9,961 læst ·
20 svar
10k læst
20 svar
Jordfugt har forvandlet beton til sand?
I morges opdagede jeg et hul i min betontrappe. Hullet var fugtigt, og nedenunder lå der en stor mængde våd "sand". Hvad er der sket? Kan fugtindtrængning på denne måde forvandle beton til sand?
Jeg har set et lignende hul (men mindre) i min kældervæg nede ved gulvet. Bør jeg være bekymret for væggens bæreevne? Kan betonen bag pudset være på vej til at give op?
Kælderen er fra -37 og er uden dræn, kun indrettet med klinker og silikatmaling samt opvarmet. Der er nogle misfarvninger og fugtindtrængning i kældervæggens nederste del mod gulvet.
Jeg har set et lignende hul (men mindre) i min kældervæg nede ved gulvet. Bør jeg være bekymret for væggens bæreevne? Kan betonen bag pudset være på vej til at give op?
Kælderen er fra -37 og er uden dræn, kun indrettet med klinker og silikatmaling samt opvarmet. Der er nogle misfarvninger og fugtindtrængning i kældervæggens nederste del mod gulvet.
Jeg har et præcis magen til sandet hul (med våd sand nedenunder) på indersiden af min kældervæg, som jeg ved er af beton.-RB- sagde:
Er trappen og kælderen virkelig af beton? Nu spekulerer jeg, men Platsjournalen vægge troede jeg var en senere opfindelse og at man for det meste murede og pudsede.
Jeg havde sat mine penge på, at det er mørtlen mellem stenene, der er gået i opløsning.
Jeg havde sat mine penge på, at det er mørtlen mellem stenene, der er gået i opløsning.
Trappen er sandsynligvis ikke støbt i beton hele vejen igennem, men består af en tynd skal af beton rundt om en indre af sten, sand og grus for at spare penge...
Det stemmer godt, at trappen ikke er støbt lige igen. Men hvordan skal jeg forstå det tilsvarende hul i kældervæggen? Har ret store partier, hvor pudset er væk, og der ses ingen samlinger (som burde være mellem letbetonblokke) derimod har jeg, hvad jeg synes ligner armeringsjern.
Tilføjer et billede af kælderhullet. Der er dog "sandet" tørret noget og blevet mere som grus.
Tilføjer et billede af kælderhullet. Der er dog "sandet" tørret noget og blevet mere som grus.
Kriget begyndte i 1939, så ingen krigsbetong1937.
Vores fd ladegård fra 1927 er opbygget af et indre og et ydre lag af stående cementplader, ca. 50x300x500 mm. For at forbinde det ydre og indre lag med hinanden er der muret jernpinde ind. Derefter er hulrummet fyldt med savsmuld, så hvor væggen er sprukket, siver savsmuldet ud.
Jeg kender til en kælderetage, der er bygget på samme måde, men der er væggen fyldt med kulstybb.
Kan din kælder også være bygget på samme måde, men hvor man har fyldt væggen med almindelig sand i stedet?
Vores fd ladegård fra 1927 er opbygget af et indre og et ydre lag af stående cementplader, ca. 50x300x500 mm. For at forbinde det ydre og indre lag med hinanden er der muret jernpinde ind. Derefter er hulrummet fyldt med savsmuld, så hvor væggen er sprukket, siver savsmuldet ud.
Jeg kender til en kælderetage, der er bygget på samme måde, men der er væggen fyldt med kulstybb.
Kan din kælder også være bygget på samme måde, men hvor man har fyldt væggen med almindelig sand i stedet?
Trods årstallet kan det være, at bygherren var sparsom og sparede på materialerne.
Jeg skulle fikse en ujævn betonplade, og i stedet for at bryde den op gik det fint at bare køre med grovstøvsuger og banke støvsugerrøret i pladen for at få det hele løs. Betonen var da mere som sand end fast.
Jeg skulle fikse en ujævn betonplade, og i stedet for at bryde den op gik det fint at bare køre med grovstøvsuger og banke støvsugerrøret i pladen for at få det hele løs. Betonen var da mere som sand end fast.
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 indlæg
Hvad blev løsningen til sidst?
Tog ind en tilstandsbedømmer, som konstaterede, at det var krigsbeton. At nogen fare for den strukturelle holdbarhed ikke forelå og anbefalede at pynte med helt almindelig reparationsbeton. Skal gøres, når vejret bliver mere stabilt.