1,169 læst ·
4 svar
1k læst
4 svar
Kælderisolering både udvendigt og indvendigt.
Jeg har isodrän på ydersiden under jord, men vil tilføje 50mm celleplast på indersiden for også at få isolering på den del, som er over jord. Væggen kan altså ånde udad, og jeg ser ikke noget problem med at hindre varm fugtig indeluft i at trænge ind i væggen, men nogen anden har måske en anden erfaring?
Hvad er dit spørgsmål? Hvis du isolerer indvendige vægge med 50mm cellplast, eller taler vi gulv? Har svært ved at se, hvordan du skal kunne isolere væggene med cellplast og samtidig have en diffusionsåben løsning desværre.B Bengtt sagde:
Kan ingen u-værdier i hovedet men hvis jeg ikke tager helt fejl så er vel 200mm cellplast ovenover et kapillarbrydende lag minimum i Sverige for at klassificeres som isoleret. Garager har vel 200mm. I beboelsesdelen er vel 300mm som gælder, medmindre du vælger en anden klasse på isol såklart.
Ikke gulv, vægge. Kælderen har 1,5 m under jorden og 0,5 m over jorden. Den del, der er under jorden, bliver jo isoleret med 200 mm isodrän, som både isolerer, drænerer og ventilerer på ydersiden. Men jeg kan ikke sætte udvendig isolering over jorden. Derfor tænkte jeg at sætte den på indersiden. Væggen ventilerer jo udad, og indad plejer man jo at have diff-tæt plast. Mon ikke det burde fungere med celleplast altså diff-tæt isolering på indersiden?F Fjonken sagde:Hvad er dit spørgsmål? Hvis du isolerer indvendige vægge med 50 mm celleplast, eller taler vi om gulv? Har svært ved at se, hvordan du skal kunne isolere væggene med celleplast og samtidig have en diffusionsåben løsning desværre
Kender ingen u-værdier i hovedet, men hvis jeg ikke tager helt fejl, så er vel 200 mm celleplast ovenpå et kapillar-brydende lag minimum i Sverige for at klassificeres som isoleret. Garage har vel 200 mm. I beboelsesdelen er vel 300 mm det, der gælder, medmindre du vælger en anden klasse af isolering selvfølgelig.
Du vil altid have fugt i kælderen uanset hvor dræneret det er, da ville jeg personligt aldrig blande plast ind i sådanne miljøer, bygge luftspalter eller en isolering som klarer den miljø. Jeg limede letbetonblokke på alle væggene i kælderen på mit hus i stedet for at forsøge med luftspalter eller isolere indvendigt. Tror de var 70mm tykke derefter puds på det. Om det gav nogen bedre isolerings evne ved jeg ikke da jeg nåede at sælge huset inden vinteren kom. Men en retningslinje er at man skal isolere på den kolde side. Og aldrig blande plast eller organisk i en kælder. Håber det har givet dig nogle svar i det mindste.B Bengtt sagde:Ikke gulv, vægge. Kælderen har 1,5m under jord og 0,5m over jord. Den del som er under jord bliver jo isoleret med 200mm isodrän som både isolerer, drænerer og ventilerer på ydersiden. Men jeg kan ikke sætte udvendig isolering over jord. Derfor tænkte jeg at sætte den på indersiden. Væggen ventilerer jo udad og indad plejer man jo at have diffusionstæt plast. Burde det ikke fungere med cellplast altså diffusionstæt isolering på indersiden?
Bør gå godt. Jeg har sandwichvæg af to sider beton med mellemliggende isolering og porodrän udvendigt siden 20 år.B Bengtt sagde:Jeg har isodrän på ydersiden under jord men vil tilføje 50mm cellplast på indersiden for også at få isolering på den del, der er over jord. Væggen kan altså ånde udad, og jeg ser ikke noget problem med at forhindre varm fugtig indeluft i at trænge ind i væggen, men måske har nogen anden en anden erfaring?
Klik her for at svare