Hej!
Jeg skal bygge en lille kælder, som skal udgøre grundlaget for en vinterhave i tilknytning til mit nye fritidshus. Kælderen skal mures af letklinkerblokke 19x19x59cm på en støbt plade. Størrelsen er ca. 7.5x2.5x1.6m (LxBxH) dvs 12x4x8 blokke.
Jeg har læst de dokumenter, der findes hos Maxit og Finnja, og søgt en masse tråde på dette forum, men jeg har stadig nogle spørgsmål tilbage, før jeg begynder, som jeg håber, nogen kan hjælpe mig med:
1. Glideskikt. Det virker til, at der er omtrent lige så mange, der mener, man kan undlade glideskiktet, som dem, der mener, det er nødvendigt. Jeg tænkte derfor at undlade det og mure direkte mod pladen. Er det OK?
2. Forankring mod plade. Skal jeg forankre det første lag mod pladen på nogen måde (udover mørtel, da jeg undlader glideskiktet)? Der er mange forslag der, bore ned armeringsjern i pladen, som blokkene fastgøres til, fræse en "rende" til det første lag, støbe på en kant rundt om, støbe på en "sål" indvendigt efter muring osv.
3. Stolper. Hovedbygningen står på stolper, hvoraf tre står på samme plade som kælderen skal mures på. Bør jeg mure den væg direkte mod stolperne, eller er det bedre at efterlade et mellemrum mellem stolpe og væg (og dermed også mellem husvæg og kældervæg, hvis I forstår, hvad jeg mener...)?
4. Dæk. Ovenpå kældervæggen tænkte jeg at støbe et dæk af beton. Også her ser der ud til at være forskellige skoler, min idé var at bygge en form og støbe direkte mod toppen, så gulvet hviler på og er faststøbt i letklinkervæggen. Er det en god idé, eller skal der være glideskikt osv. mellem dækket og muren? Jeg tænkte oprindeligt at bruge kompositplade til støbningen, og da anbefaler producenten at støbe direkte mod muren, det burde være samme princip, hvis man bygger en egen form?
5. Dæk igen. Jeg har ikke brugt nogen konstruktør til styrkeberegninger, men ud fra hvad jeg har regnet ud og læst selv, burde det blive kraftigt overdimensioneret, hvis jeg støber 10cm gulv med armeringsjern i underkanten samt armeringsnet i midten. Eftersom den frie spændvidde kun er ca. 2.20, må det vel være nok? Eller synes I, jeg skal hyre en konstruktør til beregningen...
Jeg ville være meget taknemmelig for hjælp med dette!
MVH,
Fredrik Thunved