle overvejelser.
I loftet sidder der plader, er dette masonit? De føltes så hårde og lidt anderledes, men jeg tænkte at høre, hvad eksperterne siger, eller om dette kan være asbest? Jeg tænkte at sende det til analyse, medmindre nogen overbeviser mig om andet.
Pudset er jo blevet ret beskadiget under nedrivningen, men jeg tænker, at det kan repareres og lappes. Men det er meget porøst nogle steder. Hvordan ved man, om pudset kan reddes, eller om man bør tage det hele ned og sætte nyt?
Asfalten på gulvet (hvis det er det) burde vel fjernes, formoder jeg, eller kan man lade det blive? Det stopper vel fugtvandringen?
Så mistænker jeg, at indervæggene i kælderen kan være af blåbeton. Jeg ved, at man kan måle det med et måleinstrument, men hvordan gør man det lettest?
blåbeton?
Rummet er tænkt at blive brugt som et gæsteværelse med en seng i, hvis muligt. Vi havde ikke tænkt os at lægge gulvvarme eller isolere, bare gøre det lidt økonomisk og enkelt.
Det virkede alligevel ret tørt i rummet, på trods af at det var helt oprejst med træregler mod facaden, siden jeg ved ikke hvor længe. Kælderen er netop drænet og isoleret udvendigt med isodrän. Lige dette rum ligger ikke så langt under jorden, men jorden går måske 1 meter op.
Det der ser præcis ud som masonit. Glatte på den ene side og karakteristisk "småvafflede" på den anden. Eternitplader er oftest grå, har forskellige andre strukturer (eller glatte) og går ikke i stykker på den måde. De har en særlig klang også, man forstår ligesom, at det er fibercement.
Disclaimer: Analyse er for din egen bekymring og jeg vil ikke fraråde dette ud fra billeder på et forum.
Ser ikke ud som blåbetong, nej... Den har en lidt lilla tone og er finere i strukturen end på billedet. Dog kan det være blandet, i mit hus er typ hver tredje/fjerde sten blåbetong og øvrige "vanlig" ytong/lättbetong.
Asfaltpappen i gulvet er almindelig underlagspap. Den er til for at fugtisoleret træværket og isoleringen fra betonggulvet som findes derunder. Pudset reparerer du. Brug en blød kalkmørtel for en sikkerheds skyld.
Gulvet har vi ikke rigtigt besluttet os for, hvad vi skal gøre med, men det hælder mod ren beton eller klinker. Men risikoen er, at det bliver lidt koldt, da vi ikke har planer om nogen gulvvarme. Men jeg antager, at vi burde fjerne asfalten? eller kan man lade den være som den er?
Kan man prime og flydespartle direkte på den i så fald?
Helst burde man måske grave ud og isolere nedefra, men energien rækker måske ikke til det.
Hvis du ikke allerede er begyndt, så vil det hurtigste og nemmeste være at reparere hullerne med gipsmørtel og derefter påføre et tyndt lag gipsmørtel eller spartle direkte på, hvis du ikke er vant til at pudse loft...
Ser ud til at være slaggeplader i væggen dvs ikke blåbeton. Hvis du vil være helt sikker på evt. radonmateriale, kan du få et firma til at lave en gamma måling.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.