Hej
Var til en fremvisning af et større hus fra 1938 med skelet i rødstensmur og pudset facade i ét plan samt en stor stor indretningsbar åben loftsetage og en fuldstørrelse kælder. Man kunne absolut mærke kælderduften, når man mødte kældertrappen. Tænkte ikke så meget på duften vel i kælderen bagefter. Men da vi kom hjem, mærkede vi en skarp lugt af tøjet og håret. Jeg mærkede lidt af den, mens min partner mærkede meget.
Duften er meget lignende efter man er gået ind i et hus, hvor remmene er angrebet, men ikke lige så stærk. Så mit spørgsmål er, kan man lave en inspektion, og kan man detektere dette mon tro? I øvrigt er der ikke noget levende materiale i kontakt med gulvet. Størstedelen af gulvet har nyanlagte klinker, og huset ligger lidt højt i forhold til resten af grunden.
Kan dette detekteres? Samt hvad kan være angrebet her? Generel dræning eller angreb på remmene/gulvet på stueetagen?
Mvh
Var til en fremvisning af et større hus fra 1938 med skelet i rødstensmur og pudset facade i ét plan samt en stor stor indretningsbar åben loftsetage og en fuldstørrelse kælder. Man kunne absolut mærke kælderduften, når man mødte kældertrappen. Tænkte ikke så meget på duften vel i kælderen bagefter. Men da vi kom hjem, mærkede vi en skarp lugt af tøjet og håret. Jeg mærkede lidt af den, mens min partner mærkede meget.
Duften er meget lignende efter man er gået ind i et hus, hvor remmene er angrebet, men ikke lige så stærk. Så mit spørgsmål er, kan man lave en inspektion, og kan man detektere dette mon tro? I øvrigt er der ikke noget levende materiale i kontakt med gulvet. Størstedelen af gulvet har nyanlagte klinker, og huset ligger lidt højt i forhold til resten af grunden.
Kan dette detekteres? Samt hvad kan være angrebet her? Generel dræning eller angreb på remmene/gulvet på stueetagen?
Mvh
Det kan være en blanding af dårlig ventilation i alle år sammen med fugt i fundamentet, fugt i isoleringen (gulv/vægge). Duften sætter sig i overfladerne, der sidder sikkert spånplader i væggene som skal væk. Stort projekt men meget kan gøres selv, i hvert fald indvendigt.
Hej, tak for svar.Jonatan79 sagde:
Ja det lyder fornuftigt det du siger.
Dum spørgsmål: Kan man detektere denne fugt på nogen måde lugtmæssigt med noget instrument?
Så en dræn af kælderen og affugte hele kælderen lyder som en god foranstaltning men risikoen er at lugten allerede har sat sig i overflader som spånplader og tapeter. Hmm
M myrstack sagde:
Hej, ja, det tænkte jeg også faktisk kan være muligt og er jo en stor fordel. På områderne hvor gulvet ikke har fliser (10%) er det rent betongulv, så mistænker det samme under flisernes gulv. Såg intet levende materiale nogen steder på gulv eller vægge. Ingen generel fugtgennemtrængning med det blotte øje.
Gammel kalkmørtel/ mørtel kan lugte lidt muggent, næsten som kattepiss, især nu når kælderen begynder at blive opvarmet. Er lugten skarp og ret kraftig kan det tyde på, at trykimprægneret træ er indbygget og har været brugt i kælderen.
Det er lidt ”problemet”. Man skal byde, før man kan inspicere, hvilket er lidt usædvanligt, som vi ikke er vant til. Vinderen får lov til at inspicere, og hvis man ikke er tilfreds, kan man ophæve købet og få pengene tilbage.Jonatan79 sagde:
her er nogle billeder: https://1drv.ms/f/s!AkxiLC6ydXT4tcgRFl7deyIv4TeqEg
En toilet i kælderen er ikke udbedret. 90% af kælderen har klinker, resten er almindeligt betongulv, som det kan ses på billederne. Der er tæppe i to rum på overetagen, som eventuelt kan samle lugt.
stor revne i loftet i garagen, som er under køkkenet. Støbejernsafløb fra 59 ser det ud til. Som måske synger på sidste vers.
Senest redigeret:
Ja, præcis spørgsmålet er bare hvor. Det føles lidt trist at rive halvdelen af huset ned for at finde ud af, hvor fugten kommer fra og derefter udbedre og udtørre osv. Det virker som meget arbejde.C Carl Johansson sagde:
min kælder lugter også, men mest af gammelt mørtel, de rum som er blevet omfugeret har en behagelig petrichor.M Haagen sagde:
Men ville ikke sige, at lugten af gammel mørtel bliver på kroppen, det gør derimod trykimprægneret træ. En anden distinkt lugt kan komme fra harsk linoleumsbelægning, når den udsættes for fugt, det lugter surt og kvalmende, ikke rart altså.
Gøre det enkelt.
Billede eller bor op et par ruter på forskellige steder i kælderen. Typ 200x200 mm.
Så graver du med hånden bare og får en følelse for fugt i sandet/gruset eller hvad der nu ligger under gulvet.
Grav ned 3-4 decimeter og lad det være åbent og se om der løber vand ind.
Billede eller bor op et par ruter på forskellige steder i kælderen. Typ 200x200 mm.
Så graver du med hånden bare og får en følelse for fugt i sandet/gruset eller hvad der nu ligger under gulvet.
Grav ned 3-4 decimeter og lad det være åbent og se om der løber vand ind.
hehe jeg ejer ikke huset men er spekulantB byron v2 sagde:
Den barske virkelighed er nok, at du skal regne med (budgettere) en totalrenovering og drænering, glem ikke tidsperspektivet for at gøre kælderen brugbar og hvordan det påvirker trivselen i resten af huset...M Haagen sagde: