Har et hus fra 40'erne, hvor vi har revet det gamle gulv ud i et rum og skal erstatte det med gulvspån og nyt gulv. Problemet nu er, at bjælkelaget ikke er lige, og jeg skal altså justere det op. Der findes forskellige løsninger til det, f.eks. føje nye lægter på siden af de gamle, som så sættes i vater. Det er også muligt at forsøge at lægge noget ovenpå de eksisterende lægter.
Men hvad er bedst og nemmest at gøre? Hvis man skulle sætte lægter op på hver side af de eksisterende lægter, hvad er kravene til dimensionen på lægterne?
Hvis man skulle forsøge at lægge noget ovenpå de eksisterende lægter, hvad kan man bruge for at komme op i den rette niveau på de lægter, der ligger lavere?
Men hvad er bedst og nemmest at gøre? Hvis man skulle sætte lægter op på hver side af de eksisterende lægter, hvad er kravene til dimensionen på lægterne?
Hvis man skulle forsøge at lægge noget ovenpå de eksisterende lægter, hvad kan man bruge for at komme op i den rette niveau på de lægter, der ligger lavere?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 474 indlæg
Der findes afstandsstykker, opklodsning i plast, også trækiler fungerer.
Dimensionen på træet afhænger selvfølgelig af belastningen, er det stueetagen med kælder under eller gulvet på overetagen?
Dimensionen på træet afhænger selvfølgelig af belastningen, er det stueetagen med kælder under eller gulvet på overetagen?
At sætte en masonitstrimmel på, hvor det er lavt, er klassisk, hvis man ikke retter hele bjælkelaget.E eddiw sagde:Har et hus fra 40'erne, hvor vi har revet det gamle gulv ud i et rum og skal erstatte det med gulvspån og nyt gulv.
Problemet nu er, at bjælkelaget ikke er lige, og jeg har derfor brug for at justere det op.
Hvis man skulle forsøge at lægge noget ovenpå de eksisterende regler, hvad kan man så bruge for materiale for at komme op i det rigtige niveau på de regler, der ligger lavere?
Klassisk sømmer man spontant trægulv i sådanne huse hvad jeg ved, men det fungerer nok fint med masonitstrimmel under gulvspånpladen hvis man ikke kan eller vil tage op bjælkelaget og rette gulvet.K kniv sagde:
Skid i masonitremsen, det bliver bare rodet og trættende. Gætter på at du har 240-reglar nu. Du kan nok gå ned til 120 på dem du fastgør ved siden af. Når man skærer spån er det virkelig ikke fedt med masonitremsor under. Skal du sømme råspont på gulvet kan du lige så godt lade gulvet ligge som det gør i dag. Søm og brædder = knirken til slut.
TS ville jo lægge gulvspån, ikke spiket trægulv?F fribygg sagde:
E eddiw sagde:
Hvilket ydre materiale skal du have på gulvet?E eddiw sagde:Har et hus fra 40'erne, hvor vi har revet det gamle gulv ud i et rum og skal erstatte med gulvspån og nyt gulv.
Problemet nu er, at bjælkelaget ikke er lige, og jeg skal derfor justere det.
Der er jo forskellige løsninger for det, f.eks. sammensætte nye regler ved siden af de gamle, som så sættes i vater. Der kan også forsøges at lægge noget ovenpå de eksisterende regler.
Men hvad er bedst og mest smidigt at gøre? Hvis man skulle give reglar på hver side af de eksisterende regler, hvad er der brug for af dimension på reglerne?
Hvis man skulle forsøge at lægge noget ovenpå de eksisterende regler, hvad kan man bruge for et materiale for at komme op i den rigtige niveau på de regler, der ligger lavere?
Hvis du planlægger linoleum, klinker eller vinyl kan du nok fixe ujævnhederne i undergulvet med flydespartel.
Med tanke på hvor hurtigt det går at veje af og limskrue på nye reglar på de gamle, så synes jeg, at det er et ikke-spørgsmål. Desuden får du en ordentlig forstærkning af bjælkelaget, hvilket resulterer i mindre svigt.
Ulempen bliver, at fagene bliver mindre, så al isolering skal skæres til.G Gabbe1 sagde:
Tak for alle svar! Har været en del sygdom her, så har ikke fået taget fat på det endnu.G Gabbe1 sagde:
Spånet i bjælkelaget er fjernet og erstattet med stenuld i dette tilfælde dog.
Men ikke så svært at tilpasse, så det passer.
Skal overveje lidt, om jeg skal lave opforing eller lægge masonitstrimmel. Der er en lille forskel mellem reglerne, men tilstrækkeligt for at gulvspånet ikke synes om det.
Reglerne er lidt skæve og skøre, så det bliver ikke helt nemt at få nye regler på de gamle uden at de også bliver vinklet en smule. Og ved den ene væg er det kun planker, der bruges som regel med lidt stavning af kottlinger under, da bjælken ser ud til at ligge under væggen.
Altid sjovt i sådanne 40'er huse... Intet bliver nemt.
Hvordan gik det? er i en lignende situation.E eddiw sagde:Tak for alle svarene! Har været en del sygdom her, så er ikke kommet i gang endnu.
Spånet i bjælkelaget er fjernet og erstattet med stenuld i dette tilfælde dog.
Men ikke så svært at skære det til, så det passer.
Skal overveje lidt, om jeg skal lægge lægter op eller bruge masonitstrimmel. Der er en lille forskel mellem lægterne, men nok til at gulvspånet ikke kan lide det.
Lægterne er lidt skæve, så det bliver ikke helt nemt at få nye lægter på de gamle uden at de også bliver en smule vinklet. Og ved den ene væg er det kun brædder, der bruges som lægter med en smule understøtning af kottlinger under, da bjælken ser ud til at ligge under væggen.
Altid sjovt i sådan nogle huse fra 40'erne... Intet bliver let.
Reglen mod væggen, som var meget højere end de andre, reducerede jeg en smule ved at bruge en multisav. Den regel var mest besværlig. En regel satte jeg en tynd krydsfinerbit for at komme lidt op, og den tredje regel høvlede jeg med en elektrisk høvl.mattias.rask sagde:
Det blev meget bedre end før, og det var ingen problemer at lægge gulvspån efter det. 😊
Det blev ikke snorlige, men betydeligt bedre end før. Nu bemærkes det ikke som det gjorde før, det er kun vaterpasset, der viser, at det ikke er helt snorlige.
Tanken først var at række op nye regler, men der var ingen mulighed for det, hvis gulvspånet skulle have plads, så ville gulvet havne højere end gulvet uden for rummet, hvilket ikke ville være så godt.
Efter forstærkning med en limtræsbjælke nedefra samt skrue-limet gulvspån er gulvet fast, ingen svaj. 👍
Klik her for at svare